سید حسن خمینی: بخشش یکی از حلقه‌های گمشده‌ی جامعه ماست

فرزند یادگار امام با بیان این که با دشمنی کردن، تلخی کردن و افراط‌گرایی جامعه از بین می‌رود، اظهار کرد: در روزگار خود دیدیم کسانی را که تند زبانی کردند اما بیشتر از همه خودشان آسیب دیدند.

فرزند یادگار امام با بیان این که با دشمنی کردن، تلخی کردن و افراط‌گرایی جامعه از بین می‌رود، اظهار کرد: در روزگار خود دیدیم کسانی را که تند زبانی کردند اما بیشتر از همه خودشان آسیب دیدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان یاران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در همایش اعتدال که در کتابخانه‌ی ملی در حال برگزاری است، با اشاره به تعاریف موجود در مفهوم عدالت گفت:‌ عدالت و اعتدال از خواسته‌های مشترک جامعه امروزمان است.

وی در ادامه افزود:‌ اعتدال یکی از مفاهیم کلیدی در بیانات اهل بیت است. امام علی (ع) هنگامی که اهل بیت‌ پیامبر (ص) را معرفی می‌کند آنها را در جایگاه مقابل افراط و تفریط قرار می‌دهد.

تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به آثار اجتماعی اعتدال گرایی خاطر نشان کرد:‌ امام علی (ع) می‌فرمایند جامعه معتدل هلاک نمی‌شود. امام همچنین می‌فرمایند: کسی که اعتدال پیشه کند سختی‌ها برایش آسان می‌شود. با اتکا به خداوند، آسان گرفتن کارها و اعتدال گرایی می‌توان سختی‌ها را به سادگی تبدیل کرد.

حسن خمینی همچنین با بیان این که بقای نام نیک یکی دیگر از خواص اعتدال گرایی است، خاطر نشان کرد:‌ در احادیث آمده که باید از افراط و تفریط پرهیز کرد چون موجب ملامت می‌شود. ممکن است در دوره‌ای موجی بیاید و افرادی را در نظر بگیرد اما پس از فرو نشستن موج به همین افراد انتقاد می‌شود که چرا این‌گونه شد؟

وی همچنین گفت: اعتدال موجب الفت دلها می‌شود. پیامبر (ص) می‌فرماید: اعتدال موجب نزدیک شدن قلوب به هم می‌شود. متاسفانه امروز جامعه ما به بی‌ادبی دچار شده است. چرا ما نمی‌توانیم با هم مهربانانه‌ صحبت کنیم ادب یعنی پایبندی به هنجارهای مطلوب اجتماعی. ما احتیاج داریم یک گام بزرگ به سوی ادب برداریم.

فرزند یادگار امام همچنین با اشاره به این که اعتدال‌گرایی موجب ایجاد اتحاد ملی می‌شود، خاطر نشان کرد:‌ جامعه معتدل دچار تشتت نمی‌شود. امام سجاد (ع) می‌فرمایند: با خطاکاران جامعه رفاقت کنید. پیامبر (ص) هم قسم خورده تا مردم ایمان نیاورند وارد بهشت نمی‌شوند و تا با هم محبت نداشته باشند ایمان نمی‌آورند. نقد بزرگان اشکالی ندارد اما این نقد باید با بیان کرامات آنها همراه باشد. علت و معلول اعتدال بسط محبت در جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی همچنین خاطر نشان کرد: بخشش یکی از حلقه‌های گمشده‌ی جامعه ماست. گویی ما نمی‌توانیم بخشش داشته باشیم. گذشته، دیگر گذشته است. طبق نظر امام سجاد (ع) انسان‌ها حق دارند بخشیده شوند. یکی از قواعد جامعه معتدل وجود بخشش است. جامعه افراطی کینه را افزایش می‌دهد.

وی بدنامی دین را یکی از آثار دوری از اعتدال دانست و گفت: اکنون داعش با اقدامات خود به چهره‌ی دین ضربه‌ی زیادی زده است. اگر ما دین داریم باید دین را به زینت آراسته کنیم. بعد از 1400 سال با همت مردم و رهبری امام، جمهوری اسلامی به عنوان میراث تاریخی به دست آمده و ما باید این میراث را به عنوان یک الگو قرار دهیم. اگر درد دین یا کشور داریم باید از افراط و تفریط دوری کنیم.

فرزند یادگار امام در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان این که تمرین اعتدال‌گرایی با گفت و گو محقق می‌شود، افزود: گفت‌وگو شروطی دارد. در گفت و گو نباید خود را بالاتر از طرف مقابل دید و به دنبال تحمیل نظر خود بود. در گفت و گو نباید خود را حق مطلق بدانیم. در گفت و گو می‌توان کسی را دوست داشت اما نظر او را رد کرد. در مشاجره پیش فرضی وجود دارد مبنی بر این که نظر مقابل اشتباه است اما در گفت و گو چنین پیش فرضی وجود ندارد. در گفت و گو سعی می‌شود واقعیت پیدا شود.

افزودن نظر جدید