معاون ترافیک شهردار تهران و مدیرعامل مترو تهران که پس از مدتها روز گذشته برای ارائه گزارش عملکرد، به شورای شهر تهران آمده بودند، توضیحاتی را هم درباره خط شش و هفت مترو ارائه کردند که این توضیحات باز هم زمینه بروز حواشی شد. مازیار حسینی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران، در گزارش مفصل خود اعلام کرد برای ساخت خط هفت مترو ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، با بیان اینکه خط هفت دارای ویژگیهای خاصی است، گفت: این خط مترو، عمیقترین خط متروی پایتخت است که از زیر همه خطوط مترو رد میشود؛ بهگونهای که در برخی مواقع به دلیل بالابودن سطح آبهای زیرزمینی کارگران در آب کار میکردند. حسینی با بیان اینکه در حفاری تونل خط هفت با پدیدههای عجیبی روبهرو شدیم، گفت: در میدان قیام با شبکه آبی مواجه شدیم که به دشت ملارد میریخت، اما هیچکس از آن خبر نداشت و متولی هم نداشت. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خط هفت اولین خطی است که تماما توسط TBM ساخته شده و از زیر تمام خطوط مترو به غیر از خط پنج عبور میکند، گفت: این خط مترو از بخش تحتانی اتوبان امام علی(ع) و از تراز پایین تونل توحید و نصر عبور میکند و دو پست فشار قوی برق دارد و اولین خط مترویی است که با پست برق خود وارد مدار میشود. او با بیان اینکه ۳۵۰ دستگاه پله برقی و صد آسانسور در این خط پیشبینی شده، گفت: درحالحاضر ۵۴ پلهبرقی آن نصب شده است. او نام خط تهران – پرند را خط هشت گذاشت و در تشریح ویژگیهای آن گفت: سرعت این خط ویژه است؛ به گونهای که ۱۲۰ کیلومتر در ساعت میتواند حرکت کند و ۳۸ دقیقهای مسیر شاهد تا پرند طی میشود. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره خط شش مترو نیز که با تأخیر دوساله مواجه است، گفت: این خط پیشرفت ۷۰درصدی دارد و اولویت اول ما در حوزه بهرهبرداری از ایستگاه امام حسین(ع) تا دولتآباد است. وی با بیان اینکه هزارو٩٠٠ میلیارد تومان در حوزه ناوگان مترو سرمایهگذاری کردیم، گفت: در روزهای آتی ۶۶ واگن وارد مدار میشود که سه واگن دوطبقه و یک لوکوموتیو برای خط پنج است و مابقی در خط سه و هفت وارد میشود، اما اولویت ما کاهش سرفاصله قطار در خط سه مترو است. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با هزارو ٩٠٠ میلیارد تومان توانستیم ۳۰۰ و اندی واگن بسازیم، گفت: البته ما حداقل به دو هزار واگن احتیاج داریم که امیدواریم با کمک دولت این مسئله حل شود.
حسینی البته در پاسخ به سؤال مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که از او پرسید چرا مسیر خط مترو تهران تا پرند از کنار اتوبان میگذرد، درحالیکه نباید در حریم اتوبان ساختوسازی باشد، فقط لبخند زد و گذشت و چمران هم بیشتر ادامه نداد. محسن سرخو، رئیس کمیته حملونقل شورا با بیان اینکه معاونت حملونقل شهرداری تهران، باید برنامه دقیق زمانبندیشده ایجاد کند که همه اجزای پروژه قابل بهرهبرداری باشد، گفت: اینکه خط هفت مترو را با یکپنجم ایستگاهها به بهرهبرداری برسانیم درست نیست. او با رد گزارش معاون شهردار درباره خط هشت مترو از تهران تا پرند، گفت: نباید به خط فرودگاه امام خمینی، خط هشت بگوییم؛ چراکه براساس برنامه پنجساله شهرداری خط فرودگاه امام خمینی(ره)، خط توسعهای خط یک تهران است.چند عضو دیگر شورا، از جمله احمد دنیامالی و اسماعیل دوستی در تأیید اقدامات مترو و تعریف از عملکرد شهردار تهران صحبت کردند و در ادامه رحمتالله حافظی، با بیان اینکه در مترو بحث مدیریتی بسیار جدی داریم و باید امنیت این خطوط و تأمین امنیت جان مسافران را آقایان متعهد شوند، گفت: در اصلاحیه بودجه بهمن ماه سال گذشته، سههزارو ٥٠٠ میلیارد تومان برای سیگنالینگ خطوط یک و دو مترو مصوب شد، ولی مدتی پیش شاهد تصادف در ایستگاه متروی طرشت بودیم. منابع برای این منظور تخصیص یافت، اما چرا این اتفاق رخ داد؟ روایتها مختلف است عدهای میگوید ATP از سوی راهبر مترو قطع شده و عدهای میگویند با وجود تصویب و تخصیص اعتبارات این خط ATP ندارد. رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به گزارشی با عنوان «نگاهی جامع بر عملکرد خط هفت مترو تهران» که در ٢١ خرداد ٩٦ تهیه شده است، تأکید کرد: در این گزارش لوگوی شهرداری تهران، شرکت مترو، مهندسان مشاور حملونقل ریلی بهرو تهران، بانک شهر، قرارگاه خاتمالانبیا و شرکتهای سپاسد و فراب دیده میشود. در این گزارش، درباره فاز دو خط هفت متروی تهران که حدود پنج کیلومتر است، نوشته شده طبق برنامه باید در موضوع پیشرفت تجهیزات ٦٠ درصد پیشرفت داشته باشند، اما پیشرفت واقعی آن هفت درصد است، همچنین از منظر مهندسی و تأمین، طبق برنامه باید ٧٣ درصد پیشرفت داشته باشد، اما پیشرفت واقعی ٩ درصد است. حافظی ادامه داد: سیگنالینگ یکی از مهمترین مسائل برای تأمین ایمنی مسافران است. تجهیزات سیگنالینگ موقت براساس این گزارش ٤١ دستگاه است؛ درحالیکه نمودار آقایان میگوید این تجهیزات ٥٥ درصد پیشرفت دارد. در این شرایط چگونه امنیت مسافران را تأمین و تضمین میکنید تا حادثه طرشت تکرار نشود. وی با بیان اینکه بايد صد دستگاه آسانسور ١٦نفره در این خط باشد که هنوز آماری در این زمینه ارائه نکرده است، گفت: همچنین ٣٥٠ دستگاه پلهبرقی باید داشته باشیم، درحالیکه خط افتتاحشده ٣٢ دستگاه پلهبرقی در حال بهرهبرداری دارد، در این خط باید ١٧ پست RS استفاده شود که تنها پنج پست فعال است. درباره پست برق فشار ضعیف LPS نیز از ٥٢ پستی که باید باشد، تنها هفت پست فعال است. رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه پیشرفت تجهیزات فاز اول باید صددرصد باشد که ٧٥ درصد است، افزود: موضوع نصب و راهاندازی، بهجای صددرصد، ٣٢ درصد پیشرفت دارد و در موضوع مهندسی و تأمین نیز ٨٢ درصد است، میزان پیشرفت فیزیکی پلههای فرار و دستگاههای هواساز و خروجیهای اضطراری در بسیاری از ایستگاههای غیرفعال این خط صفر است؛ همچنین بحث هواکشهای میانی تونلها نیز اهمیت دارد، چراکه در فاز یک باید ٨٧ درصد پیشرفت ایجاد شده باشد، اما پیشرفت هواکشها ١٤ درصد است. در چنین تونلی که عمیقترین و حساسترین تونل متروی تهران است، با ١٤ درصد پیشرفت فیزیکی در نصب هواکشها میخواهید به مردم خدمت ارائه کنید. وی گفت: اگر شهرداری برای اتمام صددرصدی پروژه و تأمین مسائل امنیتی پول ندارد، خط افتتاح نکند و مردم را به تونل نفرستد؛ با چنین ظرفیت و فضایی این خط به بهرهبرداری رسیده است. آقایان امنیت این خط را تضمین کنند تا شهروندان با اطمینانخاطر از این خطوط استفاده کنند. این اظهارات حافظی در همان فضای صحن شورا با واکنش معاون شهردار و مدیران مترو همراه بود و برخی دیگر از اعضای شورا هم روی توضیحات ارائهشده در جلسه قصد صحبت داشتند که فرصت صحبت نبود و چون موضوع به جمعبندی نرسید، مقرر شد در جلسه سهشنبه هفته آتی بار دیگر موضوع خط ٧ مترو و حواشی آن بررسی شود. اما در پایان جلسه و در حالی که اعضا در حال خروج از گیت ورودی صحن بودند، پیمانکار مترو به سراغ رحمتالله حافظی رفته و او را خطاب قرار داد که گزارش ارائهشده در صحن صحت ندارد و دروغ است. بر اساس تصاویری که خبرنگاران از این درگیری لفظی منتشر کردهاند، این پیمانکار که در معیت مدیرعامل مترو و معاون شهردار است، در ادامه ادعا میکند که گزارشی که حافظی در صحن شورا خوانده گزارش آنها نیست و صحت ندارد و بهکل موضوع را منکر میشود. ناصر امانی، معاون شهردار، هم این گزارش را «شبنامه» میخواند و میگوید این گزارش رسمی نیست و ما این گزارش را تأیید نمیکنیم. هابیل درویش، مدیرعامل مترو تهران، هم بدون توضیح دیگری حافظی را خطاب قرار میدهد که «شما مسلمانید آخه» حافظی هم کنار میآید و میگوید گزارش شماست، اما اگر قبول ندارید با کارشناسان خبره این آمار را تطبیق میدهیم. معاون شهرداری میگوید چرا قبل از اینکه مطمئن باشید گزارش را در شورا میخوانید و حافظی میگوید برای اینکه مطمئن هستم و میدانم که دروغ میگويید. معاون شهردار میگوید: «دروغ آن چیزی است که شما خواندید» و درحالیکه حافظی میرود میگوید «دروغگوی مکار». محمد حقانی که در این میان بهخاطر توهین به حافظی در حمایت از او میآید مورد خطاب معاون شهردار قرار میگیرد و میگوید مدیران شهرداری حق چنین برخوردی با اعضا در مورد ارائه گزارش در صحن ندارند اما همین توضیحات هم به درگیری لفظی دیگری بین معاون شهردار و یکی از افراد حاضر در شورا منتهی شد.
-----------------------------------------
«بهاران» سهم قرارگاه امام رضا(ع) شده است
شرق: روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران، به انعقاد قرارداد فیمابین شهرداری و قرارگاهی به نام قرارگاه امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: رابطه قرارگاه امام رضا با شهرداری چیست و آیا این قرارگاه انجياُ یا شرکت است؟ و سررشته تشکیلات آن به کجا میرسد؟ او به تذکر اسفندماه سال گذشته خود به شهردار تهران که تاکنون در این مورد بیجواب مانده است اشاره کرد و گفت: تاکنون درخصوص این مسئله پاسخی دریافت نکردهام و حالا باخبر شدهام ٢٣ مرکز بهاران (مراکز بازپروری معتادان) در سطح مناطق مختلف با قرارداد سهساله و مبلغ نامشخص در اختیار قرارگاه امام رضا(ع) قرار گرفته و این در حالی است که انعقاد قراردادهای طولانیمدت آن هم در پایان دوره خلاف است و باید به آن رسیدگی شود. ناصر امانی، معاون شهردار تهران که در این جلسه حضور داشت، در توضیحی گفت: قرارگاه امام رضا(ع) در زمینه مبارزه با مشکلات و آسیبهای اجتماعی به شهرداری تهران کمک میکند. کمکهای این قرارگاه در شهرهایی همچون ایلام و سیستانوبلوچستان هم انجام شده و در شهر تهران هم برای کاهش آسیبهای اجتماعی و تهیه البسه و لوازم تحصیل برای نیازمندان با شهرداری همکاری میکند. او گفت: این قرارگاه هیچ وابستگیاي به شهرداری ندارد و اگر کمکی هم دریافت کرده بدونشک در چارچوب قانون بوده است و مجتمعهای بهاران نیز در راستای قانون شوراها در مسیر خصوصیسازی قرار دارند و مدیریت شهری جدید میتواند با توجه به مغایرت منافع، قرارداد را با قرارگاه فسخ کند.