«جام زهر رسایی» در شرق

روزنامه شرق کاربرد توصیف «جام زهر» توسط حمید رسایی برای توافق ژنو بین ایران و گروه 1+5 را از ابعاد مختلف بررسی کرده است.

در این مقاله آمده است:برخی این روزها برای «خسته نباشیدگویی» به تیم مذاکره کننده هسته ای، سنگ تمام می گذارند و الفاظی به کار می برند که تفسیر و ترجمه کاربردی آن تنها به کار برخی رسانه های آن سوی آب می آید.

گویی هرچه توافق ها و دستاوردهای دولت روحانی پررنگ تر و غنی تر باشد، موج مخالفت ها به همان میزان پرشتاب تر پیش می رود. شاید به همین دلیل است که برخی در صحن علنی مجلس از این توافق با عنوان جام زهر یاد می کنند و به آسانی به خودشان اجازه می دهند رسانه ای را در دست گرفته و عوامل آن را پایگاه دشمن معرفی کنند.

«حمید رسایی» نماینده تهران که همین حالا پرونده ای در قوه قضاییه دارد، معتقد است: «جام زهری به مردم داده شده اما با ابزار رسانه دارند آن را به شربت شیرین تبدیل می کنند.»

قضاوت او درباره رسانه ها در شرایطی در صحن علنی مجلس به گوش نمایندگان می رسد که او تابه حال به دلیل مدیریتش در نشریه «9دی» تذکرهایی دریافت کرده و تکذیبیه هایی روانه دفتر این نشریه شده است.

یکی دیگر از امور خلاف قانون از سوی رسایی، انتشار متن گزارش محرمانه 22 بهمن قم در نشریه 9دی بود. او بخش عمده ای از گزارش را چند روز پیشتر از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس منتشر کرد؛ اقدامی که بدون شک خلاف قوانین به شمار می آمد. او در تیتر یک نشریه متبوعش چنین نوشت: «گزارشی به نام مجلس نهم، با ادبیات مجلس ششم».

رسایی روز گذشته در صحن علنی مجلس نمایندگان را خطاب قرار داد: «امروز برخی از رسانه ها تیتر یک زدند که آمریکا هشت میلیارددلار از اموال ایران را آزاد کرده و سخنگوی دولت نیز این را تایید کرده اما بنده امروز صبح از آقای نوبخت درخصوص این موضوع سوال کردم که نوبخت به بنده گفت این موضوع دروغ است و اصلا چنین موضوعی را نگفتم و چنین چیزی صحت ندارد و نمی دانم عدد هشت را از کجا آورده اند، این خبرها برای مردم توقع درست می کند.»

**مقدس مآب تر از مسیح نشوید

هرچند رییس مجلس نسبت به سخنان رسایی واکنش نشان داد و اعلام کرد که گفته های او ربطی به دستور کار نداشت، اما کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل نیز در تذکری آیین نامه ای اعلام کرد: «رهبری سیاست و تئوری نرمش قهرمانانه را برای رییس دولت و دولت ترسیم کردند که دولت با استفاده از انسجام داخلی و انتخاب بزرگ، کارنامه درخشان خود را از مقاومت و همت مردم گرفت؛ بنازم به ناز شستشان و این از اختیارات حضرت آقاست که تایید فرمودند؛ پس مقدس مآب تر از مسیح نشوید.»

پیرموذن همچنین در گفت وگو با «شرق» افزود: «دستاوردهای هسته ای موجب شده تا گروهی برآشفته شوند، گویی عصبانیت طیف تندرو پایانی ندارد و اینها قرار است همچنان کارشکنی کنند... .»

او تاکید کرد: «آقای رسایی حق نداشته به برخی رسانه ها توهین کرده و آنها را پایگاه دشمن بنامد.»

این سبک ادبیات حمید رسایی همین چندی پیش برای او دردسرساز شد و کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان در ماجرای اهانت به خانواده آیت الله هاشمی و مهدی هاشمی او را مقصر شناخت.

البته پرونده شکایت ها علیه حمید رسایی به همین جا ختم نمی شود. در گزارش 700صفحه ای کمیسیون امنیت ملی درباره حمله به سخنرانی علی لاریجانی در 22بهمن سال 91 هم از حمید رسایی نام برده شده.

سخنرانی او و برخی دیگر از نمایندگان مجلس در تحریک برخی افراد برای حمله به سخنرانی لاریجانی تاثیرگذار ارزیابی شده و گزارش مبسوط و مستندی در همین زمینه به قوه قضاییه فرستاده شده است؛ گزارشی که نه تنها تصاویر، بلکه فیلم و صوت و پیامک های تحلیل محتواشده ضمیمه آن شده است.

**توافقنامه را به جام زهر تقلیل ندهیم

غلامرضا تاجگردون از نمایندگان اصلاح طلب حاضر در بهارستان، منتقد سخنان رسایی است. به گفته او «بکارگیری تعبیر جام زهر برای توافق ژنو، خالی کردن پشت تیم مذاکره کننده است و گویا برخی قرار نیست از مرکب بی انصافی پایین بیایند. کجای دنیا پشت سربازان خود را اینچنین تهی می کنند. بیان واژگان نامناسب عهدنامه ننگین و جام زهر از زبان نماینده مردم شریف ایران آن هم در شرایطی که چشم بینا و تیزبین رهبری بر حرکت تیم مذاکره کننده حاکم است دور از انصاف است.»

خبرگزاری ایرنا دو روز پیش به نقل از سخنگوی دولت خبری روی خروجی خود منتشر کرده بود که نشان می داد، بخشی از دارایی های بلوکه شده به ایران بازخواهد گشت،

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده بود هشت میلیارددلار از دارایی های بلوکه شده ایران در غرب به دنبال توافق صورت گرفته به کشور بازخواهد گشت. البته این خبر ساعاتی بعد از روی سایت خبرگزاری برداشته و اصلاح شد اما دیگر گفته های معاون اول رییس جمهوری نشان از آن دارد که بازگشت سرمایه های بلوکه شده ایران در غرب اتفاقی بدیهی است، چنانچه او در جای دیگری گفته: «با لغو تحریم ها سالانه 50 میلیارددلار به اقتصاد کشور سرازیر می شود.»

از ماجرای انتقاد و برچسب زنی حمید رسایی به «شرق» که بگذریم، تازه به مساله اصلی انتقادهای گاه و بیگاه این روزهای او خواهیم رسید. گویی او و طیف سیاسی متبوعش چندان از توافق هسته ای صورت گرفته خشنود نیستند و حتی می توانند «توافق» را «جام زهر» بنامند.

نه تنها حمید رسایی که برخی دیگر از اقلیت حاضر در مجلس نگران توافق صورت گرفته میان غرب و ایران هستند و حتی پیام تبریک رهبری و حمایت از تیم هسته ای هم نتوانست آنها را مجاب کند.

مجلس بدون شک در شش ماه آینده کماکان شاهد افت وخیزهای فراوانی خواهد بود و بخش عمده ای از آن به نگرانی طیفی از نیروهای اصولگرا نسبت به حذف از چرخه سیاسی کشور مربوط می شود. همان هایی که هنوز پیام انتخابات اخیر را دریافت نکرده اند.

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

انشاالله مردم در اسفند94 تکلیف این عده که از حال مردم بیخبرند(البته منافع آنها طلب میکند. چون کاسب تحریم هستند.)مشخص خواهند کرد.

تورو خدا رسایی رو بزرگ نکنید!

افزودن نظر جدید