کری: برجام توافقی دائمی است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که برجام با توجه به بازرسی‌ها و پروتکل پیشرفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافقی دائمی است.

 

به گزارش امیدنامه ایسنا به نقل از روزنامه هاآرتص نوشت، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در نشست "سابان" به گفت‌وگو با صهیونیست‌ها پرداخت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را سندی برای نشان دادن دوستی دولت آمریکا با رژیم صهیونیستی دانست.

کری گفت: من بر این باورم که این توافق دائمی است چون اگر زمانی آن‌ها (ایرانی‌ها) به میزان ایکس بیش از 3.67 درصد غنی‌سازی کنند ما بلافاصله مطلع خواهیم شد. اگر آن‌ها معادن اورانیوم بیش‌تری داشته باشند ما مطلع خواهیم شد چون معادن آن‌ها را رصد می‌کنیم. این‌ها مربوط به بخش 25 ساله توافق هسته‌ای هستند و بعد از این دوره نیز از لحاظ بازرسی‌ها و پروتکل (الحاقی) پیشرفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافقی دائمی است.

وی افزود: من شخصا اطمینان دارم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌علاوه جامعه اطلاعاتی ما و وزارت دفاع ما اطمینان دارد که اگر آن‌ها دست به‌کار شوند ما مطلع خواهیم شد. در این صورت تمام گزینه‌هایی که ما امروز در اختیار داریم، در آن زمان نیز در اختیار ما قرار خواهد داشت.

کری که آخرین روزهایش در سمت وزیر امور خارجه آمریکا را سپری می‌کند در بخش دیگری از سخنانش به مساله بحران سوریه پرداخت و گفت: ما آماده‌ایم تا مذاکراتی را بپذیریم که در آن انتقال قدرت وجود داشته باشد. بشار اسد (رییس‌جمهور سوریه) بخشی از این انتقال است. 

به طور قطع یک انتخابات در سوریه برگزار خواهد شد و مردم سوریه درباره آینده رهبری کشورشان تصمیم خواهند گرفت و آن‌چه در این مذاکرات حاصل می‌شود منوط به این است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده چه اتفاقی درخصوص توافقات با روسیه و اسد و ایرانی‌ها رخ خواهد داد.

افزودن نظر جدید