برای دکتر فیرحی

احسان تاجیک در یادداشتی در انصاف نیوز نوشت:

خبر کوتاه بود دکتر فیرحی در بیمارستان بستری شد. خبر نداشتم دیروز برایش پیام فرستادم جواب نداد از دیروز تا امروز در فکر بودم با ایشان تماس بگیرم، امشب پیامک گوشی ام را نواخت دکتر فیرحی در بیمارستان بستری شد. وضعیت جسمانی دکتر فیرحی امیدوار کننده است.

دکتر داود فیرحی از چهره های علمی و دانشگاهی جریان نواندیشی دینی و از نظریه پردازان فقه سیاسی جدید در ایران محسوب می شود. فقه سیاسی که فیرحی در نظریات جدید خود دنبال می کند به نظر می رسد در تشابه فقه با حقوق به دنبال مدرن کردن فقه بر اساس حقوق جدید است و اینکه فقه با تجدد سیاسی همخوانی و هماهنگ شود امری است که اکثریت معتقدین به فقه پویا بدان باورند در منطقه الفراغ شرع در اجتهاد فقه شیعه بنا به نظر محمد باقر صدر صاحب نظریه (که از وجود قلمروی فاقد حکم شرعی در دین خبر می دهد)، بر طبق نظریه منطقه الفراغ، دین به حاکم اسلامی اجازه می دهد تا در برخی مسائل اجتماعی، با درنظرگرفتن ضوابطی و با توجه به نیازهای هر زمان، حکم و قانون وضع کند.

بر همین مبنا دکتر داود فیرحی از نظریه پردازان جدی و باسواد در فقه سیاسی است که در حوزه مطالعاتی اندیشه سیاسی اسلام در ایران از جایگاه علمی دانشگاهی قدر و تأثیر گذار برخوردار است. چندی پیش در دو مجال فرصتی دست داد باب گفتگوی علمی و قلمی با دکتر فیرحی توسط راقم سطور رقم خورد نگارنده با توجه به تاثیر پذیری از شخصیت و جایگاه علمی بزرگ دکتر فیرحی جذب مرام و اخلاق جوانمردی و ادب ایشان گردید که همواره به عنوان دانشجوی علم سیاست نیازمندم از محضر علمی و فرهنگی دکتر فیرحی در مسیر مطالعات اندیشه سیاسی در اسلام و ایران بیاموزم.

امیدوارم استاد فیرحی در پناه خداوند مهربان سلامتی و تندرستی خود را بازیابند و شخصیت بزرگ و سترگ علمی اش که اسوه اخلاق و جوانمردی است همواره مستدام باشد و سایه اش بر سر اهالی علم سیاست و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران روان گستر باشد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید