فیگارو: اقتصاد جهان در آستانۀ یک شوک بزرگ

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سباستین فالتی در تحلیلی در وبسایت روزنامۀ فرانسوی فیگارو، پیامدهای تصمیم تازۀ ترامپ دربارۀ چینی ها را تشریح کرده است. در این تحلیل آمده است:
سیلی ترامپ به چشم‌بادامی‌ها

ترامپ بالاخره تهدیدهایش را عملی کرد. با این حال مذاکرات در واشنگتن همچنان ادامه دارد. لیو هی، به رغم همه توئیت‌های تند ترامپ به سوی واشنگتن راهی شد و این در حالی است که آتش بس میان دو اقتصاد اول جهان به مویی بند است. مذاکره کننده چینی و مشاور باوفای شی جینگ پینگ مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. از روز جمعه متعاقب تصمیم ترامپ، بر روی 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین، افزایش 25 درصدی تعرفه قرار داده شد. ترامپ روز جمعه با استقبال و خرسندی از تصمیم تازه، و بر روی صفحه توئیترش اعلام کرد که این سیاست در مقایسه با یک توافق سنتی و حتی استثنایی؛ ثروت زیادی را عاید کشور خواهد کرد. با این حال رییس جمهور آمریکا تصریح کرد که مذاکرات دوستانه ای میان دو کشور در جریان است و هیچ عجله ای برای توافق میان دو ابرقدرت اقتصادی جهان در کار نیست. ترامپ از سویی به چینی ها هشدار داد و آشکارا تصریح کرد: ما دولت اوباما و رفیقش جوی خوابالو، (لقبی که ترامپ به جو بایدن داده است) نیستیم که چینی ها را پروار کنند.

گفته می شود محصولات چینی که به دستور ترامپ بر روی آنها تعرفه 25 درصدی بسته شده، شامل محصولات شیمیایی، مواد ساخت و ساز، لوازم الکترونیکی و ... است. تا پیش از روز جمعه چینی ها تعرفه 10% را به گمرک آمریکا پرداخت می کردند اما از روز جمعه آنها مجبورند این رقم را به 25% افزایش دهند. چینی ها روز جمعه از تصمیم ترامپ ابراز تاسف کرده و بدون ذکر جزییات، تآکید کردند راهی برای آنها جز تلافی وجود ندارد. چشم بادامی ها تمایل دارند با ترامپ وارد معامله شوند، اما رییس جمهور آمریکا دوباره در یک میتینگ انتخاباتی در ایالت فلوریدا، به چینی ها حمله کرد. او گفت: چینی ها قرارداد را لغو کردند، پس باید پولش را پرداخت کنند. ترامپ تصریح کرد که چینی ها تعهداتشان را زیر پا گذاشتند و از مسیر مذاکرات منحرف شدند.

تنش میان چین و آمریکا بازارهای جهانی را نگران کرده، و احتمال رویایی مجدد دو قدرت اول اقتصاد جهان را افزایش داده است. این مسئله می تواند ضرب آهنگ رشد اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار دهد. این واقعیتی است که صندوق بین المللی پول نیز بدان اشاره کرده است. وزیر اقتصاد فرانسه نیز در این باره می گوید: این جنگ فقط و فقط بازنده خواهد داشت. هر چه چرخش کالا کمتر باشد، متعاقباً کالاهای کمتری را می توانیم صادر کنیم و این یعنی از بین رفتن فرصت های شغلی در فرانسه و اروپا.

چین همچنان در مقابل هر مکانیسم محدودکننده ای بر مواضعش پافشاری می کند. طبق اطلاعات منابع آمریکایی، در صورتی که چینی ها بپذیرند که اجناس بیشتری از آمریکایی ها به خصوص محصولات کشاورزی را خریداری کنند، با این حال مقاومت آنها در برابر اعمال امتیازات تازه در قانون جدید، مهمترین مانع در مذاکرات جاری خواهد بود.

 

افزودن نظر جدید