ورود سازمان بازرسی چهارمحال و بختیاری به مقوله انتصابات

چهارمحال و بختیاری بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شاهد برخی سوءجریان‌ها در بحث انتصابات در استان هستیم، گفت: احکام انتصاب برخی مدیران از طریق وزارتخانه مربوطه صادر می‌شود، سازمان بازرسی چهارمحال و بختیاری به انتصابات ورود پیدا کرده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا، علی احمدی با اشاره به انتصابات اخیر در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در راستای اصل ۱۷۴ قانون اساسی مبنی بر نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اجرایی و متعاقب اعلام برخی موارد و نارسایی‌ها در فضای مجازی استان از حیث رعایت نشدن تشریفات مربوط به انتصابات برخی مدیران و همچنین ماموریت کارکنان دولت از دستگاهی به دستگاه دیگر بازرسی کل استان نسبت به بررسی موضوعات فوق با رویکرد احترام به قانون اقداماتی را انجام داده است.

بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری افزود: نظر به ماموریت برخی از کارکنان دستگاه‌های اجرایی در حالت وضعیت رسمی- آزمایشی و باتوجه به ممنوعیت قانونی در این خصوص و مستند به بخشنامه شماره ۱۴۹۸۶۶۵ مورخ ۱۵/۸/۹۶ و بخشنامه ۱۴۲۷۸۳ در مورخ ۲۴/۳/۹۸ سازمان اداری و استخدامی کشور و اینکه مصادیق رعایت نشدن مفاد بخشنامه فوق در استان وجود دارد، سازمان بازرسی کل کشور در اجرای قانون بند ج ماده ۱۱ هشدارهای لازم را به مدیران دستگاه‌های اجرایی داده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که مدیران دستگاه‌های اجرایی به قانون تمکین نکنند و احکام صادره اصلاح نشود، این مدیران اعمال قانون می‌شوند.

احمدی در ادامه با اشاره به انتشار برخی مطالب در خصوص استخدام و انتصاب بدون ضابطه در برخی دستگاه‌های اجرایی در فضای مجازی، توضیح داد: برخی از این مطالب صحت دارد، نظر به اینکه استخدام افراد در راستای قوانین و مقررات مربوطه نیازمند اخذ مجوز و شناسه استخدامی از دستگاه‌های ذیربط بوده، همچنین بکارگیری نیرو در پست‌های سازمانی نیازمند شرایط احراز است.

بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شاهد برخی سوءجریان‌ها در بحث انتصابات در استان هستیم، عنوان کرد: احکام انتصاب برخی مدیران از طریق وزارتخانه مربوطه صادر می‌شود، سازمان بازرسی چهارمحال و بختیاری به انتصابات ورود پیدا کرده است، پس از بررسی تکمیلی و اتخاذ تصمیم در این خصوص، اگر فرآیند انتصابات با قوانین مربوطه تطبیق نداشت، سازمان بازررسی کل کشور تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند تخلفات صورت گرفته در دستگاه‌های اجرایی را به سازمان بازرسی گزارش کنند، گفت: سامانه‌ ملی رسیدگی به شکایات و سامانه گزارش‌گران فساد بر بستر اینترنت تعبیه شده است تا مردم از این طریق سوء‌جریان‌ها و تخلفات دستگاه‌های اداری را گزارش کنند.

احمدی ادامه داد: هر گزارشی در سامانه‌های مذکور ثبت شود، سازمان بازرسی به آن ورود پیدا می‌کند و افراد گزارش‌دهنده می‌توانند از طریق کد رهگیری در جریان پیگیری و حصول نتیجه قرار می‌گیرند.

بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری در خصوص فرآیند جذب نیرو در دستگاه‌های اجرایی، توضیح داد: جذب نیروی رسمی- آزمایشی و پیمانی باید با فرآیند برگزاری آزمون باشد و همچنین جذب نیروی قراردادی نیز باید با طی شدن فرآیند گزینش و داشتن شناسه استخدامی و همچنین با رعایت اصل رقابت، شایسته سالاری و داشتن شرایط احراز شغل و شاغل صورت بگیرد، در خصوص جذب نیروی شرکتی و حجمی قوانین خاصی وجود ندارد و مشاهده شده است که برخی از مدیران از طریق شرکت طرف قرارداد با دستگاه اجرایی اقدام به بکارگیری بستگان و آشنایان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به قوانین و مقررات مربوط به مصوبات شورای عالی اداری در خصوص انتصاب کارکنان دولت در پست‌های مدیریت، فرد در بدو استخدام و قبل از شرکت در دوره‌های آموزشی موردنیاز و همچنین نداشتن تجربه کاری نمی‌تواند در لیست‌های مدیریتی منصوب شود.

احمدی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی مرجعی برای استعلام در انتصاب مدیران نیست، یادآور شد: لکن اگر سوءجریانی مبنی بر نداشتن شرایط احراز شغلی و فردی مدیری به این سازمان اعلام شود، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و به تخلفات رسیدگی می‌شود.

بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بکارگیری بازنشستگان کشوری و لشکری در پست‌های مدیریتی ممنوع است، بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید خود را ملزم به رعایت قوانین در انتصابات و بکارگیری نیرو بدانند، باتوجه به قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، طبق ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، بازنشستگان با مدرک کارشناسی و بالاتر می‌توانند در موارد خاص و تا سقف ۶۰ ساعت به‌عنوان اعضای کمیسیون‌ها، شوراها، مجامع، خدمات مشاوره‌ای غیرمستمر و مشاوره حقوقی به‌کارگیری شوند.

 

افزودن نظر جدید