گزارش کامل مراسم تشییع و تدفین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

وداع میلیونی با آیت‌الله+تصاویر و حاشیه‌ها

 امروز سه شنبه 21 دی پیکر ایت الله هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان اصلی انقلاب اسلامی با همراهی میلیونی مردم تهران تشییع و در حرم امام خمینی(ره) به خاک سپرده شد. 

به گزارش امیدنامه، مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر آیت الله هاشمی از صبح امروز در دانشگاه تهران آغاز شد. 

ساعت 10 صبح رهبر معظم انقلاب بر پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نماز خواندند، پس از آن با همراهی موج عظیم مردم پیکر ایشان تشییع شد. 

خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران از ساعاتی قبل از آغاز مراسم شاهد حضور علاقمندان و مردم برای حضور در این مراسم است. حضور جوانان دیروز و پیران امروز که در خیابان‌های اطراف دانشگاه چشم به تصاویر هاشمی و امام دوخته‌اند. باورناپذیری آنجاست که جوانان نیز در ساعات اولیه صبح خود را به مقابل دانشگاه تهران رسانده‌اند تا شاهد یک اتفاق مهم امام غم‌انگیز باشند. آنها این روزها در دنیای تلگرام و اینترنت بارها و بارها یک نام را سرچ کرده‌اند: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی....

درحالی‌که قرار بود مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ساعت هشت و نیم صبح آغاز شود؛ اما به دلیل کثرت جمعیت؛ از دو ساعت پیش از آغاز مراسم؛ جمعیت زیادی در مناطق نزدیک به میدان انقلاب تجمع کردند.

از ساعت ۷ صبح میدان ولیعصر و فاطمی و مسیر فاطمی به انقلاب و نیز تمامی مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران به دلیل حضور جمعیت مسدود شده و تردد اتومبیل‌ها ممنوع شده و پلس از ورود ماشین‌ها جلوگیری می‌کند.

تعداد زیادی از جمعیت حاضر در مراسم؛ خود را با اتوبوس و از نقاط مختلف تهران به خیابان‌های مرکزی شهر و حوالی میدان انقلاب رسانده‌اند.

برخی گزارش ها از این حکایت دارد که بیش از ۳ میلیون نفر از طیف های مختلف مردم، پیر و جوان، مرد و زن، روحانی و دانشجو، اصولگرا و اصلاح طلب در خیابان انقلاب تهران و خیابان های اطراف برای تشییع آیت الله هاشمی حضور پیدا کرده بودند. 

تمامی مقامات عالی رتبه کشور، اعضای دولت، نمایندگان مجلس فعالان سیاسی و مقامات کشوری و لشگری در این مراسم حاضر شدند. 

"عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، خامنه‌ای رهبر صاحب عزاست امروز"، " هاشمی راهت ادامه دارد" "، "روحانی، خاتمی، تسلیت  تسلیت"، " عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، جمهوری اسلامی صاحب عزاست امروز"  ، "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، هاشمی مبارز پیش خداست امروز" " هاشمی درود رهبر ما بدرقه راه تو"، "عزا عزاست امروز، هاشمی عزیز ما پیش خداست امروز"، "عزا عزاست امروز هاشمی مبارز پیش خداست امروز"،  "بهشتی، مهمان برایت آمده، هاشمی خدانگهدار تو" "حسین حسین شعار ماست هاشمی افتخار ماست"،بصریت هاشمی ،حمایت از خاتمی،هاشمی هاشمی راهت ادامه دارد و نیز شهارهایی در حمایت از محصورین و ضرورت رفع حصر از جمله شعارهایی بود که در این مراسم دوستداران رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام سر دادند.عده ای هم شعارهایی در انتقاد از عملکرد صدا و سیما بیان کردند.

ارگان‌ها و نهادهای مختلف نیز پیام‌های تسلیت خود را در بنرها و پلاکاردهای مختلف نصب و یا به همراه پوسترهایی از رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام توزیع می‌کردند.

بلافاصله پس از اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی؛ پیکر این مبارز سیاسی به سمت مرقد امام حرکت داده شد. در این هنگام ازدحام جمعیت به حدی رسید که چند نفر بر اثر فشار جمعیت از هوش رفته و فورا به حاشیه خیابان‌ها منتقل شدند.

 جمیعت درحالیکه نماینده خود را در میان گرفته‌اند؛ شعار می‌دهند:

رهبر محبوب ما صاحب عزاست امروز

لا الله الا الله

این همه لشکر آمده به عشق اکبر آمده

حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست

عزا عزاست امروز روز عزاست امروز خامنه‌ای رهبر صاحب عزاست امروز....

تشییع کنندگان پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم‌چنین تصاویری از ایشان در کنار رهبری در دست داشتند که از جمله روی یکی از آن‌ها نوشته شده بود؛ " 59 سال همدلی و هفکری". هم‌چنین پلاکاردهایی با مضامین؛ "به خدا می‌سپارمت" ، " هاشمی روحت شاد، روحانی زنده‌باد"  و نیز تصاویر سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی در دست داشتند.

پس از برگزاری نماز، خودروی حامل پیکر ایشان از دانشگاه تهران به سمت چهار راه کالج و خیابان حافظ حرکت کرد که مسیر اعلام شده تشییع بود. 

خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی این مسیر را به دلیل ازدحام شدید جمعیت در زمان حدود دو ساعت طی کرد، پس از آن با وجود این که قرار بود تشییع تا میدان راه آهن ادامه داشته باشد اما به دلیل ازدحام جمعیت مراسم تشییع در چهار راه کالج به پایان رسید و پیکر آیت الله به حرم امام خمینی(ره) منتقل شد. 

حرم امام نیز مملو از جمعیت بود. پیکر آیت الله هاشمی پس از ورود به صحن حرم و بعد از ادای احترام بروزی دستان مردم به ضریح امام خمینی (ره)  انتقال یافت. 

در لحظاتی که پیکر هاشمی در داخل ضریح در میان خاک آرام می‌گرفت؛ مردم از بیرون و از گوشه گوشهٔ حرم نظاره‌گر آخرین حضور سیاستمدار بزرگ ایران بودند که آرام آرام از نظر‌ها محو می‌شد.

برخی چشم‌ها گریان بودند و برخی مبهوت فقط در میان جمعیت پرسه می‌زدند. نفس‌ها در سینه حبس شده و آن‌ها که به‌هوش‌تر بودند؛ زیارت امام حسین (ع) را زمزمه می‌کردند.

ایران هرگز ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۵ را از خاطر نخواهند برد. روز ۲۱ دی در خاطره‌ی جمعی ایرانیان روزی فراموش‌ ناشدنی‌ست. روزی سراسر غم. روزی سراسر اندوه. امروز برای ملت ایران روز خاصی‌ست‌ نه بابت آنکه پیرمرد مهربان و محافظ انقلاب را به خاک می‌سپرند و با او تا قیامت خداحافظی خواهند کرد بلکه از آن روی که می‌اندیشند از این پس چه خواهد شد؟ آیا برای هاشمی جانشینی خواهد بود؟ حال ما باید چه کنیم؟ چگونه باید باور کرد مرگ کسی را که می‌گفت: "امام خیلی بزرگ بودند. خیلی‌ها به فکر بودند که امام را با اینکه نیستند؛ ترور شخصیت کنند. باید باور کنیم که اینها نمی‌خواهند انقلاب بماند. امام را نباید فراموش کنیم..."

هنگام خاکسپاری آیت الله هاشمی، خانواده ایشان به همراه جمعی از مقامات از جمله  دکتر محمدرضا عارف ،علی لاریجانی و محمد جواد ظریف جاضر بودند. 

در هنگام مراسم تدفین حال فاطمه هاشمی،سید حسن خمینی ،آیت الله امامی کاشانی،آیت الله حسن صانعی و محمد هاشمی به دلیل تلاطمات روحی دچار مخاطره شد که بعد از دقایقی مجددا به روال عادی برگشتند.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز یکشنبه هفته جاری به علت عارضه قلبی و نارسائی تنفسی پس از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

(تصاویر) نماز رهبرانقلاب بر پیکر

(تصاویر) نماز رهبرانقلاب بر پیکر

(تصاویر) نماز رهبرانقلاب بر پیکر

(تصاویر) نماز رهبرانقلاب بر پیکر

(تصاویر) نماز رهبرانقلاب بر پیکر

(تصاویر) نماز رهبرانقلاب بر پیکر

57415379.jpg

photo_2017-01-10_16-14-54.jpg

(تصاویر) پیکر هاشمی میان سیل جمعیت

(تصاویر) پیکر هاشمی میان سیل جمعیت

(تصاویر) مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی

(تصاویر) مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی

(تصاویر) مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی

(تصاویر) مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی

(تصاویر) مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی

(تصاویر) مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی

 

افزودن نظر جدید