واکنش اسد به تهدید عربستان و ترکیه

بشار اسد در واکنش به انتشار اخباری درباره تصمیم عربستان و ترکیه برای لشکرکشی به سوریه تصریح کرد: عربستان و ترکیه درباره مداخله زمینی در سوریه تصمیم گیرنده نیستند و قدرت تغییر نقشه را ندارند.
به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سخنانی مقابل اعضای شورای سندیکای وکلای مرکزی و شوراهای فرعی استان‌ها در دمشق گفت: حقیقت این است زمانی که ما درباره این مساله که ترکیه یا عربستان حمله خواهند کرد، صحبت می‌کنیم این یعنی ما آن را خیلی بزرگ می‌کنیم و گویی که این دو کشور تصمیم گیرنده هستند و اراده جنگ را در اختیار دارند و می‌توانند که نقشه را تغییر دهند در حالی که این دو کشور در حال حاضر تنها صرف دو کشور هستند که دستورات را اجرا می‌کنند.

اسد گفت: ترکیه و عربستان با هدف باج‌گیری فقط بوق و کرنا راه انداخته‌ و نقش شیپورچی را دارند و اگر به آنها اجازه داده می‌شد از مدت‌ها پیش دست کم از چند ماه پیش حمله را آغاز کرده بودند. ما باید به ارباب این کشورها نگاه کنیم و ببینیم که آیا قدرت‌های بزرگ تمایلی به ورود به این جنگ دارند یا خیر. ما نباید به قدرت‌های حاشیه‌ای نگاه کنیم که هیچ نقشی جز اجرای دستورات اربابانشان ندارند.

بشار اسد گفت: برخی احتمالا مرتکب حماقت‌هایی می‌شوند اما کشورهای اصلی هرگز به کسی اجازه نمی‌دهند که یکجانبه تصمیم بگیرد.

وی پیشتر احتمال مداخله عربستان و ترکیه را در سوریه بعید ندانسته بود اما تاکید کرده بود که سوریه با این مداخله مقابله خواهد کرد.

بشار اسد

اسد گفت: دشوار است که ظرف یک هفته آتش بس در سوریه برقرار شود. همه می‌گویند خواهان توقف درگیری‌ها ظرف یک هفته هستند. بسیار خوب چه کسی قادر است تمامی شروط یا خواسته‌ها را ظرف یک هفته برآورده سازد؟ هیچ کس. چه کسی با تروریست‌ها صحبت خواهد کرد؟ در صورتی که یک گروه تروریستی با آتش بس مخالفت کند چه کسی آن را محاکمه خواهد کرد؟ از نظر عملی صحبت کردن در این باره دشوار است.

اسد تصریح کرد: اولویت مبارزه با تروریسم است. توقف درگیری‌ها نیاز به اصولی برای رسیدن به آشتی‌ها یا حل و فصل‌ها دارد. پرداختن به موضوع آتش بس و نه تروریسم در مذاکرات ژنو دلیلی بر شکست افراد مسلح و تغییر واقعیت بر روی خاک است.

وی افزود: توقف درگیری‌ها به معنای این نیست که تمامی طرف‌ها سلاح را کنار بگذارند. آتش بس در درجه اول به معنای پایان دادن به تقویت پایگاه‌های تروریست‌هاست. به این معنا که اجازه انتقال سلاح یا مهمات را به آن‌ها ندهیم.

اسد گفت: هرگونه انتقال سیاسی در کشور باید از طریق قانون اساسی کنونی صورت بگیرد. در واقع پیشنهاد تشکیل هیئت دولت انتقالی خروج از قانون اساسی محسوب می‌شود.

وی هیئت مخالفانی را که در ریاض تشکیل شد خیانتکار و تروریست خواند و گفت: هر کشوری در جهان مخالف مذاکره کردن با تروریست‌هاست.

اسد گفت: جنگ در سوریه جنگی جهانی است که تا دریای چین هم کشیده می‌شود. نقشه همواره تجزیه منطقه براساس طایفه‌ای بوده و همچنان همین گونه خواهد بود. 

افزودن نظر جدید