کتاب ممنوعه‌ای که هم‌چنان فروخته می‌شود

 ایسنا نوشت: «همسایه‌ها»ی احمد محمود هم‌چنان یکی از کتاب‌های ممنوع است که نسخه اُفستش در خیابان و بساط دست‌فروشی‌ها به‌راحتی در دسترس است. پسر نویسنده نسبت به این موضوع اعتراض دارد و می‌گوید چطور نمی‌توانند جلو چاپ غیرقانونی کتاب را بگیرند؟ این موضوع مایه تأسف است.

 


«همسایه‌ها» رمان معروف احمد محمود یکی از کتاب‌هایی است که همواره در «لیست‌های پیشنهاد کتاب برای خواندن» قرار دارد، اما سال‌هاست مجوز چاپ ندارد و فقط نسخه‌های افستش در بساط دست‌فروشی‌های کنار خیابان انقلاب پیدا می‌شود. حتی برخی کتاب‌فروش‌ها به افرادی که دنبال کتاب هستند می‌گویند می‌توانند نسخه افستش را از دست‌فروشی‌های کنار خیابان بخرند.

بابک اعطا - فرزند احمد محمود - درباره وضعیت چاپ کتاب‌های این نویسنده می‌گوید: آن زمانی که بابا بود با انتشارات معین کار می‌کرد و الان هم ما با همین انتشارات کار می‌کنیم. به جز «همسایه‌ها» که برای انتشارات امیرکبیر و ممنوع است بقیه کتاب‌ها چاپ می‌شود اما نمی‌دانم چاپ چندم هستند.

او درباره این‌که آیا پیگیر رفع ممنوعیت از این کتاب نبوده‌اند و درخواستی برای رفع ممنوعیت آن نداشته‌اند، اظهار می‌کند: پیگیر بوده‌ایم اما جواب خاصی به ما نمی‌دهند. اگر جوابی هم بدهند این‌طور نیست که بتوان آن را منتقل کرد. البته این موضوع برای خیلی وقت پیش بوده و مدت‌هاست اقدام خاصی برای آن نکرده‌ایم زیرا ناامید بودیم و ناامید شده‌ایم. نمی‌دانم چه بگویم.

فرزند احمد محمود در ادامه با انتقاد از چاپ غیرقانونی کتاب «همسایه‌ها» بیان می‌کند: چاپ این کتاب عملا ممنوع است، اما چاپ غیرقانونی فراوان دارد. الان بروید خیابان انقلاب روبه‌روی دانشگاه، هرچند تا از کتاب را که بخواهید، می‌توانید بخرید. چطور نمی‌توانند جلو چاپ‌های غیرقانونی را بگیرند؟ مایه تأسف است که به این‌ اندازه چاپ غیرقانونی می‌شود اما کسی نیست جلو آن را بگیرد. مایه تعجب من است. چطور نمی‌توانند جایی را که کتاب چاپ می‌شود پیدا کنند؟ عملا کاری صورت نمی‌گیرد و کتاب به صورت غیرقانونی چاپ می‌شود و جلو دانشگاه تهران پر است.

او می‌افزاید: چاپ غیرقانونی کتاب به ما لطمه می‌زند یعنی عده‌ای هستند که با چاپ کتاب سود می‌برند. کتاب مدام چاپ شده و فروش می‌رود و عده‌ای سود می‌کنند.

افزودن نظر جدید