بی‌سوادی جوانان از رفتار پرخطر جنسی، عامل شیوع جنسی ایدز

مینو محرز-درحال‌حاضر، هم آمار و هم واقعيت‌هاي موجود در جامعه ايراني نشان مي‌دهند که ايدز با سرعت خاصي در جامعه ايران در حال پيشروي است؛ اينکه مسئولان وزارت بهداشت هر سه ماه يک‌بار يا هر 6 ماه يک‌بار اقدام به ارائه آمار انتقال ايدز مي‌کنند، اتفاق تازه‌اي نبوده و فقط ارائه آمار نيز راهگشا نيست.

در رابطه با پيشروي ايدز بايد گفت؛ هم‌اکنون بزرگ‌ترين مشکل ما انکارکردن است. نمي‌خواهيم واقعيت‌ها را قبول کنيم که انتقال ايدز از طريق روابط جنسي پرخطر در جامعه ما وجود دارد. هنوز هم که هنوز است انکار مي‌کنند که شيوع اچ‌آي‌وي از راه تماس جنسي پرخطر وجود دارد و بدتر از آن، هيچ نوع آموزشي نه از سوي آموزش‌و‌پرورش و نه از سوي رسانه‌ها درباره انتقال ويروس ايدز از طريق موج سوم يا انتقال از راه تماس جنسي پرخطر داده نمي‌شود؛ درحالي که ارتباط جنسي يک غريزه طبيعي است و در تمام متون ديني از جمله رساله‌هاي عمليه نيز راجع به آن صحبت شده است.

دين راجع به مسائل جنسي خيلي شفاف صحبت کرده اما سؤال ما اين است که چرا آموزش‌و‌پرورش راجع به رفتارهاي جنسي آموزش نمي‌دهد؟ چرا پدر و مادرها با بچه‌ها درباره مسائل جنسي صحبت نمي‌کنند؟

چرا رسانه‌ها به اين مسائل نمي‌پردازند و چرا آموزش‌و‌پرورش، مهارت‌هاي خوب زندگي‌کردن را به بچه‌ها ياد نمي‌دهد؟ آسيب‌هاي اجتماعي در همه جوامع وجود دارند، بايد قدرت نه گفتن را به بچه‌ها ياد داد و آموخت که بي‌بند‌و‌باري چيست. وقتي چيزي از رفتارهاي جنسي نمي‌دانند، وارد جامعه که مي‌شوند، اين مسائل پيش مي‌آيد.

الان هم که رفتار جنسي پرخطر در جامعه وجود دارد، بايد بيشتر در موردش اقدام شود اما باز هم قبول‌نکردن و انکارش، بزرگ‌ترين ضربه‌اي است که به جامعه و جوانان مي‌زند؛ بنابراين من علت اصلي اين روند رو به افزايش ايدز را در درجه اول، ناآگاهي جوانان در مورد رفتارهاي جنسي پرخطر مي‌دانم. متأسفانه به نظرم کم‌کاري آموزش‌و‌پرورش و رسانه‌ها موجب ناآگاهي جوانان درباره رفتارهاي جنسي شده است.

از سوي ديگر هم متأسفانه افرادي که از راه تماس جنسي مبتلا مي‌شوند چون هيچ نوع آموزشي به آنها داده نمي‌شود و هيچ‌وقت به فکر ابتلا به اين بيماري نيستند و اصلا فکر نمي‌کنند ايدز وجود دارد؛ بنابراين به دنبال آزمايش نمي‌روند. به تازگی به همين دلیل، من مريض‌هايي را مي‌بينم که همگي جوان هستند و در مرحله پيشرفته ايدز نزد ما مي‌آيند؛ بنابراين تلفاتي هم که موج سوم به دنبال خواهد داشت به دلايلي که گفتم بيشتر از اين خواهد شد.

افزودن نظر جدید