- کد مطلب : 2267 |
- تاریخ انتشار : 11 آبان, 1392 - 17:05 |
- ارسال با پست الکترونیکی
نقش مجلس ایران در توقف پروسه عادی سازی روابط ایران و آمریکا
به گزارش امید به نقل از تیک، سایت المانیتور در تحلیلی درباره عملکرد مجلس، کمیسیون امنیت ملی و علی لاریجانی در موضوع هستهای ایران پرداخت و نوشت: لاریجانی در این اظهارات به طور شفاف بیان نکرد که منظورش از «فعالیتهای مختلف هستهای» چیست و به گونهای مبهم در این موضوع سخن گفت. وی پس از آن ایالات متحده آمریکا را به انجام اقدامات غیرقابل قبول و بد در قبال مردم ایران و مسلمانان جهان با «آغاز جنگ، تحت فشار قرار دادن مردم فلسطین، غارت کشورهای مسلمان و قرار دادن دیکتاتورهای دست نشانده در این کشورها» متهم کرد.
وی سپس به تیم مذاکره کننده ایرانی در موضوع هستهای و کمیسیون امنیت ملی مجلس هشدار داد که در قبال رفتار دوگانه از جانب قدرتهای جهانی آگاه باشند.
لاریجانی پیشتر در ماه اکتبر گذشته در سفری که به چند کشور اروپایی داشت در اظهار نظری مذاکرات هستهای ایران و ۱+۵ را «مثبت» خوانده بود. موضعی که با سخنان اخیر لاریجانی مغایرت دارد.
سوال اینجاست: این تغییر اتفاقی در لحن سخنان رئیس مجلس ایران، چرا و به چه معناست؟
یک دلیل احتمالی برای تغییر لحن لاریجانی میتواند درخواست برخی از مقامهای ایرانی از مجلس ایران برای ایفا کردن نقش محدودتری در موضوع مذاکرات هستهای باشد. در حالی که ایران و آمریکا به تلاشهای خود برای برقراری مذاکرات دوجانبه ادامه میدهند، احتمال تغییر رویکردها میان آمریکا و ایران محتملتر شده است اگرچه هنوز بسیار مشکل است. ممکن است پارلمان ایران در مسیر متوقف کردن پروسه عادی سازی روابط ایران و آمریکا تلاش کند و به عنوان یک اهرم برای آوردن محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به مسیری که مورد قبول مقامهای ایران است عمل کند.
مجلس ایران یک عملکرد اصلی در مذاکرات هستهای ایران بر عهده دارد: یکی از اصلیترین خواستههای پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان (۱+۵) ممکن است این باشد که تهران پروتکل الحاقی را امضا کند، اقدامی که باید به تصویب مجلس ایران برسد.
میتوان این فرض را مد نظر داشت که تشخیص و توازن میان مذاکرات موفقیت آمیز هستهای و جلوگیری از عادی سازی روابط با آمریکا، دو وظیفه اصلی و مقارن پارلمان باشد.
لاریجانی، منحصرا فرد مناسب برای ایفای این نقش است که روابط نزدیکش با رهبر جمهوری اسلامی ایران این شرایط را ایفا کرده است. لاریجانی پیشتر مذاکره کننده هستهای ایران بود و به عنوان یک فرد عملگرای محافظه کار در جمهوری اسلامی ایران شناخته میشود. این بدان معناست که وی به اصلاح طلبان نزدیک نیست وی همچنین قاطعانه علیه تندروهایی که در مسیر محمود احمدینژاد، رئیس جمهور سابق ایران قرار دارند نیز، قرار دارد. بنابراین، تاریخچه سیاسی لاریجانی، مواضع وی را اغلب مستقل از دیگر نیروهای سیاسی و جنبشها نشان میدهد.
با این حال، مجلس ایران با مذاکرات هستهای ایران و دولت روحانی متحد نیست و این موضوعی است که مشکل ساز خواهد بود.
جناح اکثریت در مجلس ایران که «رهروان ولایت» خوانده میشوند و ریاست آن بر عهده علی لاریجانی است، از دولت در قبال کاهش تنش با غرب، بهبود وضعیت اقتصادی، حل موضوع هستهای بدون عبور از خط قرمزها حمایت میکند. چیزی که مهم است آن است که آنها به دنبال آن هستند که دولت میانه رو روحانی را به حرکت در مسیر اصولگرایی میانه رو تشویق کنند.
لاریجانی ممکن اسن که به مذاکره کنندگان هشدار دهد و جاهایی که احساس نیاز کند عقب نشینی کند اما وی در مسیر رویکرد کلی دولت روحانی قرار دارد.
بنابر گزارش نامه، جناح اقلیت، با این حال، دید منفی به دولت روحانی دارد و انتظار آن را دارد که دولت جدید ایران در دو موضوع سیاست خارجی و سیاست داخلی، شکست خواهد خورد. این جناح، که زیرمجموعه اصولگرایان رادیکالی است، نفوذ قابل توجهی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دارند. اعضای این کمیته، مانند اسماعیل کوثری پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هرگونه مذاکره ایران با آمریکا را رد کرد و آمریکا را «خونخوار» خواند. وی با لحن تمسخرآمیزی هرکسی را که بخواهد با آمریکا مذاکره کند اصلاح طلب خواند. این کمیسیون همچنین به ابزاری برای کنترل و انتقاد از رویکرد سیاست خارجی ظریف تبدیل شده است.
افزودن نظر جدید