محمدرضا عارف در جمع تعدادی از کارآفرینان: نباید به نهاد شوراها به عنوان سکوی پرش نگاه کرد/در جامعه نوعی دل‌زدگی به تشکل‌های سیاسی وجود دارد/نگاه کوتاه مدت باعث وضعیت اسف بار در صنعت خودرو شده است

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نباید به نهاد شوراها به عنوان سکوی پرش نگاه کرد،گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی اقدامات ارزنده‌ای در بخش های مختلف صورت گرفته است.موضوع احیاء محله گرایی و آشتی مردم با شهر اقدام مهم و اثر بخشی بوده است هر چند به نظر می رسد مدیریت شهری تهران می توانست بهتر از ظرفیت هایی که در اختیار دارد برای اداره شهر استفاده کند و امیدواریم در زمان باقی مانده تلاش بیشتری را در شوراها و مدیریت شهری در راستای تحقق خواسته های مردم شاهد باشیم.

به گزارش امیدنامه،دکتر محمدرضا عارف در دیدار جمعی از کارآفرینان با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با گرامی داشت یاد و خاطره رهبر فقید انقلاب، یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب را حضور موثر زنان در عرصه‌های مختلف بویژه در حوزه‌های علم و  صنعت و کارآفرینی دانست و گفت: جامعه امروز ما نیازمند حضور فعالانه و نه تشریفاتی زنان در سطوح مختلف از جمله مدنی، سیاسی و اجرایی است و نادیده گرفتن این نیروی عظیم و کارآمد با آثار و نتایج زیان‌بار در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا همراه بوده و هست.
وی در همین زمینه افزود: می توان با اتکا به مبانی راهگشای اسلام و تجربه‌‌های غنی ملی و جهانی، افق‌های تازه‌ای برای نقش‌آفرینی و حضور معنادار و معنابخش زنان در عرصه‌ سیاست، فرهنگ و مدیریت گشود و در همین زمینه کانون‌های مهم سیاسی ، اجتماعی و صنفی نظیر انتخابات، نهادهای مدنی و احزاب سیاسی و تشکلهای مردم نهاد از جمله ساز و کارهای شناخته شده‌ای هستند که با بالا رفتن سهم و نقش زنان در آنها می‌توان به بهبود شاخص‌های توسعه، دموکراسی و مدنیت جامعه امید بست .

انتقاد از فردگرایی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه فرهنگی بر نهادهای حکومتی حاکم شده است که گزارش مقطعی و کوتاه مدت به جامعه ارائه می دهند،ادامه داد: هرکسی می خواهد بگوید من چه کار کرده‌ام برای اینکه احساس می‌کند با گزارش های فردی و مقطعی می تواند مدارج بالاتر را طی کند این فرهنگ هم نوعی فرهنگ فردگرایی است که با روحیه مسئولیت‌پذیری و همکاری و تلاش جمعی سازگاری ندارد.

انشاء نویسان خوبی هستیم
وی با بیان اینکه در برنامه‌ها هم متاسفانه ناخواسته یک نوع فردگرایی احساس می شود،تصریح کرد: موضوعی که در مجلس دهم بارها با دوستان مطرح کردم این بود که عموما علاقمند به نوشتن انشاء هستیم در صورتیکه برای ما نوشتن قانون و طرح تسهیل گر باید ملاک باشد .انشاء نویسان خوبی هستیم.علاقه‌مند هستیم صحبت‌های قشنگ انجام دهیم که مستمع را در کوتاه مدت به وجد بیاریم و فضای مجازی هم به این نگاه کمک کرده است. در فضای مجازی معمولا به دنبال خروجی های یک شبه و لحظه ای هستند یک موضعی می گیرند یک شبه هم عده ای هورا می‌کشند فردا هم فراموش می‌شود که  چه آثار و چه نتیجه ای این موضع‌گیری و این صحبت در پی داشته است.

دل‌زدگی به تشکل‌های سیاسی
عارف با بیان اینکه معمولا در رویدادهای مهم سیاسی مانند انتخابات در کشور ما در نهایت چند نفر  برای آن جریان تصمیم گیری می‌کنند،خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تشکیلات شکل بگیرد ،نهادینه شود و به ثبات برسد اعضای آن تشکل باید از حقوق فردیشان بگذرند و با اعتقاد به حرکت جمعی و تصمیمات اجماعی فعالیت خود را شکل دهند.البته در تشکل‌های غیر سیاسی این روند بیشتر دیده می‌شود ولی واقعیت این است که نوعی دل زدگی  و عدم استقبال را در جامعه نسبت به تشکل های سیاسی می بینیم آن هم به دلیل مسئولیت پذیر نبودن تشکل‌های سیاسی در قبال وعده های داده شده به مردم است.
رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: در مبارزات انتخاباتی ببینید چه حرف‎های آنچنانی زده می شود که یعنی همه مشکلات عالم را آن فرد می‎خواهد ظرف یکی-دو سال حل کند. اصلا فکر نمی‌کند که در این خصوص اختیار دارد یا نه؟ و یا امکانات کشور می تواند جوابگو باشد یا نه؟
وی ادامه داد:در مجلس شورای اسلامی  بیشتر تعداد تذکر دادن ها مورد توجه قرار می گیرد حالا این تذکرات چه نتیجه ای را در پی داشته است؟ چقدر فرد تذکر دهنده به این تذکرات اشراف داشته است؟ چقدر برای  به نتیجه رسیدن تذکر تلاش شده است ؟سوالاتی که اغلب بی جواب می ماند!

دولت با چه مجوز اخلاقی پول نفت را هزینه می‌کند؟
رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه هیچ راهی جز رویکرد برنامه ای نداریم ،گفت: درکشور ما به گونه ای وانمود شده است که پول نفت درآمد است و انفال و ثروت ملی نیست. دولت با چه مجوز اخلاقی پول نفت را هزینه می‌کند؟ چه کسی این اجازه را داده است ثروتی که متعلق به نسل های آینده است به راحتی هزینه شود؟

برنامه سوم توسعه یکی از موفق ترین برنامه ها از حیث اجرا بوده است
وی با بیان اینکه برنامه سوم توسعه یکی از موفق ترین برنامه ها از حیث اجرا بوده است،یادآور شد: از سال 1327 تا امروز ، برنامه ای که به اهداف خودش رسید، تقریبا برنامه سوم توسعه بوده است. یک دلیل آن این بود که ما شعار ندادیم اگر می‌دانستیم بناست 100 کیلومتر مسیر را طی کنیم گفتیم 80 کیلومتر نگفتیم 120 کیلومتر در نتیجه اینکه می‌گویند همه اهداف برنامه سوم تحقق پیدا کرده است  به این دلیل بوده که ما حرف های بی‌ربط نزدیم اصلاح ساختار  را مدنظر قرار داده بودیم تا نگاه قیم مآبانه و فردی را کم کنیم و عموما به اهداف کمی بالای 90 درصد رسیدیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت حضور و نقش آفرینی و مسئولیت پذیری  بخش خصوصی تاکید کرد و گفت:  در مقطع فعلی باید بخش خصوصی به  یک ثباتی برسد و اقتداری پیدا کند البته در مقاطعی تلاش کردند بخش خصوصی را از بین ببرند ولی موفق نشدند .
عارف با بیان اینکه  برای اعتلای کشور و پاسخ به مطالبات مردم راهی جز حضور و مشارکت همراه با مسئولیت و اختیار بخش خصوصی نداریم ،خاطرنشان کرد: بخش خصوصی هم برای حضور و نقش آفرینی نیاز به یک فضای کاری و پایدار با اعتماد کامل متقابل است.
وی در همین زمینه افزود: ما باید خودمان را یاور بخش خصوص بدانیم ،باید نگاه ها به بخش خصوصی اصلاح شود .بخش خصوصی در کشور ما هم علیرغم همه  بی‌مهری هایی که نسبت به آن صورت گرفت ولی در حوزه‌های مختلف رقیب قدرتمندی در منطقه برای شرکت‌های مطرحی هستند که بعضا مورد حمایت دولت‌های متبوع خود هم قرار دارند.قطعا با حمایت از بخش خصوصی ،آنان در فعالیت‌های منطقه در زمینه های اقتصادی ،زیربنایی،تولیدی و علمی و فناوری می تواند حضور موثرتری داشته باشند.

نگاه کوتاه مدت باعث وضعیت اسف بار در صنعت خودرو شده است
وی با انتقاد از نگاه کوتاه مدت در بخش خصوصی و بی اعتنایی به بخش تحقیق و توسعه و داشتن بازار تضمین شده در داخل کشور  ،تاکید کرد: همین نگاه کوتاه مدت باعث شده است در صنعت خودرو شاهد این وضعیت اسف بار باشیم .ما که یکسال زودتر  از کره جنوبی خودرو به بازار آوردیم. ما که پیکان ساز بودیم حال تبدیل به پراید ساز شدیم. ولی ببینید کشور کره چه مسیری را طی کرده است علی‌رغم اینکه فارغ التحصیل های دانشگاه‌های ما جزو بهترین‌ها هستند  و در تولید علم و فناوری دست برتر را در منطقه داریم.
عارف با یادآوری فلسفه تشکیل بنیاد امید ایرانیان ،خاطرنشان کرد: بنیاد امید ایرانیان را تاسیس کردیم که واقعا" رویکردهای مقطعی و بعضا سیاسی را به رویکردهای راهبردی تبدیل کنیم که در این زمینه هم تا حدودی موفق هم بودیم.

نباید از  انتخابات شورا‌ها غافل باشیم
وی با اشاره به مباحث صورت گرفته در جلسه در ارتباط با نهاد شوراها، با بیان اینکه نباید از  انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا غافل بود،خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دمکراسی نهادینه بشود و واقعا" حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش حاکم شود مهمترین آن در اداره شهر تبلور پیدا می‌کند. انتخابات شوراها باید جدی گرفته شود و برای تشکیل یک پارلمان محلی کارآمد تشکلهای اجتماعی و صنفی در این زمینه بسیار می‌توانند تاثر گذار باشند.
نباید به نهاد شوراها به عنوان سکوی پرش نگاه کرد
رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر اینکه نباید به نهاد شوراها به عنوان سکوی پرش نگاه کرد،گفت:در دوره مدیریت شهری فعلی اقدامات ارزنده‌ای در بخش های مختلف صورت گرفته است.موضوع احیاء محله گرایی و آشتی مردم با شهر اقدام مهم و اثر بخشی بوده است هر چند به نظر می رسد مدیریت شهری تهران می توانست بهتر از ظرفیت هایی که در اختیار دارد برای اداره شهر استفاده کند و امیدواریم در زمان باقی مانده تلاش بیشتری را در شوراها و مدیریت شهری در راستای تحقق خواسته های مردم شاهد باشیم.

افزودن نظر جدید