مراسم سالگرد درگذشت رشید اسماعیلی برگزار شد

نخستین سالروز درگذشت رشید اسماعیلی ، پژوهشگر و فعال سیاسی اصلاح طلب به همت جمعی از دوستان و خانواده آن مرحوم و با حضور عده کثیری از فعالین سیاسی و فرهنگی اصفهان بر سر مزار وی در باغ رضوان اصفهان برگزار شد.

به گزارش امید به قنل از بوی بارن،در این مراسم تعدادی از فعالین سیاسی و فرهنگی اصفهان به ذکر خاطراتی از سالهای فعالیت خود با رشید پرداختند و ضمن بررسی سیر اندیشه و ویژگیهای برجسته اخلاقی وی، اولین سالگرد فقدان نابهنگام  او را گرامی داشتند.

بهراد بهشتی قائم مقام دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی به عنوان سخنران این مراسم  در ذکر محاسن اخلاقی رشید اسماعیلی گفت :

یکی از خصوصیات خاص رشید شجاعت اخلاقی  بارز او بود، کمتر کسی را من دیدم که به اندازه رشید دارای شجاعت اخلاقی باشد.شجاعت به این معنا که ما بتوانیم خویشتن خود را نقد کنیم. استاد ملکیان تعبیری دارد که میگوید:عقیده پرستی هم مانند بت پرستی است. بعضی از ما به شدت در گرو عقاید و خواست ها و افکار خودمان مانده ایم.این عقاید ما، ما را به بند کشیده و بعضی اوقات فکر می کنیم که این پافشاری بر عقیده یک حسن و یک فعل خوبی است، در صورتی که عقاید باید در بند حقیقت باشند.عقیده  باید در خدمت حقیقت باشد و نه حقیقت قربانی عقیده باشد و رشید این خصوصیت خاص و بسیار ارزشمند را داشت که هیچ گاه به عقاید خود دل بسته نبود.عقاید خودش را نمی پرستید و به محض اینکه احساس می کرد عقیده ای اشتباه هست و این عقیده در برابر حقیقت صف آرایی کرده هیچ ابایی نداشت از اینکه این عقیده را کنار بگذارد و از آن دست بشوید و این مسئله را اعلام کند و این یعنی شجاعت اخلاقی داشتن.

بهشتی در توصیف دیگر خصوصیات زنده یاد اسماعیلی یادآور شد :رشید بسیار انسان کم توقعی بود و این برای من همیشه در روحیات او بارز و ستودنی بود. بسیاری از دوستان را میدیدم که طبیعتا توقعاتی داشتند ولی یکی از کسانی که کمترین توقع را از زندگی داشت، رشید بود .رسول اکرم(ٌص) در یکی از احادیثی که منسوب به ایشان است مومن را این چنین توصیف میکنند : مومن کمکش به دیگران زیاد و زحمتش برای دیگران کم است.واگر این تعریف از مومن پذیرفته شود رشید یک مومن به معنای واقعی کلمه بود.بسیار قدم بر میداشت و بی توقع قدم بر میداشت و فعالیت میکرد و چشم داشتی از زندگی نداشت.فراغتی و کتابی و گوشه ی چمنی!

وی سخنان خود را اینگونه به پایان برد : رشید انسانی از خودش گذشته بود، این فداکاری، این از خود گذشتگی را داشت که برای مردمش، برای وطنش و برای انسانها صرف نظر از اینکه هموطن و هم کیش او باشند یا نباشند بتواند از خودش بگذرد و پا روی خودش بگذارد.این خصوصیات رشید بود و امروز هم مانند هر روز ما و جامعه ی ما به او نیازمندیم و باید از رشید بیاموزیم.امروز رشید در میان ما نیست اما یاد او هست و نام او و خاطرات تلخ و شیرینی که همه ما با او داشتیم که هست….آنها که از دست نرفته، همه ی اینها یعنی رشید، یعنی ادامهه ی رشید در ما، در شما و در دوستانش و در خانواده اش.جسم خاکی رشید رفته ولی روح رشید فکر رشید و راه رشید همچنان زنده هست.

در ادامه نیز چند تن از چهره های سیاسی ، فرهنگی و دوستان زنده یاد رشید اسماعیلی به ذکر خاطراتی از او پرداختند.

افزودن نظر جدید