مصادره گفتمان‌ها

چند روز پیش‌تر در همین روزنامه از گروهی به‌نام «حشوی» یاد کردم. گروهی که در بیان خود استدلال نداشته ولی حشو و زاید دارد و نمی‌داند چه چیزی را کی و کجا و چگونه بگوید. به قول شیخ شبستری: گاه تقلید فلسفی کرده گاه حجت ز حشوی آورده.
مصادره گفتمان‌ها

عبدالله ناصری

به نظر می‌رسد این گروه رخداد 24‌خرداد را هنوز فهم نکرده است. طبیعی است چون از مدت‌ها قبل با فضاسازی علیه دوگانه خاتمی-هاشمی و طرح امثال و حکمی چون «نیامدن خاتمی به علت رد صلاحیت»، «عدم نامزدی هاشمی به سبب بی‌رایی» آسوده‌خاطر بود و از پیروزی اقتدارگرایان مطمئن. این گروه- گروه حشوی- پس از ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی و مشاهده تاثیرات ثبت‌نام در جامعه ایران و بین‌الملل دست به‌کار شد تا با خط‌دهی به مراجع ذی‌ربط و دور از انتظار همگان صحنه انتخابات را در دست خود بگیرد و با احساس پیروزی اولیه ادامه مسیر را انتخاب کند. ولی آنچنان آسوده‌خاطر بود که تا چند روز قبل از رای‌گیری از تکثر نامزدهای اصولگرا نگران نبود، زیرا باور داشت با حذف دوگانه خاتمی-هاشمی دیگر خطری اصولگرایان را تهدید نمی‌کند و پیروزی قطعی است. اما با شوک اجتماعی یا سونامی 24‌خرداد هیجان‌زده و مبهوت به مصادره اول نامزد پیروز و سپس گفتمان برنده مبادرت کرد. ناگاه یادش آمد که رییس‌جمهوری منتخب در پیام سپاس هم از دوگانه مذکور قدردانی کرده و هم از جریان اصلاح‌طلبی و نامزد شاخص آن‌ که فداکارانه کنار کشید. هر عاقلی فهمید منتخب مردم پیروزی خود را مدیون چه روندی است اما گروه «حشوی» از این‌همانی گفتمان اعتدال و مقاومت نوشت، موثر نیفتاد. سپس به تشکر روحانی از خاتمی انتقاد کرد، او را در تنظیم کابینه هشدار داد، با هر قلمی که از قرابت دو گفتمان «اصلاحات» و «اعتدال» نوشت جنگید، هنگام سخن منتخب از حقوق شهروندی در همایش افق رسانه تاب نیاورد. اینک که همه نخبگان و مردم در تداوم حلاوت 24‌خرداد خواستار انسجام ملی که دولت مهرورز آن را مخدوش کرده هستند همین گروه حشوی دست به‌ «خود سرگرمی» زده و با طرح مطالب بی‌اساس فضای مطلوب اجتماعی را آلوده می‌کند. ادعا می‌کند فلان اصلاح‌طلب یا بهمان حزب سیاسی از روحانی بودن دکتر روحانی ناراحتند. این همان «گاه حجت ز حشوی آوردن است.»
از ‌شاه ابیات تبلیغاتی آقای روحانی حقوق شهروندی است. یکی از وجوه این حقوق تبیین صحیح و مستند عملکرد دو دولت نهم و دهم بدون بازی با اعداد و ارقام است و این چیزی است که گروه «حشوی» نمی‌پسندد و دلیل آن را نیک می‌داند. این گروه می‌داند حقوق شهروندی که از فصول مهم قانون اساسی است گرانیگاه گفتمان اصلاحات و دعوای اصلی اصلاح‌طلبان با اقتدار‌گرایان بوده است.
باز گروه حشوی بگوید که گفتمان پیروز ربطی به اصلاحات ندارد. در پایان یادآوری می‌کند که منظور از گروه حشوی، حسین شریعتمداری و یاران است.

منبع: بهار

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید