درهای باز بر روی گردشگران

ابتکار نوشت: ایام نوروز گردشگری داخلی را رونق می بخشد همچنین فرصت مناسبی برای جولان گردشگران خارجی در کشور است که می تواند به صنعت گردشگری در ایران جان دهد. «سازمان جهانی جهانگردی» در گزارش سالانه خود سهم گردشگری در درآمد کشورهای جهان را 1075 میلیارد دلار عنوان کرده است و از رشد 4 درصدی درآمدهای جهانی از محل صنعت گردشگری خبر داده است. این درحالی است که سهم ایران از این درآمد چند میلیاردی تنها نیم درصد است. براساس آنچه که مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فروردین ماه سال جاری بیان کرده است: درآمد گردشگری کشور ۶ تا ۶ و نیم میلیارد دلار در سال است. درآمد ارزی کشورهای مختلف از محل گردشگری در سال 2013 حدود هزار و 250 میلیارد دلار بوده است و حدود نیم درصد از این سهم به ایران تعلق دارد.

هر گوشه از کشور هزار رنگ و خوش آب و هوای ما ایران می تواند چشم هزاران گردشگر را به خود خیره کند. صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است. در سال ۲۰۰۶، در حدود ۷۵۰ هزار گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و این در حالی است که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند. 
برای رسیدن به نقطه مطلوب باید چه کرد؟ 
هرچند کشور ما ظرفیت های بسیار برای رونق و جذب گردشگر دارد و می تواند پول خوبی از این حوزه به جیب بزند اما گردشگری یکی از صنایعی است که در ایران به حاشیه رفته است. با این حال دولت ها همیشه در پی رونق دادن به این صنعت هستند و دولت یازدهم نیز از این ماجرا مستثنی نمانده است. جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از صدور ویزای 30 روزه در فرودگاه به اتباع 180 کشور خبر داده و این اقدام را در جهت تسهیل موضوع توریسم و جهانگردی، یک تصمیم ملی عنوان کرده است. هرچند این تصمیم هنوز اجرایی نشده است اما می تواند یک خبر خوش در حوزه گردشگری در ایران باشد چرا که تسهیل صدور ویزا یکی از موانعی است که می تواند صنعت گردشگری را به خطر اندازد و سرعت پیشرفت آن را کند کند. 
گردشگری جان تازه می گیرد
رقیه حاتمی پور، کارشناس گردشگری و رئیس کمیسیون کانون زنان کارآفرین و بازرگان ایران در گفت و گو با «ابتکار» در رابطه با تاثیر تسهیل روند صدور ویزا در رشد و رونق گردشگری در ایران بیان کرد: این اقدام قطعا تاثیر مثبتی بر روی رونق گردشگری در ایران خواهد داشت. ویزا صنعت درآمد سازی است که بسیاری از کشورها در تسهیل آن و افزایش گردشگر از یکدیگر سبقت می گیرند. او با بیان اینکه تسهیل ویزا و ارتباطات پروازی و امکانات سه رکن اصلی برای افزایش گردشگر در کشور است، گفت: باید توجه داشته باشیم که توام با وزارت امور خارجه سایر ارگان ها به فکر تکمیل زیر ساخت های کشور باشند. حاتمی پور با اشاره به نبود زیر ساختی مانند هتل برای گردشگران در کشور گفت: هم اکنون که نمایشگاه گردشگری در تهران برگزار شده است برای حتی یک نفر گردشگر یک اتاق در تهران پیدا نمی‌شود و این به خاطر کمبودهایی است که در زیر ساخت ها داریم. باید به توسعه هتل ها و ناوگان زمینی فکر کنیم. 
کمبود نیروی آموزش دیده در حوزه گردشگری 
رئیس کمیسیون کانون زنان کارآفرین و بازرگان ایران با اشاره به اهمیت نیروی متخصص در حوزه گردشگری در کشور بیان کرد: آموزش نیروی انسانی مجرب که بتواند به گردشگران سرویس خوبی دهد، یکی از مهمترین بخش های زیر ساختی در صنعت گردشگری است. همچنین افزایش نیروهایی که برای گردشگران ویزا صادر می کنند و خدمات ویزا را برای گردشگران 180 کشور مهیا کنند یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود. او به راه اندازی سازمانی برای ساماندهی گردشگران اشاره کرد و گفت: سامان دهی گردشگران زمان زیادی می برد و دوندگی خاصی دارد و اگر این امر تجمیع شود و یک هماهنگی صورت گیرد می تواند در جذب گردشگر کمک شایانی کند. همچنین باید تحویل ویزا در فرودگاه به صورت سیال و روان انجام شود تا گردشگران بیشتری را برای ورود به کشور تشویق کند. 
توریست تفریحی کم داریم
حاتمی پور با بیان اینکه توریست تفریحی یکی از ضعیف ترین بخش‌ها در حوزه گردشگری است گفت: در صنعت گردشگری در کشور بر خلاف گردشگری در سایر کشورها، توریست تفریحی ضعیف ترین حوزه است. بیشترین گردشگری در ایران زیارتی و تاریخی و فرهنگی است. آثار تاریخی و مکان های باستانی یکی از محبوب ترین بخش های گردشگری کشور برای توریست هایی است که علاقه زیادی به فرهنگ و تمدن ایران زمین دارند. کسانی که برای زیارت و دیدن بقاع متبرک از کشورهای مسلمان به ایران می آیند در درجه اول گردشگران محسوب می شوند. 
رواج گردشگری تجاری در ایران 
او از رونق گردشگری تجاری در کشور خبر داد و گفت: گردشگری جدیدی در حال جان گرفتن است که به آن گردشگری تجاری گفته می شود. حضور گردشگران تجاری و هیات های تجاری که بخشی از آنها پس از انجام امور کاری به خرید و تفریح و دیدن آثار تاریخی می پردازند که این گردشگری نیز با تسهیل ویزا رونق بیشتری خواهد گرفت. این کارشناس گردشگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام بخش از گردشگری در ایران نیاز به توجه بیشتری دارد؟ گفت: کشور در توسعه گردشگری نیاز به توجه همه جانبه به همه رشته های گردشگری دارد. گردشگری در تمام زوایا نیاز به توجه دارد اما آنچه که بیشتر مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتر است تربیت نیروی مجرب در تمامی رشته هاست. از خدمات و سرویس دهی تا نحوه فروش تور ما نیازمند آموزش ویژه و تربیت متخصصان هستیم.
چه کشورهایی از این قانون مستثنی هستند؟ 
هرچند تسهیل صدور ویزا به گردشگران اقدام خوبی در جهت رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران است اما می تواند تهدیدی نیز برای امنیت کشور محسوب شود. صفر نعیمی رز، عضو کمیسیون امنیت ملی، در این باره به «ابتکار» گفت: این اقدام هم عامه پسند است و هم به نفع کشورهایی است که علاقه مند به سفر به ایران اسلامی هستند. این اقدام سبب خواهد شد تا صنعت گردشگری در ایران رونق بیشتری گیرد و هم گردشگری سهم بیشتری را در اقتصاد کشور داشته باشد. او با بیان اینکه افزایش ورود توریست ها به کشور در پی تسهیل صدور ویزا به کشور می تواند از لحاظ امنیتی مهم تلقی شود، گفت: هرچند هیچ اتفاقی که سبب تهدید شدن امنیت داخلی کشور شود با وجود سیستم نظارتی و امنیتی موجود به وقوع نمی پیوندد ولی با وجود این باید کشورها را از نظر ورود و خروج توریست به کشور درجه بندی کنیم و به نکاتی از قبیل نزدیکی و مجاورتشان با ایران و هم سویی روابط دیپلماتیک برای درجه بندی نظارتی بر روی آنها مد نظر قرار دهیم. 
عربستان و اسرائیل در لیست سیاه گردشگری 
عضو کمیسیون امنیت ملی در رابطه با 9 کشور مستثنی از صدور ویزای ۳۰ روزه در فرودگاه‌های ایران گفت: 9 کشور از این قانون مستثنی هستند که در میان آنها کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، اسرائیل و عربستان حضور دارند. او با بیان اینکه بحران های بسیاری را پشت سر گذاشته ایم، گفت: بنابراین باید بر روی صنعت گردشگری در کشور نظارت بیشتری به عمل آوریم و کشورها را برمبنای درجه وابستگی و روابط دیپلماتیک متقابل مد نظر قرار دهیم. این عضو کمیسیون امینت ملی با بیان اینکه در قالب بحث گردشگری و توریسم افراد سودجو و منفعت طلب نیز می توانند به کشور وارد شوند، گفت: ما باید در رابطه با آن هوشیار باشیم و کشورهایی که از زمان شکل گیری نظام جمهوری اسلامی تا به امروز با ما سر عناد و ستیز داشته اند باید از فیلترهای مختلف عبور داده شوند.

افزودن نظر جدید