انتقاد شدید علی افخمی از برخورد معترضان با دفن فرای در اصفهان:

معترضان خودشان برای فرهنگ این مملکت چقدر کار کرده‌اند؟/موزه‌های خارجی بیشتر از خودمان برای آثار ایرانی ارزش می‌گذارند

صدای معترضان به دفن ریچارد فرای در یک هفته اخیر بلند و بلندتر شده است، دولت اما هنوز موضعی در این باره اتخاذ نکرده است. معترضان روز پنجشنبه به مقبره آرتور پوپ، ایران شناس آمریکایی نیز حمله کردند. حمله ای که رئیس موسسه لغت نامه دهخدا آن را «دور از ادب ایرانی» می داند از دولت تقاضا می کند که جلوی این «تنگ نظری ها» بایستد و زمینه را برای دفن فرای در اصفهان مهیا کند تا «شان و شخصیت ایرانی در این مساله قربانی برخی تنگ نظری ها و تلاش های سو» نشود.

به گزارش امید به نقل از پیام نو، معترضان به دفن ریچارد فرای روز پنجشنیه بعد از حدود ۵۰ سال پی بردند که آرتور پوپ تنها یک «آمریکایی خائن» بوده و خواستار تخریب مقبره او در جوار پل خواجو شدند. همانطور که بعد از سال ها، تازه بعد از رو شدن اختلافات اصولگرایان و محمود احمدی نژاد پی بردند ریچارد فرای هم جاسوس بوده، نه ایران شناس تا تقدیر رئیس دولت دهم از او را با تیتر «تقدیر احمدی نژاد از جاسوس سیا» منتشر کنند.

علی افخمی عقدا، رئیس موسسه لغت نامه دهخدا و رئیس گروه زبان شناسی دانشگاه تهران  شدیدا به اقدامات مخالفان دفن فرای در ایران اعتراض می کند. افخمی  می گوید: «قدردانی و قدرشناسی هم از اصول اساسی دین ما است و هم از خصوصیات اجتماعی فرهنگ ایرانی. آقای فرای هم به عنوان یک ایران شناس و کسی که تمام عمرش را روی ترویج فرهنگ و زبان ایرانی و فارسی گذاشته است و آن هم در دنیایی این کار را کرده که شناختی از فرهنگ ما ندارد، مستحق این برخورد نیست».

معترضان خودشان چقدر برای فرهنگ این مملکت کار کرده اند؟

رئیس موسسه لغت نامه دهخدا با بیان اینکه «ما سال هاست اصرار داریم که باید فرهنگ غنی ملی و دینی خود را به غرب معرفی کنیم» می گوید: «من به عنوان یک زبان شناس می گویم که پیدا کردن یک مترجمی که بتواند معانی و مفاهیم فرهنگی ما را منتقل کند بسیار سخت است و مصیب ها و مخارج بسیار زیادی دارد. حالا یک نفر آمده و همه عمرش را گذاشته و این کار را انجام داده است، آیا این برخورد ما با با او شایسته است؟ آیا این برخورد ما بر اساس مولفه های فرهنگ دینی و ملی ما است»؟

وی با اشاره به تجربیات خود در زمینه معرفی فرهنگ ایرانی در اروپا و غرب می گوید: «من سال ها در فرانسه تحصیل می کردم و افتخار ما این بود وقتی وارد کتابفروشی می شدیم مثلا آثار متعدد نویسندگان و محققنی مثل هانری کربن را در مورد فرهنگ شیعه می دیدیم یا مثلا با آثار آقای فرای و امثال ایشان مواجه می شدیم و می دیدیم که فرهنگ ما در قلب اروپا تبلیغ می شود. کسانی که معترض این دست افراد و دانشمندان هستند خودشان چقدر توانستند فرهنگ این مملکت را تبلیغ کنند»؟

خراب کردن مقبره پروفسور پوپ چه دردی از ما دوا می کند؟

وی ضمن اشاره به اینکه اعتراض به دفن آقای فرای در اصفهان از جمله تنگ نظری هایی است که مشکلات جامعه ما از آن ناشی می شود، این سوال را مطرح می کند که «من نمی دانم اگر وصیت آقای فرای مبنی بر دفن ایشان در حاشیه زاینده رود عملی شود چه ضرری به ما و ایران می زند»؟

رئیس گروه زبان شناسی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به حمله معترضان به مقبره آرتور پوپ ادامه می دهد: «من نمی دانم خراب کردن مقبره پروفسور پوپ چه دردی از ما دوا می کند؟ ما با این کار وجه ایران و ایرانی را در دنیا خراب می کنیم. این کار ما متاسفانه به دنیا و دوستداران فرهنگ و تاریخ و تمدن دینی و ملی ایران این پیغام را دارد که ایرانی ها آدم های قدرنشناسی هستند. این کار باعث می شود تا علاقه بین المللی نسبت به شناخت ایران کم شود».

مگر بد است موزه لور یک قسمت مربوط به ایران داشته باشد؟

معترضان به دفن ریچارد فرای در ایران معقتدند علاوه بر اینکه او جاسوس سیا بوده، با خارج کردن آثار میراث فرهنگی به ایران خیانت کرده است. علی افخمی در پاسخ به سوالی در همین رابطه مبنی بر اینکه آیا با پنین استدلالی می توان امثال ریچارد فرای را خائن دانست یا خیر، می گوید: «الان اگر به موزه لور فرانسه بروید، تمام آثار تاریخی و فرهنگی ایران و دیگر تمدن ها با نام همان کشور معرفی می شوند و در معرض بازدید عمومی هستند. اینکه مثلا ما در موزه لور فرانسه یک قسمت مربوط به ایران و تاریخ و تمدن ایران داریم مگر بد است»؟

موزه های خارجی بیشتر از خودمان برای آثار ایرانی ارزش می گذارند

رئیس موسسه دهخدا ادامه می دهد: «ما اگر فرض بگیریم که امثال آقای فرای آثار میراث فرهنگی ما را خارج کرده اند، باید اذعان کنیم که حتی یک سنگ ریزه هم به نامی غیر از ایران در موزه های دنیا قرار نگرفته است. اما سوال اساسی این است که مگر خود ما در این سال ها برای نگهداری آثار میراث فرهنگی خود چه کرده ایم؟ موزه های بزرگ دنیا مثل موزه لور در نگهداری میراث فرهنگی ما بهتر عمل کرده اند یا مجموعه های داخلی خودمان»؟

افخمی با اشاره به این موضوع که «در همین سال ها آثار میراث فرهنگی ما در بدترین وضعیت قرار گرفتند» می گوید: «الان تخت جمشید در معرض آسیب های فراوانی است. معبد جغازنبیل که در دنیا بی نظیر است تقریبا رها شده. منطقه کاوشگری و باستانی گتوند با ان سدی که ساختند تقریبا از بین رفت. قاچاق میراث فرهنگی و آثار باستانی ما خیلی وضعیت بدی دارد. مثلا قسمت مهمی از منطقه جیرفت و کنارصندل غارت شد. وضعیت موزه های ما هم که مشخص است».

آثار ایرانی در خارج از کشور به نام ایران ثبت شده اند

این استاد زبان شناسی ادامه می دهد: «ما هیچ برنامه ای برای حفظ این آثار نداشتیم و نداریم، بعد آمده ایم و طلبکار کسانی شده ایم که میراث ما را برده اند و به نام ایران حفظ کرده اند. همین میراث فرهنگی اصفهان مگر در چه وضعیتی هستند؟ الان برخی از موزه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پر شده از آثار میراث فرهنگی که متعلق به ما است و به آنجا قاچاق شده و به نام آن کشورها نمایش داده می شود. میراث فرهنگی معنوی ما هم همینطور است. موسیقی ما را یک کشور به نام خودش ثبت می کند و آئین های ملی ما را یک کشور دیگر. چرا کسی به اینها توجه ندارد؟ چرا زمانی که در همین سال های گذشته آثار فرهنگی و باستانی ما غارت می شد کسی اعتراض نمی کرد»؟

رئیس موسسه دهخدا همچنین در ادامه این بحث می گوید: «اگر هم کسانی چون آقای فرای آثار میراث فرهنگی ما را به موزه های خارج منتقل کردند، آنها را نخورده اند، به نام ایران در آنجا حفظ شده اند. واقعا اگر این آثار در ایران می ماند الان چند درصد از آنها وجود داشتند؟ الان هزینه ای که فقط موزه لور در نگهداری از آثار ایران دارد از کل هزینه ما برای اداره موزه هایمان بیشتر است».

دولت نگذارد شخصیت ایرانی قربانی شود

وی در پایان از دولت درخواست می کند که جلوی این دست رفتارها ایستادگی نشان دهد و تاکید می کند: «در خواست من از دولت این است که نگذارند شان و شخصیت ایرانی در این مساله قربانی برخی تنگ نظری ها و تلاش های سو شود. این حرکت ها از ادب ایرانی به دور است و دولت وظیفه دارد که قدرشناسی و ادب ایرانیان را در این قضیه به دنیا نشان دهد. من از دولت تقاضا می کنم که جلوی این حرکت ها بایستد و زمینه را برای دفن آقای فرای در اصفهان فراهم کند».

دیدگاه‌ها

احسنت بر استاد بزرگوار دکتر علی افخمی اگر رسانه ها ایشان و بلند نظری و ایده های ناب ایشان در مسائل فرهنگی را می دانستند دفتر ایشان را برای تهیه مطلب اشغال می کردند ما که دانشجوی ایشان بودیم به عینه این مسائل را دیده ایم.

افزودن نظر جدید