رمزگشایی از یک پروژه پیچیده برای زمین‌گیر کردن فراکسیون امید

روزنامه امید ایرانیان نوشت:

دکتر محمدرضا عارف در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه ایران گفته است « برخی حملاتی که انجام می‌شود و همین طور برخی از روایت‌های غیرواقعی که شاهد آن هستیم، حاصل طراحی‌هایی است که بیرون فراکسیون انجام می‌شود. برای اینکه فراکسیون را به سمت افراط بکشانند تا از این طریق زمینه زمین زدن فراکسیون امید و کشاندن آن به مسیری که باب میل برخی‌ها است فراهم شود.» اما سؤال اینجاست که این طرح‌ها از سوی چه کسانی و یا چه نهادهایی انجام می‌شود؟ هدف این حملات علیه فراکسیون امید که از بیرون مجلس صورت می‌گیرد، چیست؟ برخی تحلیل‌ها حکایت از این دارد که برخی در پی بی‌اثر کردن رأی مردم و ناامید کردن آنها با تحمیل فشارهایی به اعضای فراکسیون امید هستند.

محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید در  راستای این تحلیل، به امید ایرانیان می‌گوید:« برای اولین بار موازنه‌ای در مجلس حاکم است که موجب ایجاد مجلسی متعادل شده است. اما در اکثر موارد که فراکسیون امید در موضوعی وارد عمل می‌شود، موازنه به نفع فراکسیون امید تغییر می‌کند. این تغییر موازنه به سمت فراکسیون امید، چندان خوشایند برخی نیست. از این رو سعی می‌کنند که سنگ‌اندازی و یا حاشیه‌سازی کنند.» وکیلی درباره فشارها بر فراکسیون امید می‌گوید:« این فشارها از جوانب مختلفی، از سوی برخی جریان‌هایی است که مایل نیستند که موفقیت فراکسیون امید را ببینند. بنابراین بخشی از فشار طبیعی داخل مجلس است. چراکه مجلس محیطی برای لابی و تلاش عمومی است. حتی ممکن است ما هم برای اعمال اراده خود بر رقبا فشار آوریم. بنابراین اگر در موارد فشاری از سوی رقیب در داخل مجلس صورت گیرد، طبیعی است.» او همچنین درباره برخی فشارهای خارج از مجلس نیز گفت: «یک جریانی تلاش می‌کند که با مجلس ششم نمایی از مجلس دهم ترسی را در جامعه ایجاد کند و فشار امنیتی را بر نمایندگان امید وارد کند. این اصلاً حرکت درستی نیست و اگر برای اعمال فشار نیز مجلس دهم را با مجلس ششم قیاس کنند که فشارهای دستگاه امنیتی را در این دوره و حتی دور آینده، افزایش دهند، می‌توان هزاران دلیل درباره تفاوت 2 مجلس بیان کرد.» او در پایان این بحث اشاره کرد:« برخی با طرح بحث‌های حاشیه‌ای در خارج از مجلس سعی دارند که در مردم نسبت به انتخابشان تردید و رعب ایجاد کنند و با القای ترس از این مجلس، فشارهای دستگاه‌های دیگر را به منظور کنترل و یا پیش‌گیری افزایش دهند.»

تئوریسین‌های رقیب با تحلیل اشتباه بر مجلس، فشار می‌آورند

حجت‌الاسلام احمد مازنی، عضو فراکسیون امید نیز درباره فشارهای تحمیل شده به مجلس دهم و به خصوص فراکسیون امید، می‌گوید:« بخشی از فشارها مربوط به دیدگاه حاکم بر برخی تئوریسین‌های جناح رقیب است. تئوریسین‌هایی که برای نظر مردم ارزشی قائل نیست و رأی مردم را زینتی می‌دانند و اعتقادی به مشورت ندارد. بنابراین چون مأیوس شدن مردم از صندوق‌های رأی به نفعشان است،سعی می‌کنند با بیان مطالبات مضاعف از فراکسیون امید و یا طرح سوالاتی نظیر اینکه چرا هنوز اتفاقی نیفتاده است، مردم را از رأیشان نا امید کنند.» مازنی می‌گوید:" دومین نکته این است که مسأله آن‌ها به خطر افتادن منافعشان است. یعنی گروهی می‌بینند که فراکسیون امید، به مسائل خاصی ورود می‌کند و ورود این فراکسیون را به مسائل به نفعشان نمی‌دانند. از این رو تلاش می‌کنند تا با حاشیه سازی برای فراکسیون امید و یا دادن آدرس‌های اشتباه به مردم، فراکسیون را از ورود به مسائل مهم و اصلی غافل کنند.» او در همین راستا، می‌افزاید:«مجلسی که شکل گرفته،مجلسی معقول و پی گیری است. در این مجلس، نمایندگان رقیب هم حتی بسیار اهل گفت و گو و تعامل هستند. در واقع افراد کمی هستند که بر خلاف مسیر اعتدال در مجلس حرکت می‌کنند. بنابراین این رفتارها حتی مورد پسند آنها هم نیست. متلا درباره مسائلی که اخیراً در راستای شهرداری تهران مطرح شده است، نمایندگان فراکسیون امید، به همراه برخی دیگر از نمایندگان که عضو فراکسیون هم نیستند، پی گیر ماجرا هستند. بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که فشاری اغلب درون مجلس نیست و حتی رقبا هم در داخل مجلس در مواقع مهم همراهی می‌کنند. » مازنی در پایان می‌گوید:« فشارهایی هم که بعضاً از بیرون مجلس، منتقل می‌شود، به دلیل برخی جهت گیری‌های خاص است که رعایت انصاف نمی‌شود. برای مثال، درحالی که بحث تخلفات شهرداری مطرح است، صدا و سیما، نطق کامل شهردار تهران را از رسانه پخش می‌کند و به گونه‌ای در مقام قضاوت او را تبرئه می‌کند. اما درباره فیش‌های حقوقی، رسانه ملی رعایت بی طرفی نکرد و مدام درصدد جهت دهی افکار عمومی بود. این نیز بخشی از فشار می‌تواند باشد. ضمن اینکه ما به عنوان نماینده مردم دنبال عدالت هستیم و نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم. بنا باشد با فساد مقابله شود هیچ کس نباید درمقابل فساد احساس امنیت کند و از طرفی هم نباید سیاه نمایی کنیم.»

فشارهای بیرونی از نهادهای خاص قبلاً هم وجود داشت

همچنین حجت الاسلام سید ناصر قوامی نماینده دور ششم مجلس نیز به «امید ایرانیان»، می‌گوید:« برخی سعی می‌کنند که با آدرس‌های غلط به مردم، فشارهایی را به مجلس تحمیل کنند. سابقه این فشارها نیز به این مجلس برنمی گردد و پیشینه طولانی دارد. برای مثال در مجلس ششم شورای اسلامی، طرح‌هایی همچون منع شکنجه داشتیم که با سدی چون شورای نگهبان همیشه رو به رو بود و یکی از عوامل فشار، مقاومت شورای نگهبان در برابر طرح‌هایی بود که نمایندگان مجلس ششم می‌دانند به دنبال آن بودند. یعنی زمانی که برخی می‌خواهند به اصلاح امور بپردازند، برخی همیشه مقاومت می‌کنند.» او در توضیح این مطلب به «امید ایرانیان»، می‌گوید:« آن زمان اکثریت مجلس، نمایندگان اصلاح طلب بودند و فشاری که از نهادهای خاصی تحمل می‌کردند، بسیار زیاد بود. این نهادها زمانی که مجلس همسو با آنها روی کار نباشد، معمولاً بسیار دقیق می‌شوند و یا فشار می‌آوردند.» قوامی تأکید می‌کند:«عمر مجلس دهم شورای اسلامی هنوز به شش ماه هم نرسیده است اما برخی قبل از تشکیل این مجلس، آن را با مجلس ششم مقایسه می‌کردند تا بر کاندیداها فشار آورند و یا شورای نگهبان را بیدار کنند. این در حالی است که الان هم با القای این مطلب سعی می‌کنند، نمره منفی به نمایندگان دهند ولی این قیاس درست نیست. چراکه آن زمان اکثریت نمایندگان مجلس اصلاح طلب بودند فراکسیونی که حتی برخی اصولگرایان را هم در بر بگیرد، وجود نداشت. آن زمان تنها فراکسیون اکثریت اصلاح طلبان بود و مطالبات مردم هم از فراکسیون اکثریت بود. اکنون اما مردم با فراکسیون امید مواجه هستند. فراکسیونی که برخی از نمایندگان آنها حتی با نام لیست امید وارد مجلس شدند و بعد به اصل خود بازگشتند. بنابراین این قیاس مع الفارق است و هیچ مبنایی جز اعمال فشار ندارد.»

افزودن نظر جدید