ابتکار از شغلش راضی نیست؟!

در روزهای گذشته رسانه ها دو اظهار نظر را منتسب به معصومه ابتکار منتشر کرده اند که هر دو آنها از سوی او تکذیب شده است. ابتدا این روزنامه شرق بود که نقل قولی از او منتشر کرد که با تکذیبیه ابتکار وربه رو شد و حالا روزنامه فرهیختگان است که خبرش با تکذیب ابتکار روبه رو شده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از فرارو، روزنامه فرهیختگان در شماره دیروز خود گفت و گویی با معصومه ابتکار منتشر کرده و از قول او نوشته که حسن روحانی، رییس جمهور، برای بررسی وضعیت تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در مجمع تشخیص مصلحت نظام به رهبر انقلاب نامه نوشته است. اما ابتکار این خبر را تکذیب کرده و حتی دروغ خوانده است.

 

روزنامه فرهیتختگان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور برای مقام معظم رهبری برای بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده است، به نقل از ابتکار نوشت: «بله ولی از جزئیات نامه اطلاعی ندارم. می‌دانم مواضع دولت روی این موضوع خیلی روشن است. ما همه تلاش خود را در دولت انجام می‌دهیم که این مساله با منطق و مسالمت‌آمیز حل شود و به راه‌حل منطقی دست‌یابیم که آن وحدت و یکپارچگی، وحدت ایران که میراث امام(ره) و رهبری و انقلاب و کشور است و نباید بگذاریم که بی‌دلیل خدشه‌دار شود.»

 

اما معاون امور زنان رییس جمهور امروز درباره این خبر فرهیتخگان گفته است "«خبر روزنامه فرهیختگان از قول اینجانب در مورد تایید نامه رییس جمهور روحانی به مقام معظم رهبری دروغ است. این سوال خبرنگار بود، در حالی که من گفتم از این نامه خبری ندارم، ولی مواضع دولت در این زمینه روشن است. متاسفم از این همه بی دقتی و بی تقوایی و عطش زدن تیترهای جنجالی."

 

او از روزنامه فرهیختگان خواسته است خبرش را صریحا اصلاح کند.

 

روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد اسلامی است. این روزنامه پس از انتخاب علی اکبر ولایتی به عنوان رییس هیات امنای دانشگاه آزاد دچار تغییراتی اساسی در کادر مدیریت و تحریریه شد، به گونه ای که تا پیش از آن این روزنامه با حضور روزنامه نگاران اصلاح طلب و میانه رو اداره می شد ولی اکنون روزنامه نگاران اصولگرا آن را اداره می کنند.

 

این دومین بار است در ماه های اخیر که ابتکار گزارش رسانه ها از سخنانش را تکذیب می کند. اظهار نظر پیشین درباره خودش بود و اظهار نظر تازه درباره موضوعی که ارتباط چندانی با حوزه کاری ابتکار ندارد.

 

روزنامه شرق 30 مهر مهر در گفت و گویی با روزنامه شرق درباره اینکه رییس جمهور برای کناره گذاشتنش از محیط زیست به او چه گفته است، عنوان کرده بود " آقای روحانی گفتند شما قرار است در محیط‌ زیست نباشید، من هم گفتم خدا را شکر (خنده) چون آنجا خیلی تحت فشار بودم، خیلی."

 

برای این اظهار نظر روزنامه شرق تیتر "رئیس‌جمهور گفت از محیط‌زیست برو" را انتخاب کرده بود که روز بعد با انتقاد شدید ابتکار روبه رو شد. او اعلام کرد که چنین اظهار نظری نکرده است. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده انتخاب این تیتر را ناشی از عدم صداقت و متفاوت از متن دانست.

 

با این حال روزنامه شرق روز بعد در توضیحی در این مورد نوشت: «اگرچه متن انتخاب شده برای تیتر به صورت عین به عین گفته های او در مصاحبه نبود، اما به لحاظ مفهوم و ذات کلمات تفاوتی با اصل گفته خودشان نداشت.» این روزنامه همچنین تاکید کرد که براساس قواعد "انتخاب تیتر و نوشته آغازین مصاحبه (لید) مادامی که حاوی توهین و تمسخر یا برخلاف اصل گفته های مصاحبه شونده نباشد، وظیفه و حق رسانه است."

 

معصومه ابتکار که 4 سال پیش در دولت اول حسن روحانی به عنوان معاون سازمان محیط زیست فعالیت کرد 18 مرداد ماه با حکم روحانی از  محیط زیست کنار گذاشته شد و جای خود را به عیسی کلانتری داد. با این حال ابتکار از کل دولت حذف نشد، او با حکم تازه جانشین شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان شد.

 

پستی که افکار عمومی را به تعجب واداشت. واکنش ابتکار هم  در این باره تفاوتی با موضع افکار عمومی در این باره نداشت. او به روزنامه شرق گفت: «من هم اول خیلی شوکه شدم، چون اصلا فکر نمی‌کردم. در همان جلسه اول سکوت کردم و ایشان گفتند نتیجه؟ گفتم اجازه بدهید فکر کنم، چون من راجع ‌به این موضوع هیچ فکری نکردم و ایشان اشاره کردند که شما سابقه دارید در این حوزه. گفتم بله، من هم سابقه دارم و هم حوزه‌ای بوده که مورد علاقه من بوده و هیچ‌وقت هم به آن مفهوم رهایش نکردم. ولی اجازه بدهید راجع‌ به این موضوع فکر و بررسی کنم که تقریبا یک‌هفته‌ای طول کشید تا به یک جمع‌بندی رسیدم.»

 

اما ابتکار می گوید با وجود اینکه از این پیشنهاد شوکه شده است اما "یک‌جور بازگشت به اصل، بازگشت به خویشتن خویش بود."

 

اما فعالیت های رسانه ای او این موضوع را به خوبی نشان نمی دهد. به نظر می رسد ابتکار همچنان دل در گرو محیط زیست دارد. او در کنار توئیت هایش در زمینه مسائل زنان توئیت های محیط زیستی هم دارد، حتی شاید بتوان گفت توئیت های محیط زیستی و بعضا سیاسی او با اظهار نظرهایش در حوزه زنان رقابت می کند.

 

شاید او همچنان دل در گرو شغل پیشین خود دارد. البته او خود این موضوع را رد می کند و می گوید: «من دلم هیچ‌کدام از اینها را نمی‌خواهد! نه ماندن، نه رفتن. واقعیت این است که هیچ‌وقت برای خودم برنامه‌ریزی نمی‌کنم؛ چون مسئولیت اصلا چیزی نیست که بخواهد آدم دنبالش باشد یا فکرش باشد.»

 

او همچنین درباره برخی واکنش ها نسبت به انتصابش در معاونت زنان افزود: «بعضی از آقایان و بعضی از خانم‌ها اینجا می‌گفتند نباید می‌پذیرفتی و اینجا در شأن شما نبود و من اتفاقا از این خیلی ناراحت شدم و گفتم من راجع‌ به موضوع زنان و این حوزه کار کرده‌ام و اگر مسائل را نمی‌دانستم، شاید چنین تلقی‌ای می‌کردم؛ ولی به ‌‌خاطر انسانیت موضوع- حالا بحث زن‌بودن که جای خود- نمی‌شود چنین تفکری داشت که اینجا مهم‌تر از آنجا نیست و اهمیتی کمتر دارد؛ بنابراین چنین نگاهی را نداشتم.»

 

با این حال در جایی دیگر اظهار نظری دارد که نشان می دهد، خیلی با رییس جمهور در جابه جایی صورت گرفته همراه نیست. او  در پاسخ به این سوال که چرا پیشنهاد برخی فعالان برای رد کردن این پیشنهاد را نپذیرفته است، گفت: «به‌هرحال آقای رئیس‌جمهور به جمع‌بندی براساس یک‌سری واقعیت‌ها رسیده بودند. ما هم بنا نداشتیم با آقای رئیس‌جمهور در این موضوع تقابل کنیم، یعنی اصلا دلیلی برای این موضوع نبود.»

 

عملکرد ابتکار در چند ماهه اخیر نیز نشان از فعالیت گسترده در معاونت امور زنان ندارد جدای از فعالیت های رسانه ای و اظهار نظراتش پیرامون موضوعات مختلف، او۱۴ مهر، گفت که لایحه تأمین امنیت زنان پس از بررسی اولیه در کمیسیون لوایح دولت، از مدتی پیش برای تکمیل احکام قضایی به قوه قضائیه ارجاع شده است.

 

این لایحه نیز از میراث های دوره پیشین معاونت زنان بوده است.

 

ابتکار 17 شهریور ماه نیز پس از راه ندادن زنان ایرانی به ورزشگاه آزادی در بازی با سوریه و حضور پر شور زنان سوری در این بازی موضع گیری کرد و ان را "تبعیض" دانست.

 

ابتکار همچنین نوشت که درباره این موضوع با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز صحبت کرده است.

 

او با آن که به جزییات این گفت‌و‌گو اشاره‌ای نکرده، اما گفت: «رایزنی‌ها به منظور هماهنگی با مراجع فرهنگی، انتظامی و اجرایی برای حل این مسئله در جریان است.»

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت مراجعی که در این زمینه مسئولیت دارند، برای اتخاذ یک «راهکار منطقی» در حال رایزنی هستند. این موضعی گیری ابتکار با استقبلال برخی روزنامه های اصولگرا همچون روزنامه جوان روبه‌رو شد. برخی از ناظرا ن نیز از انفعال ابتکار در این مورد انتقاد کردند. 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید