خواسته سحابی پرهیز از درگیری‌های پوچ بود

عمادالدین باقی در دومین سالروز درگذشت مهندس عزت‌الله سحابی یادداشتی در وصف وی در روزنامه بهار نوشت.

دومین مراسم سالروز فوت مهندس عزت‌الله سحابی و هاله سحابی، پنجشنبه گذشته برگزار شد. خانواده سحابی برای برگزاری این مراسم اطلاع‌رسانی عمومی نکردند تا از حاشیه جلوگیری کنند ولی حضور در این مراسم برای عموم آزاد بود.
مراسم بزرگداشت یاد و راه مهندس عزت‌الله سحابی و فرزندش هاله سحابی، ساعت 7 بعد‌از‌ظهر، با حضور ده‌ها نفر در منزل شخصی مهندس سحابی آغاز شد.
مجری این مراسم فیروزه صابر خواهر مرحوم هدی صابر بود. مهندس لطف‌الله میثمی به عنوان اولین سخنران این مراسم، به ذکر خاطراتی از مهندس سحابی و هاله سحابی پرداخت. میثمی درباره مشی و ‌منش مهندس عزت‌الله سحابی و انتقاد‌پذیر بودن او سخن گفت. وی انتقاد‌پذیری را از صفات والای انبیا دانست. از نظر مهندس میثمی، دوست و هم‌ فکر قدیمی سحابی، آراسته بودن سحابی‌ها، پدر، پسر و نوه، به این صفت را الگویی برای یک کنشگر سیاسی در شرایط فعلی دانست. پس از مهندس میثمی، آسیه شامخی درباره مادرش، هاله سحابی سخن گفت.
عمادالدین باقی به عنوان آخرین سخنران این مراسم سخنانش را با ذکر خاطره‌ای از مرحوم هدی صابر و احساس او درباره مهندس سحابی آغاز کرد. باقی در ادامه درباره دیدگاه عزت‌الله سحابی درباره منافع ملی سخن گفت و تاکید کرد که از نظر آن مرحوم همیشه منافع ملی بر منافع فردی وگروهی و جمعی برتری داشت. عمادالدین باقی رویکرد مهندس سحابی در برتر دانستن منافع ملی نسبت به منافع شخصی یا حزبی را یکی از راهکار‌های حل مسائل امروز کشور دانست. به گفته او اگر امروز نیز مهندس سحابی در بین ما بود، با تکیه بر در اولویت دانستن منافع ملی بر هر امر دیگری، از بازیگران عرصه سیاست می‌خواست که از درگیری‌های پوچ که حاصل از تضاد منافع است، خودداری کنند.
مهندس عزت‌الله سحابی روزنامه‌نگار، اقتصاددان، فعال ملی مذهبی، رهبر شورای فعالان ملی مذهبی ایران، عضو شورای انقلاب، عضو شورای ملی صلح، رییس ستاد بسیج اقتصادی کشور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی، رییس سازمان صنایع ملی ایران و نیز رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت موقت، بامداد 10 خرداد 1390 در 81‌سالگی چشم از جهان فروبست. وی در آخرین لحظات هوشیاری ‌گفت: «خدا می‌داند که من چقدر برای ایران نگرانم. من دارم می‌میرم و کاری برای ایران نکردم.» هاله سحابی روز یازدهم خرداد، در جریان تشییع پدرش فوت کرد.
در مراسم دومین سالگرد فوت هاله و عزت‌الله سحابی، بسیار از فعالان نهضت آزادی، جبهه ملی و بعضی از اصلاح‌طلبان حضور داشتند.

 منبع: بهار

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید