گزارش کامل سفر عارف به مشهد؛

از تشریح فعالیتهای بنیاد امید ایرانیان تا پیش بینی از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس

دکتر محمد رضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان که روز گذشته در سفری یک روزه به مشهد مقدس سفر کرده بود ضمن افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در مشهد با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد به سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی امید،دکتر محمد رضا عارف پس از زیارت بارگاه امام رضا,(ع) در دفتر مرکزی بنیاد مید ایرانیان در مشهد حضور پیدا کرد و ضمن افتتاح این دفتر با حضور در جمع اعضای شورای راه اندازی دفتر شعبه مشهد از زحمات تلاشهای این این شورا قدردانی کرد.

مهندس امینی مسئول شورای بنیاد امید ایرانیان در استان خراسان رضوی نیز ضمن تشریح فرایند راه اندازی دفتر شعبه خراسان رضوی به معرفی اعضای این شورا و سوابق فعالیتهای آنها پرداخت.

بازدید از روزنامه خراسان

عضو شورای عای انقلاب فرهنگی همچنین در جریان سفر به مشهد در موسسه فرهنگي هنري خراسان حضور يافت و از بخش هاي مختلف این روزنامه خراسان بازديد کرد و در ادامه در تحريريه روزنامه خراسان حضور يافت و پس از ديدار با اعضاي تحريريه روزنامه خراسان، در نشستي کوتاه، با آنان به گفت و گو نشست و به سوالات آنان پاسخ داد.

مدير مسئول روزنامه خراسان :عارف را شخصيتي نجيب در عرصه سياسي کشور مي دانم

مدير مسئول روزنامه خراسان در ابتداي اين ديدار با عرض خير مقدم به دکتر عارف و هيئت همراه و خرسندي از توفيق زيارت بارگاه منور رضوي براي وي با اشاره به اين که متاسفانه طي چند سال اخير، اخلاق و نجابت در عرصه سياسي کمي رنگ باخته، عارف را شخصيتي نجيب در عرصه سياسي کشور دانست.

کورش شجاعي سپس با تاکيد بر اهميت کار فرهنگي و رسانه اي گفت: همان طور که مي دانيد مديريت و انتشار يک روزنامه در همه دنيا کار آساني نيست. وي افزود: در کشور ما و خصوصا در خراسان و مشهد به خاطر ويژگي هاي خاص خود و نيز وجود نحله هاي سياسي فرهنگي متنوع، متکثر و گاه متفاوت، مديريت و انتشار يک روزنامه کار به مراتب دشوارتر و حساس تري است.

مدير مسئول روزنامه خراسان همچنين تاکيد کرد: رعايت اعتدال نيز کار چندان آساني نيست، اما به هر صورت روزنامه خراسان در اين راستا، به لطف خدا توانسته خروجي قابل قبولي ارائه کند و امروز روزنامه خراسان به خاطر انجام کار حرفه اي، رعايت اعتدال، پيگيري مطالبات مردم و نقدهاي منصفانه و جلب اطمينان و اعتماد مردم به يک ميراث فرهنگي براي کشور تبديل شده است.

 

در جريانات درون نظام، روي اصول هيچ اختلافي نداريم

دکتر محمدرضا عارف نيز در ادامه  گفت: منش روزنامه خراسان، اعتدال است و خوشحالم با افتخار اعلام کنم که در سالي که با تدبير رهبر معظم انقلاب به عنوان فرهنگ نام گذاري شده است، اولين سفر بنده براي پابوسي حضرت امام رضا(ع) به استان خراسان رضوي بوده و اولين بازديدم از موسسه فرهنگي هنري خراسان است. وي با اشاره به سخت بودن کار روزنامه نگاري، خطاب به مديرمسئول روزنامه خراسان افزود: تأمين توقعات مختلف به خصوص در استان خراسان کار سختي است و شما اين منش اعتدالي را دنبال کرده ايد. بنده هم که خيلي رسانه اي نيستم، در مصاحبه ها و ديگر موضوعات، روزنامه خراسان يکي از اولويت هايم است و اين نگاه بنده به روزنامه خراسان است.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: در عين حالي که حضور کم رنگي در رسانه دارم، اما خراسان در اولويت بوده و يکي از دلايلي که خوشحال شدم و خدمت رسيدم، تشکر از روش و منش روزنامه خراسان است که واقعاً راهي نيز جز اين نداريم.

وي با اشاره به اين که اختلاف نظر در موضوعات سياسي بد نيست و ارزشمند است، يادآور شد: اگر نتيجه اختلاف نظر در موضوعات سياسي، حرکت، رشد و پويايي جامعه باشد، ارزشمند است و اين اختلاف نظر سياسي وقتي بد است که نتيجه آن تخريب باشد.

دکتر عارف افزود: ما در جريانات درون نظام، روي اصول هيچ اختلافي نداريم و اختلاف نظرات روي تاکتيک ها و نکات اجرايي است که طبيعي و با ارزش بوده و بايد قدر بدانيم.

وي با تاکيد بر اين که نبايد فراموش کنيم که وارث چه هستيم و چه امانت ارزشمندي در اختيار ماست، ادامه داد: متأسفانه گاهي اين موضوع فراموش مي شود و خود را گرفتار مي کنيم که نتيجه آن خسرالدنيا و الآخرة شدن است. به هر حال ما مسئولان به خاطر مشغله ها و گرفتاري ها پذيرفته ايم که از نعمت هاي دنيوي محروم باشيم و خدا توفيق دهد که بتوانيم آخرت خود را خراب نکنيم و توشه اي براي آخرت خود داشته باشيم.

به کارهاي فرهنگي بهاي لازم داده نشده است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: حقيقتاً به کارهاي فرهنگي بهاي لازم داده نشده است. وقتي مشکلات اين بخش را با ساير بخش ها مقايسه مي کنيم، مشخص مي شود که کمبودها، مسائل و گرفتاري هايي در اين بخش وجود دارد که اميدواريم با نامگذاري امسال به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ و با تلاش بخش هاي رسانه اي، موضوع فرهنگ در جايگاه واقعي خود قرار گيرد. وي با بيان اين که فرهنگ زيربناي تمامي بخش هاست، افزود: مقام معظم رهبري نيز در فرمايشاتشان اولويت فرهنگ بر اقتصاد را مطرح کرده بودند. دکتر عارف ادامه داد: ما اگر مشکلات اقتصادي را حل نکنيم، نمي توانيم پيش رويم. اما رويکرد آن بايد فرهنگي باشد. بنابراين نقش رسانه هاي جمعي، روزنامه ها و فرهنگ مکتوب در اين زمينه بسيار زياد است. وي با اشاره به اين که ما هنوز نتوانسته ايم مردم را به مطالعه عادت دهيم، گفت: هنوز مطالعه روزنامه جزو عادات مردم ما قرار نگرفته است.همچنين اگر بعضي از شاخص هاي کمي را مقايسه کنيد، وضعمان نه در ارتباط با دنياي پيشرفته، حتي در مقايسه با کشورهاي در حال توسعه نيز خوب نيست.

 

لزوم جلوگيري از تنگ نظري

رئيس بنياد اميد ايرانيان خاطرنشان کرد: يکي از اقداماتي که اميدواريم امسال جدي عمل شود، جلوگيري از تنگ نظري است. وي اضافه کرد: در بخش فرهنگ نيز با تنگ نظري روبه روييم و سليقه يک نفر ملاک قرار مي گيرد. کفايت مي کند يک ناظر با يک جمله يا پاراگرافي از کتابي مخالف باشد و اين کتاب منتشر نشود؛ يا فيلمي به خاطر يک اختلاف سليقه ۵ دقيقه اي کسر مي شود و نتيجه آن مراجعه جوانان به سريال هاي کذايي مي شود و اميدواريم واقعاً سعه صدر هم امسال بيشتر شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام يادآور شد: ما خطوط قرمزي داريم که به هيچ وجه نبايد از آن عبور کنيم و ارزش ها، انقلاب، اسلام و قانون اساسي از جمله اين اصول است. اما ما حق نداريم آن بخش هايي که به سليقه افراد بازمي گردد را مبناي قضاوت قرار دهيم و اين گرفتاري است که بعضاً با آن روبه رو بوده ايم.

وي افزود: وقتي با نويسندگان برجسته و بزرگ هم صحبت مي کنيم اين گرفتاري را دارند که کتاب هاي نفيسي تهيه کرده و درگير بوروکراسي ارزيابي شده است و نتيجه آن محروم شدن جامعه و جوانان از يک تفکر و نظر مي شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اگر اختلاف نظري نيز وجود دارد، پاسخ دهيم. راه حل، حذف نيست. نمي توانيم با حذف به آرمان هايمان برسيم و اين امر، پاک کردن صورت مسئله است.
وي بر وجود منش اعتدالي در روزنامه خراسان تأکيد کرد و گفت: در حدي که بنده فرصت مي کنم و خراسان را مطالعه مي کنم، اين روزنامه منش اعتدالي داشته و ان شاءا... اين منش را با قوت ادامه دهيد.

دکتر عارف افزود: به هر حال تفکر دوستان ارزشمند و محترم است. اما مهم اين است که بر اساس مشترکات حرکت کنيم.

وي با طرح اين سوال که مگر در فضاي سياسي معتقدان به نظام، چپ چپ با راست راست چقدر اختلاف دارند؟، ادامه داد: واقعاً وقتي با اين دوستان صحبت مي کنيم، مشخص مي شود که اصلاً اختلافي نداريم. اين نيست که بگوييم يک جريان ملحد و لائيک آمده است. اختلاف روي مسائل جزئي و فرعي است.

تدوين نقشه مهندسي فرهنگي کشوردر آستانه نهايي شدن است

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين با اشاره به تدوين نقشه مهندسي فرهنگي کشور در اين شورا، گفت: کار تدوين نقشه مهندسي فرهنگي کشور که جزو مطالبات مقام معظم رهبري از شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود، انجام شده و در آستانه نهايي شدن است که اميدواريم هر چه زودتر شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين نقشه را ابلاغ کند و مبناي حرکت فرهنگي کشور قرار گيرد.

وي افزود: «به نظر بنده اين نقشه سند خوبي است و مي توانيم بر اساس آن عمل کنيم؛ البته در عمل اصلاحاتي نيز لازم دارد.توصيه بنده به رسانه ها اين است که اجرايي شدن اين سند را تشويق کنند تا به عنوان يک سند محوري در سال جاري مبنا قرار گيرد.دکتر عارف ابراز اميدواري کرد بتوانيم با اعتلاي فرهنگ در جامعه، نگاه جوانان را نسبت به ارزش ها و انقلابمان اصلاح کرده و انگيزه و دلگرمي آنان را افزايش دهيم.»

روندهاي دولت قابل قبول است، اما در بعضي بخش ها به کندي جلو مي رود

عارف در پاسخ به اين سوال خبرنگار خراسان مبني بر اين که با توجه به نقش جنابعالي در انتخابات ۹۲ و اين که بخش زيادي از طرفداران شما به آقاي روحاني رأي دادند، اگر بخواهيد از عملکرد دولت ارزيابي داشته باشيد، آيا واقعا دولت را به شعارهايي که داده پايبند مي دانيد؟، گفت: اجازه بدهيد، بنده نگاه کمّي به اين مسئله نداشته باشم. اگر نگاه کمّي نداشته باشيم، مي شود نقدهاي جدي کرد.

دکتر عارف افزود: نگاه بنده در سال اول، نگاه روندي است.زيرا دولت در سال اول با يک بودجه اي که دولت ديگر پيشنهاد داده و به تصويب رسيده و ۵ماه از عملکرد آن گذشته، رو به رو بوده است. بنابراين نبايد انتظار يک عملکرد کمّي داشته باشيم. وي ادامه داد: بنده روند ها را که مي نگرم، روندهاي قابل قبولي است. البته در بعضي از بخش ها انتظار اين است که سريع تر جلو رود.

مطالبات دانشگاهيان، دانشجويان و جوانان به کندي جلو مي رود

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که الان مطالبات دانشگاهيان، دانشجويان و جوانان به کندي جلو مي رود، افزود: انتظار است اين مسائل جدي تر دنبال شود. بالاخره دانشگاه نقدهاي جدي در بعضي تصميمات و اقدامات گذشته داشته است. مثلا کنکور دکترا در هيچ کجاي دنيا متمرکز نيست. اصلا کنکور دکترا، استاد محور است و برند استاد به فرد داده مي شود. آمده اند کنکور دکترا را متمرکز کرده اند و انتظار اين بود که وزارت علوم همان سال اول، اين موضوع را حل مي کرد.

وي ادامه داد: اما امسال آمده همان شيوه متمرکز را عمل کرده است و درصد را از ۷۰ به ۳۰تغيير داده است و حل موضوع کنکور دکتراي متمرکز يکي از مطالبات است.

دکتر عارف اضافه کرد: در بخش هاي گزينش نيز به همين صورت است؛ در بخش نظارتي هم به نظرم وزارت علوم بايد نظارت هاي بي ربطي که هنوز هم بر دانشگاه ها حاکم است، جدي تر رفع کند و اجازه دهد دانشگاه، خود تصميم بگيرد.

وي ادامه داد: اگر امور دانشگاه توسط خود آن دنبال شود مي توانيم به دستاوردها و خواسته هاي علمي خود برسيم. اجرايي شدن بخشي از سند چشم انداز هم در گرو دانشگاه است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح کرد: دانشگاه آزاد به مفهوم اسلامي آن مي خواهيم. دانشگاهي که استاد و دانشجو بتوانند فکر کنند و فکر خود را بروز دهند. اختلاف نظري هم اگر وجود داشته باشد، بنشينيم با هم صحبت کنيم.

اين دولت چرا برگزاري کرسي هاي آزاد انديشي را دنبال نکرد؟

وي با اشاره به اين که کرسي هاي آزادانديشي جزو مطالبات جدي رهبري بود، افزود: متأسفانه دولت گذشته اين کرسي هاي آزاد انديشي را کنار گذاشته بود و اکنون نيز يک سال است که هيچ خبري از آن نيست. اين جزو مطالبات رهبر انقلاب است و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است. دولت قبل دنبال نکرد، اما اين دولت چرا دنبال نکرده است؟ اين انتظارات وجود دارد.

دکتر عارف ادامه داد: اما در مجموع، روند  دولت خوب است. ما براي توفيق دولت دعا مي کنيم.

وي همچنين گفت: به نظرم در ارتباط با سياست خارجي، به خصوص موضوع مذاکرات هسته اي با روند منطقي در حال پيش رفتن است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: هيچ کس در نظام ، مستقل از ديدگاه هاي سياسي، در مورد حق ملت ما در استفاده از فناوري هسته اي حرفي ندارد. اين را يک حق مي دانيم و خط قرمز ما اين است که کسي بخواهد از اين حق عدول کند.

وي افزود: اما شيوه رسيدن به حقمان اين است که ما اهل مذاکره ايم و مي توانيم با مذاکره با منطق و فرهنگ غني اسلامي به نتيجه برسيم. نمي خواهيم دعوا کنيم، دعوا چيزي براي ما ندارد. اين روندي که دولت دارد مي رود قابل قبول است.

دکتر عارف ادامه داد: در بحث هاي اقتصادي نيز شنيده ام دولت برنامه هاي خوبي دارد. مهار تورم در سال اول بيشتر ناشي از آرامش و اميدي که در جامعه به وجود آمد، بود، نه از عملکرد اقتصادي دولت. اما اميدواريم برنامه هاي دولت اجرايي شود. وي با اشاره به اين که طي سال گذشته وضعيت بودجه عمراني کشور خيلي نگران کننده بود،گفت: پيش بيني اين بود که در پايان سال گذشته ۱۰هزار ميلياردتومان بودجه عمراني تخصيص پيدا کند و کار ارزشمندي که دولت انجام داد اين بود که اين رقم را به حدود ۲۳هزار ميلياردتومان رساند. عملکرد بودجه هاي عمراني سال ۹۱، ۱۳هزارميلياردتومان بود که دولت وقت آن را به حدود ۲۳هزارميلياردتومان رساند. اين نشان مي دهد دولت يازدهم در مسير خوبي قرار گرفته است. رئيس بنياد اميد ايرانيان خاطر نشان کرد: انتخاباتي برگزار شد و همه احساس برد کرديم، پس همه بايد مستقل از ديدگاه خود کمک کنيم.

انتقادها از دولت  از  ناحيه افرادي صورت مي گيرد که در آن شرايط، يا سکوت کرده و يا توجيه مي کرده اند

وي دزر پاسخ به اين سوال خراسان که انتقادها از دولت بسيار تند شده است؛ ارزيابي شما از اين انتقادها چيست و آيا اين انتقادها منصفانه است؟، اظهار داشت: بنده مخالف جلوگيري از انتقاد هستم. ما که نقد مي کنيم و مي گوييم اصلاح طلبيم، پس بايد هر نظري را تحمل کنيم. انصاف را بر عهده خود فرد و قضاوت جامعه بگذاريم.

دکتر عارف افزود: اما انصاف حکم مي کند که شرايط کشور را در نظر بگيرند. جالب است بعضي از انتقادها از ناحيه افرادي صورت مي گيرد که در آن شرايط، يا سکوت کرده و يا توجيه مي کرده اند؛ اما اميدواريم آن ناقدان عزيز نيز شرايط کشور را در نظر بگيرند.وي ادامه داد: ولي معتقديم هر نقدي را بايد تحمل کرد و در هر کجا که نقد را قبول داشتيم به آن عمل کنيم و الا بايد پاسخ نقد را بدهيم.

سخنرانی در دانشگاه فردوسی مشهد: پیش بینی از پیروزی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در انتخابات مجلس

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در انتخابات سال آینده کاندیداهای خبره و برجسته به مردم معرفی می‌کنیم.

محمدرضا عارف همچنین در این سفر در دانشگاه فردوسی مشهد و در جمع دانشجویان  و اساتید این دانشگاه حضور یافت و با ایراد سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ به دانشجویان مورد استقبال خوب دانشجویان قرار گرفت.

‌در این مراسم ازدحام دانشجویان به حدی بود که صندلی‌های کف سالن و حتی سن سالن آمفی تئاتر مملو از دانشجویان موافق و مخالف اصلاح‌طلبان بود.

دانشجویان اعم از مخالف یا موافق با در دست داشتن پلاکاردهایی ابراز احساسات خود را از حضور عارف به نمایش گذاشته بودند.

عارف با ابراز خرسندی از حضور خود در بین دانشجویان اظهار کرد: امیدوارم در سالی که توسط مقام معظم رهبری به اقتصاد و فرهنگ که دو مسئله مهم و از دغدغه‌‌های کشور است با عزم ملی و مدیریت جهادی بتوانیم در راستای کمک به دولت تدبیر و امید و خط مشی که این دولت یافته در خدمت دولت باشیم تا دولت بتواند به مطالبات مردم و خواسته‌های مشروع و به حق آنان جامه عمل بپوشانند.

عضو ضورای عای انقلاب فرهنگی با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و تولد امام خمینی (ره) و گرامیداشت روز زن گفت:‌ زنان در کشور سهم اصلی در دستاوردها و پیروزی‌های انقلاب داشته‌اند.

وی افزود: ما در شرایطی روز زن را گرامی می‌داریم که 42.8 درصد از دانشجویان در دانشگاه‌های ما را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

عارف با اشاره به اینکه از 4 میلیون و 360 هزار نفر دانشجو در کشور 2 میلیون و 100 هزار نفر را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، گفت: باید از این پتانسیل در جهت اهداف کشور استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در سال 92 مشارکت زنان در جامعه نسبت به سال 91، 1.3 درصد کاهش یافته است، گفت: باید در راستای چگونگی افزایش مشارکت زنان در رد‌ه‌های مختلف اقدام کنیم.

وی در ادامه افزود: شما دانشجویان در سال 91 و اوایل 92 با شرایطی که رکود و بی‌انگیزی در کشور حاکم بود باعث ایجاد انگیزه در جریانات سیاسی شدید که نتیجه آن خلق حماسه سیاسی سال 92 بود.

عارف ادامه داد: خدا را شاکریم که گفتمان عقلانیت و عدالت در کشور ما بار دیگر پیروزی خود را جشن گرفت.

وی اضافه کرد: ‌من نمی‌گویم این پیروزی متعلق به اصلاح‌طلبان است بلکه تفکر اصلاح‌طلبی در این گفتمان سهم بالایی داشت و به دنبال این پیروزی سرمایه اجتماعی عظیمی شکل گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با شکل گرفتن مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات مردم ما وظیفه خود می‌دانیم که برای حفظ این سرمایه اجتماعی و ارتقای آن تلاش کنیم.

عارف گفت: سرمایه اجتماعی متعلق به همه کشور است و متعلق به جریان خاصی نیست چرا که پیروزی در انتخابات سال گذشته را در حالی جشن گرفتیم که همه رقبا احساس پیروزی می‌کردند.

وی ادامه داد:‌ مردم بهتر از هر نهادی می‌توانند با آرامش جشن ملی بگیرند و در صحنه‌های اجتماعی و فرهنگی حضور داشته باشند.

عارف تصریح کرد: در حفظ سرمایه‌های اجتماعی بخشی متعلق به دولت است که دولت موظف به جامه عمل پوشاندن به شعارها و وعده‌های خود در انتخابات است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌ دولت تدبیر و امید با عزم ملی ایجاد شد و بر همین اساس می‌تواند برنامه‌های خود را نیز با همین عزم ملی دنبال کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: در ارتباط با استفاده از فناوری‌‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کوچک‌ترین اختلافی نداریم و ما نیز معتقدیم استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای حق مسلم ما است اما مسئله چگونگی رسیدن به این فناوری مهم است.

عارف با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت تعامل و مذاکره با دنیا را دارد، گفت: باید دولت و گروه مذاکره‌کننده حمایت شود و با پشت گرمی مردم سر میز مذاکره حاضر شوند.

وی ادامه داد: در شرایطی که اقتصاد کشور دچار مشکل منفی شده بود دولت جدید روی کار آمد و قرار است شاخص‌ها در این زمینه مسیرشان تغییر کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: رویکرد دولت در بخش اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها خوب بوده است و قرار بر این بوده که فاز دوم با ارزیابی فاز اول شروع شود.

وی تصریح کرد‌: عملیاتی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پروژه‌ای ملی است و انتظار ما از همه گروه‌های سیاسی در بهینه‌‌سازی فاز دوم کمک کردن به دولت است.

عارف ادامه داد:‌ صرف انصراف از پرداخت یارانه مهم نیست و باید چگونگی منابع آزاد شده را مورد بررسی قرار داده و دنبال کنیم.

وی با اشاره به بند 4 اقتصاد مقاومتی در استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندی یارانه‌ها با توجه به جهت‌گیری اول در رابطه با افزایش تولید گفت: در این زمینه مشکل داریم چرا که بخشی از تورم موجود کشور رکود تولید است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در رابطه با اشتغال و نرخ بالای بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاه گفت: در سال 1400 شاهد بیش از 10 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور خواهیم بود.

عارف با اشاره به بهره‌وری پایین کشور نیز گفت: باید به شاخص‌های عدالت اجتماعی بپردازیم زیرا یکی از ارزش‌های نظام است.

وی در بحث فرهنگ در نام‌گذاری سال جاری گفت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و فرهنگ زیربنای همه بخش‌ها بوده و فهم و فرهنگ در همه بخش‌ها فهمی اساسی و کلیدی است.

عارف تصریح کرد: ‌اگر اقتصاد با محوریت بخش دولتی است باید فرهنگ نیز با محوریت بخش غیر دولتی باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند و مردم می‌توانند فرهنگ را مدیریت کنند، گفت: در حال حاضر شکاف نسلی چشم‌گیری را در بخش فرهنگ در جامعه احساس می‌کنیم.

وی گفت: آنچه ما به‌عنوان وظیفه تفکر اصلاح‌طلبی می‌دانیم ارتقای سرمایه اجتماعی است و باید در راستای شرکت‌ آنانی که در انتخابات سال گذشته شرکت نکردند سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم تا شاهد مشارکت بالای 80 درصدی مردم در انتخابات آتی باشیم.

عارف خطاب به دانشجویان گفت: ما باید به کمک شما پیشتازان، در همه صحنه‌ها با منش اعتدال و تحمل یکدیگر برنامه‌ریزی کنیم تا با افزایش مشارکت مردم انتخابات بهتری را شاهد باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سؤال دانشجویی در رابطه با شفافیت اطلاعات در ایران گفت: یکی از مشکلات ما در همه بخش‌ها شفافیت اطلاعات است.

وی در رابطه با شرکت در انتخابات سال آینده نیز در پاسخ به سؤال دیگر دانشجویان گفت: باید جریان اعتدال و اصلاح‌طلبی مدنظر باشد و ما نیز کاندیداهای خبره و برجسته را به مردم معرفی می‌کنیم.

عارف همچنین در رابطه با سهم جریان اصلاحات در انتخابات و پیروزی دولت در پاسخ به دانشجویی دیگر گفت: همه قبول دارند که اصلاح‌طلبان در انتخابات سهیم بوده‌اند اما آنچه مهم است اینکه جریان اصلاح‌طلبان به دولت در همه صحنه‌ها به ویژه در صحنه‌های سیاسی کمک کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال تمهیدات اصلاح‌طلبان برای بقای جریان اصلاحات واقعی گفت: گرفتاری که ما با آن روبه‌رو هستیم متأسفانه جریان‌های تندرو بوده است هرچند برخی با حسن نیت بوده‌اند و ما در اصلاحات به قانون اساسی، ارزش‌ها، فرمایشات مقام معظم رهبری و امام (ره) توجه داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امیدواریم اعتدال با گفتمان اصلاح‌طلبی در کشور حاکم شود در پاسخ به دانشجویان به اینکه تعریف شما از اصلاحات چیست، گفت: اصلاحات را خط امام می‌دانیم اما برای خطای یک فرد بستن روزنامه مانند تعطیل کردن بیمارستانی است که به خاطر خطای یک پزشک تعطیل می‌شود.

عارف در خاتمه در ارتباط با انجمن‌های اسلامی گفت:‌ متأسفانه در این زمینه طی هشت سال گذشته نه تنها دانشجو ضرر کرده بلکه کشور نیز متضرر شده است و ما فضای خموده و بی‌روح را در دانشگاه‌ها نمی‌‌خواهیم و در کنار رشد علمی، دانشجو باید از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز رشد کند.

قهر و بی انگیزگی در قاموس اصلاح طلبی معنی ندارد

 

رییس بنیاد امید همچنین تاکید کرد : قهر و بی انگیزگی در قاموس اصلاح طلبی معنی ندارد.

عارف همچنین در جمع فعالان اجتماعی و مدنی استان خراسان رضوی گفت: در اواخر سال 91 فضای بی روح و سردی برای شرکت در انتخابات خرداد 92 حاکم بود که دوستان اصلاح طلب خراسان رضوی در شکستن این فضا پیشگام بودند.

وی خاطرنشان کرد: در اواسط آبان 89 خبرنگاری از من پرسید انتخابات ریاست جمهوری 92 را چگونه می بینید و من در پاسخ گفتم نگاه من به خرداد 1492 است پس 24 خرداد 92 برای ما یک پروژه بود که خوشبختانه نه تنها در آن پیروز شدیم بلکه حماسه حضور 73 درصدی مردم نیز شکل گرفت.

عارف در تشریح چرایی شکل گیری بنیاد امید ایرانیان با وجود بنیاد باران اظهار داشت: در یک نگاه کلی توصیه ما توسعه نهادهای مدنی با تفکر اصلاح طلبی است و هر اندازه تعداد تشکلهای اصلاح طلب بیشتر باشد خوشحال تر می شویم.

وی افزود: بنیاد باران در ماههای پایانی دولت اصلاحات به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی با هدف احصا و بهره برداری از تجارب مدیران ارشد اصلاحات شکل گرفت و حتی شرایط سنی عضویت در آن عامدا به گونه ای تدوین شده بود که هیچ فرد مدیرکل به پایینی نتواند در آن عضویت داشته باشد.

معاون اول دولت خاتمی یادآور شد: اما این تشکل به محض آنکه خواست گسترش یابد و دامنه فعالیتهایش را افزایش دهد با مانع مواجه شد و به طور مثال، مسئولان وقت وزارت علوم در دولت بعد، مجوز پژوهشگاه را به این تشکل ندادند.

عارف تصریح کرد: در همان دوران، تعدادی از نخبگان، موضوع راه اندازی تشکلی که نقش اتاق فکر را داشته باشد و آموزش و تربیت جوانان را نیز بر عهده بگیرد، مطرح کردند چون میانسالان و بزرگسالان اصلاح طلب در بنیاد باران گردهم آمده بودند.

وی گفت: بنیاد امید ایرانیان نیز در پاسخ به این دغدغه در اواخر سال 1384 با رویکرد فعالیت در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی و کمک به توسعه همه جانبه کشور، ایجاد ساختاری برای بهره برداری از دانش و تجربه نخبگان و خبرگان در همه عرصه ها و ایجاد فرصتی برای حضور جوانان شایسته در عرصه های مدیریتی، تدوین رویکرد اعتدال و خردورزی در همه شئونات سیاسی و توسعه گفتمان کشورداری خردمندانه شکل گرفت.

عارف تاکید کرد: در جمع بندی خود به این نتیجه رسیدیم که بنیاد امید ایرانیان نباید حزب باشد بلکه باید به جایگاه و پایگاهی برای تعامل تبدیل شود.

وی گفت: این بنیاد از طریق ثبت شرکتها در تاریخ هشتم شهریور 1388 مجوز فعالیت داشت اما چون من تاکید داشتم که مجوز فعالیت از وزارت کشور را نیز داشته باشیم تنها به فعالیتهای ستادی پرداختیم.

به گفته عارف، دولت پیشین شهامت اعطای اجازه فعالیت به بنیاد امید ایرانیان در قالب مجوز وزارت کشور را نداشت لذا چهار سال متمادی از این کار سر باز زد و در نهایت در دولت یازدهم و در 25 اسفند 1392 یعنی 9 ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر مجوز فعالیت این بنیاد از طریق وزارت کشور صادر شد.

وی گفت: این بنیاد تاکنون موافقت اصولی تشکیل یک دانشگاه را نیز دریافت کرده اما چون هیات مدیره آن را سه نفر از روسای اسبق دانشگاه تهران و سه نفر از وزرای اسبق علوم تشکیل می دهند نخواسته ایم یک دانشگاه معمولی باشد. از طرفی، با مشکل تامین مالی نیز برای راه اندازی این دانشگاه مواجهیم و همه این مسائل باعث شده است راه اندازی این دانشگاه تاکنون به تعویق بیفتد.

عارف افزود: ارزشهای اصولی بنیاد امید ایرانیان را می توان اعتلای ایران اسلامی به عنوان ارزش غایی، میانه روی و اخلاق مداری در سیاست، درایت و صداقت در رفتار و گفتار و جوانگرایی و شایسته سالاری دانست به طوری که می توان گفت جهت گیری اصلی بنیاد امید ایرانیان متوجه جوانان است.

وی گفت: ایجاد شعب شهرستانی هم در دستور کار بنیاد امید ایرانیان قرار دارد اگرچه در این زمینه نیز با مشکل تامین منابع مالی مواجهیم چون یک سازمان مردم نهاد هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت که بنیاد او دولت تدبیر و امید را که در شرایط تورم و رشد منفی اقتصادی روی کار آمده و نیاز به حمایت دارد، پشتیبانی خواهد کرد.

عارف گفت: دولت یازدهم مجبور به ورود به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شد اما باید دانست صرف انصراف از دریافت یارانه نقدی مشکلی را حل نمی کند و دولت باید بتواند در این مرحله در جهت بهینه سازی منابع آزاد شده به توفیقات جدی دست یابد.

وی همچنین با بیان اینکه نقد مشفقانه و دلسوزانه به نفع کشور است، خاطرنشان کرد: باید هر نوع نقدی را شنید و بررسی کرد و در صورت مشفقانه بودن، آن را پذیرفت.

عارف با اشاره به نزدیکی میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت:هم اکنون 48.2 درصد ظرفیت دانشگاههای کشور در اختیار خانم هاست. حال پرسش اینجاست که آیا از این جمعیت که روی آن سرمایه گذاری شده است، به درستی استفاده می شود یا خیر؟

او تاکید کرد: ما نمی توانیم با اتکای به توان 50 درصدی کشور که همان توان مردانه است پاسخگوی مطالبات 100 درصدی باشیم و به آرمانهای سند چشم انداز دست یابیم لذا باید از ظرفیت زنان متخصص و کارآمد و تحصیل کرده کشور نیز بهره مناسب را ببریم.

در پایان این مراسم، آغاز به کار بنیاد امید ایرانیان در استان خراسان رضوی به عنوان نخستین شعبه این بنیاد اعلام شد.

افزودن نظر جدید