حق شناس: نجفی با فشار جهانگیری شهردار تهران شد!

اعتمادآنلاین گفت وگویی با محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است.این عضو حزب اعتماد ملی در بخشی از این گفت وگو درباره شهردار شدن محمد علی نجفی روایت جالبی را مطرح می کند که در ادامه بخشی از این گفت وگو را می خوانید:

شورای شهر پنجم - شورای شهر اصلاح‌طلب- سه شهردار انتخاب کرده است. آقای محمدعلی نجفی، آقای محمد افشانی، آقای پیروز حناچی. این سه شهرداری که انتخاب کردید شهردارهای خوبی بودند؟

شهردار اول که انتخاب شد، آقای نجفی رای کامل را داشت. ایشان تقریبا رای منفی نداشت و می‌توان گفت وقتی انتخاب شد به نظر می‌رسید بهترین انتخاب است، چون ساختار انتخاب به این شکل بود که هر عضو شورای شهر می‌توانست سه نفر را معرفی کند و یک لیست بدهد. 21 عضو لیست گذاشتند و از آن 40 اسم در آمد. مشترک بود. از اینها رای‌گیری شد، هفت نفر از آنها بیشترین رای را آوردند. از این هفت نفر کارنامه خواستند و اینها باید کارنامه ارایه می‌کردند و به هفت نفرشان ابلاغ شد. آقای نجفی، افشانی، شریعتمداری، مرعشی، مهرعلیزاده و... بودند. اینها کارنامه ارایه کردند و نهایتا در آن کارنامه‌ها و بین 7 نفر آقای نجفی تقریبا فاصله معناداری با بقیه داشت. ایشان چند دوره سابقه وزارت داشت.رییس سازمان برنامه بود 2 دوره، معاون رییس‌جمهور بود. علمی، آدم تحصیلکرده، استاد دانشگاه صنعتی شریف، باهوش و 6 سال هم نماینده مردم تهران در شورای شهر بود، یعنی نسبت به بقیه کارآزموده‌ترین آدمی بود که هم شهر تهران را می‌شناخت، هم در تمام 40 سال در رده‌های مختلف جمهوری اسلامی در نزدیک‌ترین رده با مقامات جمهوری اسلامی کار کرده بود. آقای هاشمی، آقای خاتمی، آقای ناطق، مقام معظم رهبری. در دوره آقای احمدی‌نژاد هم در آن مقطعی که روی کار نبود  نماینده مردم تهران در شورای شهر شد . از او بهتر چه کسی را می‌توانستیم به لحاظ منطقی و فنی داشته باشیم؟ بعدا برای‌مان مشخص شد که ایشان مباحثی داشته که این مباحث موجب شده بود بر اساس قرار و مدارهایی که با شاخه امنیتی تعریف شده بود ایشان در این رده پست نپذیرد. با هم توافق کرده بودند و این را ما اطلاع نداشتیم.

یعنی در همان مقطی که از احکام ایشان خبر می‌آمد، تایید صلاحیت یا ردصلاحیت شده، حکمش را وزیر کشور امضا می‌کند، نمی‌کند، اعضای شورای شهر تهران متوجه نشدند که چه خبر است؟

خیر، ما خبر نداشتیم، بعدا فهمیدیم برخی از شورای شهر خبر داشتند.

از کجا خبر داشتند؟

به آنها گفته شده بود.

از کجا گفته شده بود؟ یعنی نهاد امنیتی گفته بود؟

بله؛ یا از نهاد معتبری شنیده بودند یا... من یکی، دو هفته پیش این حرف را از آقای هاشمی شنیدم که به او گفتم ما از ماجرای آقای نجفی بی‌خبر بودیم که گفت ما خبر داشتیم که ایشان گیر دارد و چون نزدیک به کارگزاران بود- چون ایشان تکذیب کرده بود که عضو کارگزاران نیست، ولی به هر حال ایشان جزو هیات موسس بود - چون ما این حساسیت را داشتیم چون به ما منتسب بود. گفت: من و عطریان‌فر و کرباسچی رفتیم و با او جلسه گذاشتیم که باید تکلیفت را روشن کنی. از ما اصرار که اگر مساله‌ای دارید باید مساله‌تان را حل ‌و فصل کنید. ایشان رفته بود و با آن مقام امنیتی جلسه و نشست گذاشته بود و آنجا مقام امنیتی می‌گوید ما همچنان سر آن قول‌مان هستیم که اگر شما بپذیرید ما مساله‌مان را فعال می‌کنیم و ما حاضر نیستیم که از این نظرمان کوتاه بیاییم. در جلسه او را قانع کردیم که با او مذاکره کن و تکلیف را روشن کن! ایشان وقتی از آن جلسه بیرون می‌آید به آقای جهانگیری، معاون اول زنگ می‌زند که مثلا مقام امنیتی گفته نباید بپذیرید و این موضوع با عصبانیت معاون اول روبرو شد و گفت، بیخود گفتند شما مساله‌ای ندارید باید بپذیرید و با فشار ایشان و مداخله‌ای هم که آقای رییس‌جمهور می‌کند وزیر کشور به نوعی مجبور می‌شود به‌رغم میلش حکم ایشان را در این داستان بزند. ما از این مباحث اصلا خبر نداشتیم.

افزودن نظر جدید