سعید شریعتی: نسل جدید اصلاح طلبان برای حضور در مجلس آماده می‌شوند

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رشته افکار محافظه کاران به هم ریخت و تلاش هشت ساله‌ آنان برای حفظ آرایش سیاسی کشور نقش بر آب شد. خرداد امسال با حمایت رهبران جبهه اصلاحات، حسن روحانی برنده انتخابات ریاست جمهوری شد و دولت محافظه کار "مهرورز" جای خود به دولت اعتدال گرای "تدبیر و امید" داد. آن چه امروز برای محافظه کاران باقی مانده، کرسی‌های سبزرنگ مجلس نهم است که آن ها هم در سراشیبی نیمه پایانی قرار گرفته است. پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نگاه جناح‌های سیاسی به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی است. جلسه و مذاکره برای فتح کرسی‌های مجلس دهم آغاز شده و رایزنی‌ها برای رسیدن به لیست های مشترک در جریان است. سعید شریعتی، از اعضای شورای مرکزی حزب منحل اعلام شده جبهه مشارکت ایران اسلامی در گفتگو با "تدبیر" چالش‌ها و راهکارهای پیش روی جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس دهم را تشریح می‌کند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری، جناح‌های سیاسی مشغول به رایزنی و برنامه ریزی برای انتخابات مجلس دهم هستند. جبهه اصلاحات چه برنامه ای برای این انتخابات دارد؟

با توجه به تغییراتی که در ساختار قوه مجریه اتفاق افتاده و دولت جدیدی با گرایش‌های تازه در راس سیستم اجرایی کشور حضور پیدا کرد، به نظر می‌رسد همه گروه‌ها در حال حاضر مشغول رایزنی، گفتگو و تحلیل شرایط سیاسی برای ورود به رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی مجلس آینده هستند.
بعد از انتخابات سال 92  طبیعی است که امیدها و انگیزه‌های فراوانی در یک سو و نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی در سوی دیگری از نیروهای سیاسی کشور به وجود آمده باشد. در حال حاضر درباره آرایش مجلس آینده فکر نمی‌کنم هیچ گروهی وارد برنامه ریزی‌های دقیق عملیاتی شده باشد ولی اصلاح طلبان به طور مشخص در حال ارزیابی هستند. البته ما هنوز دوسال وقت داریم و در این دو سال ممکن است که تحولات زیادی اتفاق بیافتد.
تا آنجایی که من مطلعم گروه‌های اصلاح طلب مانند کارگزاران و مشارکت مشغول فعالیت‌اند و تلاش می‌کنند یک ارزیابی دقیقی از اتفاق‌های سیاسی، شرایط دو سال آینده کشور و مسیری که منتهی  به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی می‌شود داشته باشند.

به دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس برای اصلاح طلبان چقدر اهمیت دارد؟

مجلس همیشه به لحاظ جایگاه حقوقی اش در ساختار سیاسی کشور، مهم بوده و هست. گروه‌هایی که به اصالت قانون اساسی و اصالت تقسیم قوا در کشور فکر می‌کنند و خصوصا گروه‌های اصلاح طلب که شعارشان "حاکمیت قانون" است، برای این جایگاه و قوه مقننه اهمیت ویژه ای قائل‌اند. مجلس می‌تواند نماد دموکراسی در کشور باشد. اصلاح طلبان همیشه به مجلس اهمیت داده‌اند و در این دوره هم انتخابات مجلس را جدی خواهند گرفت.

آیا نسل جدیدی از اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس معرفی می‌شوند؟

اصلاح طلبان به دلیل تنگناها و فشارهای دوره 8 ساله آقای احمدی نژاد و مجالس 7،8 و9، از قدرت دور بودند. در این دوره گروهی از چهره‌های قدیمی اصلاح طلب از سن بازنشستگی هم عبور کرده‌اند و جبهه اصلاحات نیازمند است تا چهره‌های  تازه نفس و جوان تری در عرصه رقابت‌های انتخاباتی به افکار عمومی معرفی کنند تا بتوانند رای مردم را در اختیار بگیرند. به همین دلیل نسل جدید اصلاح طلبان برای حضور در مجلس آماده می‌شوند.
اما من فکر می‌کنم بیش از این که سن و سال نمایندگان مطرح باشد مسئله کارآمدی و کارشناسی چهره‌های معرفی شده مطرح است. به نظرمن اگر اصلاح طلبان بخواهند روبه روی مردم قرار بگیرند و به آن‌ها کاندیدا معرفی کنند این نمایندگان به لحاظ کارشناسی، شناخت مسائل، داشتن تحلیل و رویکرد علمی باید یک سر و گردن از رقبا بالا تر باشند.

با توجه به شکست محافظه کاران در انتخابات ریاست جمهوری،به نظر شما  رقابت در انتخابات مجلس میان اصلاح طلبان و محافظه کاران سخت تر می‌شود؟

اگر واقعا رقابت سالم و آزادی برقرار باشد و مداخلات پیشا انتخاباتی از سوی برگزارکنندگان و ناظران انتخاباتی در انتخابات صورت نگیرد. باید به استقبال رقابت رفت و هیچ کسی نگران این نیست که رقابتی سالم و سازنده بین چهره‌های سیاسی در انتخاباتی که میزان رای ملت است، صورت بگیرد.
هر کسی به میزان رای، جایگاه و پایگاهی که در میان مردم دارد باید در مجلس حضور داشته باشد لذا ما از رقابت انتخاباتی سالم استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم اگر رای مردم تعیین کننده باشد مهم نیست که چه جریانی اقلیت و چه جریانی اکثریت است. آن چیزی که در درجه اول اهمیت دارد این است که مجلس عصاره فضائل ملت و بازتاب دهنده واقعی تکثر موجود در جامعه باشد.
رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نشان داد اگر ائتلافی  که در خرداد 92 شکل گرفت و منجر به پیروزی آقای روحانی شد در دو سال آینده هم باقی بماند و تقویت شود؛ با آن پیش شرط انتخابات آزاد و سالم، اکثریت کرسی‌های مجلس در اختیار ائتلاف جبهه اصلاحات و جبهه اعتدال خواهد بود.
امکان وقوع اتفاقات به قول شما "پیشاانتخاباتی" وجود دارد؟

من امیدوارم اتفاقات دلخراش و ناگوار انتخابات سال 88 که ثمره مداخلات پیشا انتخاباتی بوده  و بازتابش دراعتراض مردم دیده شد، تجربه خوبی برای دست اندر کاران امر انتخابات داشته باشد و خدای نکرده زمینه‌های دلخوری‌ها و نگرانی‌ها را با رفتارشان پدید نیاورند و نگرانی‌ها را دامن نزنند که خدای ناکرده منجر به هزینه‌های سنگینی بشود.

آیا جریان اصلاحات در انتخابات آینده از تمام ظرفیتش استفاده می‌کند یا برخی نیروها به نام "تندرو"ی  کنار گذاشته می‌شوند؟

تا امروز هر حذفی در جبهه اصلاحات اتفاق افتاده است بر اساس مناسبات درون جریانی نبوده .این حذف‌ها  مانع از این شد که چهره‌های خوش فکر و دارای پایگاه و جایگاه اجتماعی در میان جبهه اصلاحات بتوانند خودشان را در معرض رای مردم قرار بدهند. اگر موانع قانونی و شبه قانونی سر راه چهره‌های اصلاحات قرار داده نشود جبهه اصلاحات با تمام ظرفیتش در انتخابات مجلس شرکت می‌کند.
ممکن است جریان های اصولگرای حامی دولت بخواهند فهرست‌های مجزایی در حمایت از دولت بدهند و در این فهرست‌ها ملاحظات خاص خوشان را در نظر بگیرند ولی فهرست اصلاحات در نهایت امر ملاک و معیارش رای و خواست مردم است نه این که دولت اعتدالی چه می‌خواهد و جناح‌های اصولگرا چه چیزی را تحمیل می‌کنند.
جبهه اصلاحات همیشه خودش را با میزان الحراره  مردم که همان پایگاه اجتماعی اصلاح طلبی است، تنظیم می‌کند. من فکر می‌کنم اگر در این انتخابات مانع قانونی و یا شبه قانونی بر سر راه چهره‌های اصلاح طلب گذاشته نشود ائتلاف اصلاح طلبان و فهرست اصلاح طلبان از تمام ظرفیت‌های مورد اعتماد مردم استفاده خواهد کرد.
 

افزودن نظر جدید