دفاع خبرگزاری دولت از موضع ایران در جنگ اوکراین

ایرنا نوشت : در جنگ آغاز شده میان اوکراین و روسیه، ایران با حفظ موضع مستقل خود، از یک سو توسعه­‌طلبی­‌های ناتو و آمریکا را در شرق اروپا به عنوان محرک آغاز جنگ ارزیابی می­‌کند و از سوی دیگر جنگ را راه­‌حل هیچ بحرانی نمی­‌داند چون به عنوان کشوری که هشت سال طعم زهرآلود جنگ را چشیده، بیش از هر کشور دیگری متوجه تبعات و نگران و دغدغه­‌مند مردم است.
رصد دقیق جنگ اوکراین، گفت‌وگو با طرف‌های درگیر و توجه به واقعیات موجود در عرصه بین‌الملل، سبب شده جمهوری اسلامی در موضعی مستقل، به دور از هیجان و مبتنی بر منافع ملی خود، از یک‌سو جنگ را راه‌حل هیچ بحرانی نداند و از سوی دیگر ماجراجویی در مرزهای حساس را مُحرک بحران کنونی ارزیابی کند.

 بامداد پنجشنبه پنجم اسفند، پس از هفته­‌ها گمانه‌­زنی، نیروهای روسیه به فرمان «ولادیمیر پوتین» رییس­‌جمهوری این کشور، به اوکراین حمله کردند. پوتین در تشریح دلایل این حمله آن را بر اساس مادۀ ۵۱ منشور ملل متحد و در راستای دفع تهدیدات ناشی از اوکراین و ناتو علیه روسیه، اعلام کرد.

رییس جمهوری روسیه سه روز پیش از آغاز حمله به اوکراین، هم با صدور فرمانی استقلال دو استان شرقی «لوهانسک» و «دونتسک» از اوکراین را به رسمیت شناخت. در روز دوم حمله نظامی روسیه خبرها از اوکراین حکایت از اشغال بخش­‌هایی از «کی­‌اف» پایتخت این کشور و فرار هزاران نفر از مردم به مرزها دارد. آمریکا و کشورهای اروپایی هم در واکنش به اقدام روسیه، تحریم­‌های اقتصادی را دستور کار قرار داده­‌اند.

پیچیدگی روابط روسیه با غرب و ناتو، بررسی دلایل آغاز این جنگ و نیز پیش­‌بینی تبعات آن را دشوار می­‌کند اما آنچه در این بحران از سوی دولت ایران پیگیری می­‌شود؛ تثبیت حداکثری منافع ملی با تاکید بر دیپلماسی صلح است.

موضع ایران در قبال بحران اوکراین: نه جنگ، نه سلطه

همزمان با آغاز جنگ در اوکراین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با دقت و حساسیت این بحران را مورد رصد قرار داده است. آیت­‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور شامگاه پنجشنبه در گفت­‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، بر اصل حراست از منافع ملت­‌های منطقه در این بحران تاکید کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه هم در صفحه‌ توییتر خود نوشت: «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است».

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت هم در واکنش به رویدادهای اوکراین در توییتی اصول اساسی مواضع ایران در قبال بحران اوکراین را مورد تاکید قرار داد و نوشت: «دغدغه‌های امنیتی درباره روند فزاینده و تحریک‌آمیز گسترش ناتو به شرق برای همه کشورهای مستقل و مخالف سلطه آمریکا قابل درک است. پایبندی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و تکیه بر گفت‌وگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ها ضروری است».

سعید خطیب­‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم گفته است: «جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت کرده و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در درگیری‌های نظامی را مجدانه یادآوری می‌کند.»

واقعیت آن است که جمهوری اسلامی، سال­‌هاست حضور و بلندپروازی­ آمریکا در منطقه را یکی از مهمترین دلایل بحران و آشوب در غرب آسیا می­‌داند و بر اساس همین دیدگاه هم، تکرار این حضور و ماجراجویی­‌ها در شرق اروپا را عامل بحران امروز.

اعتماد به آمریکا در هر سطحی از روابط، در دکترین جمهوری اسلامی با اما و اگرهای بسیاری روبرو است و آخرین تجربه رابطه ایران با آمریکا در پرونده هسته­‌ای و موضوع اقتصادی تحریم­‌ها نشان داده است که حتی در چنین سطحی هم نمی­‌توان به کاخ سفید اعتبار داد و اعتماد کرد.

در جنگ آغاز شده میان اوکراین و روسیه، ایران با حفظ موضع مستقل خود، از یک سو توسعه­‌طلبی­‌های ناتو و آمریکا را در شرق اروپا به عنوان محرک آغاز جنگ ارزیابی می­‌کند و از سوی دیگر جنگ را راه­‌حل هیچ بحرانی نمی­‌داند چون به عنوان کشوری که هشت سال طعم زهرآلود جنگ را چشیده، بیش از هر کشور دیگری متوجه تبعات و نگران و دغدغه­‌مند مردم است.

 

دفاع خبرگزاری دولت از موضع ایران در جنگ اوکراین

نمایی از تظاهرات ضدجنگ در مسکو

 

 

افزودن نظر جدید