باز هم ردپاي تروريست‌هاي جيش‌العدل در مرز

ابتکار:در پي مفقود شدن 5 نفر از ديده‌بانان مرزباني کشورمان در منطقه جکيگور استان سيستان و بلوچستان و در مرز پاکستان، گروهک تروريستي موسوم به جيش العدل با انتشار بيانيه و تصاوير 4سرباز و يك درجه دار مرزبان در صحفه توييترخود مسئوليت ربودن آنها را به عهده گرفت. اين حادثه در حالي اتفاق افتاده است كه طي دو روز گذشته تقريبا سكوتي نسبي درباره چند و چون وقوع اين حادثه برقرار بوده و اطلاع رساني چنداني درباره جزييات اين حادثه انجام نشده است.

بر اساس گزارش‌ها اين حمله تروريستي روز جمعه 18 بهمن ماه امسال صورت گرفت و طي آن پنج نفر از ديده بانان مرزباني در منطقه عمومي جکيگور مفقود شدند.با اين حال گشتي در خبرهاي دو روز گذشته نشان مي‌دهد كه تقريبا به جز پاسخ بسياركوتاه فرمانده نيروي انتظامي به خبرنگاران هيچ خبر، اظهار نظر و واكنش داخلي و رسمي درباره سرنوشت اين مرزبانان جوان در رسانه‌ها مطرح نشده و هيچ كدام از مقام‌هاي مسئول انتظامي، امنيتي و ديپلماتيك كشور تاكنون درباره اقدامات انجام شده درخصوص اين واقعه مرزي توضيح قابل توجهي نداده اند. حتي سايت و پايگاه اطلاع رساني فرماندهي مرزباني ناجا هم هيچ خبر و توضيحي درباره اين حادثه منتشر نكرده است. بر اساس برخي روايت‌ها 4 تن از مرزبان‌هاي ربوده شده سرباز بوده و در زمان اين حادثه مشغول انجام خدمت وظيفه خود بوده اند و به طور معمول آمادگي و تجربه چنداني براي برخورد و واكنش به عمليات و حمله‌هاي چريكي گروه‌هاي تروريستي نداشته اند.با اين حال سرداراحمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي روز گذشته در لابلاي سخنان خود پيرامون سبدكالا و ... در پاسخ به سوالي درباره سرنوشت مرزبانان توضيح كوتاهي داد و با اعلام اينکه موضوع ربودن پنج مرزبان کشورمان را از طريق وزارت امور خارجه پيگيري مي‌کنيم، گفت: ما همچنان به دولت پاکستان در خصوص نحوه کنترل مرزهايش معترضيم. فرمانده ناجا افزود: چطور مي‌شود در نقطه صفر مرزي عده اي مي‌آيند و مرزبانان ما را مي‌دزدند، اين موضوع را از طريق دستگاه ديپلماسي پيگيري مي‌کنيم.بر اساس گزارش‌ها به دنبال بي خبري اوليه يگان اعزام كننده اين مرزبانان از وضعيت اين افراد و عدم گزارش وقوع درگيري در اين پست ديده باني، اکيپ‌هايي از مرزباني استان و قرارگاه قدس با دو فروند بالگرد، براي پيگيري به منطقه اعزام شدند. همچنين دو اکيپ به سرپرستي جانشين فرماندهي مرزباني ناجا به استان اعزام تا از نزديک بر عمليات جستجو نظارت نمايند. اولين بار شب جمعه رسانه‌هاي كشور اعلام کردند که پنج مرزبان ايراني در مرز پاکستان ربوده شده و به اين کشور برده شده‌اند. براساس گزارش‌ها از زمان قطعي شدن خبر ربايش اين گروه 5 نفره سربازان موضوع جستجوي آنها توسط مسئولان مرزباني ايران و پاکستان در دستور کار قرار گرفت و صبح روزشنبه طرف ايراني ملاقاتي با مسئولان مرزباني کشور پاکستان انجام داد. از اولين لحظه انتشار خبر ربودن مرزبانان كشور گزارش‌ها حاکي از آن بود که مرزبانان مفقود شده به آن‌سوي مرز انتقال داده شدند.
براساس گزارش آسوشيتدپرس، گروهک موسوم به جيش العدل روز شنبه تصاويري در صفحه توييتر خود منتشر کرد و مسئوليت ربوده شدن مرزبانان ايراني را پذيرفته است. در اين عکس‌ها پنج مرد که ادعا شده از مرزبانان‌هاي ايراني هستند، در کنار هم نشسته‌اند و به نظر مي‌آيد دست چهار نفر ازآنها از پشت بسته شده است. گروهک تروريستي موسوم به جيش العدل در ماه اکتبر سال گذشته 14 مرزبان ايراني را کشته و چندين نفر را زخمي کرد. اين گروه همچنين مسئوليت چند حمله مسلحانه را در مناطق مرزي استان سيستان و بلوچستان را بر عهده گرفته بود. گروهک تروريستي موسوم به جيش العدل تحت حمايت گروههاي تندروي سلفي عربستان است که ادعا مي‌کند مدافع منافع مسلمانان منطقه است.
ربايش 5 مرزبان بي گناه كشورمان در حالي توسط تروريست‌هاي موسوم به جيش العدل انجام شده است كه حدود 3.5 ماه پيش و در اوايل آبان ماه گذشته نيز در جريان درگيري و حمله مسلحانه‌ اعضاي اين گروهک‌ تروريستي به نيروهاي هنگ مرزي سيرکان از توابع شهرستان سراوان 14 تن از مرزبانان كشورمان در اين منطقه به شهادت رسيدند. طي حمله آبان ماه تروريست‌هاي جيش العدل سه نفر ديگر از مرزبانان هم اسير شدند. در‌ان زمان عبداللهي معاون امنيتي - انتظامي وزير کشور در پاسخ به اين پرسش که”چه اقداماتي براي آزاد شدن سه مرزبان به اسارت گرفته شده انجام خواهد شد؟" ‌گفته بود كه اين سه نفر توسط تروريست‌ها به آن طرف مرز منتقل شده‌اند و با همکاري وزارت خارجه همه امکاناتي را که وجود دارد براي آزادي اين افراد به کار مي‌گيريم. با اين حال ساعاتي بعد نماينده مردم سراوان در توضيح جزئيات حادثه سراوان گفت که در اين حادثه هيچ فردي به گروگان گرفته نشده است.
مرزهاي شرقي كشور در محدوده استان سيستان و بلوچستان و در مجاورت پاكستان از اواسط دهه 80 عرصه جولان گروهكي تروريستي موسوم به جندالله به سركردگي عبدالمالك ريگي بود. اين گروه شيطاني و خون ريز كه وابسته به تكفيري‌ها بود طي آن دوران باني چندين اقدام و انفجار انتحاري تروريستي در شهر زاهدان و مناطقي از جنوب شرق كشورمان بود كه در سالهاي گذشته با به دام انداختن ريگي در جريان يك عمليات مهم هوايي و به زمين نشاندن هواپيماي حامل اين تروريست،غائله اين گروهك وهابي نيز به پايان رسيد. ريگي چندي بعد پس از اعتراف به اقدامات ننگين خود اعدام شد. با اين حال پس از گذشت حدود 4 سال از ماجراي ريگي، طي ماههاي اخير گروهك تروريستي ديگري كه خود را جيش العدل ناميده در اين نقطه از كشورمان اعلام موجوديت كرده است. بر اساس شواهد اين گروه شيطاني جديد هم خود را سلف جندالله و مورد حمايت وهابيون معرفي مي‌كند و هيچگونه عقبه محلي و داخلي ندارد. اعضاي اين گروه هر ازگاهي به شيوه اشرار قاچاقچي از درون مرز پاكستان اقدام به حمله به مرزبان جوان كشور مي‌كنند و سپس به درون مرزهاي همسايه متواري مي‌شوند. هنوز خبر چنداني درباره چند و چون موجوديت گروه موسوم به جيش العدل منتشر نشده است.

افزودن نظر جدید