حرف زندانیان بند ۳۵۰ اوین و خانوداه‌هایشان باید شنیده شود

همزمان با تجمع خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین، یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس می گوید: « زندانیان و خانواده آنها با هر جرمی از یکسری حقوق مشخص برخوردار هستند که باید رعایت شود و عدم رعایت آن خودش یک جرم قابل پیگیری است».

به گزارش امید به نقل از پیام نو، روز پنجشنبه گذشته برخی از رسانه ها خبر دادند که در بند ۳۵۰ زندان اوین با زندانیان این بند برخورد شده و به دنبال آن گزارش شد که در پی این برخوردها تعدادی از زندانیان سیاسی این بند به بیمارستان و برخی نیز به انفرادی منتقل شدند.

علی مطهری اولین نماینده مجلس و مقام رسمی بود که در این مورد موضع گیری کرد و از لزوم بررسی جدی این مساله خبر داد. به دنبال آن سازمان زندان های کل کشور موضوع را تکذیب کرد. اما محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس علی رغم این تکذیب، خبر داد که «هیاتی از مجلس ماجرای بند ۳۵۰ اوین را بررسی می کند».

به دنبال این موضع گیری ها پیش از ظهر امروز یکشنبه خانواده زندانیان بند ۳۵۰ اوین با حضور در مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار رسیدگی نمایندگان مجلس به این موضوع شدند. خانواده این زندانیان می گویند که خواهان ملاقات حضوری با بستگان محبوس خود هستند تا در جریان وضعیت آنها قرار بگیرند.

پیشتر غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌های کل کشور درباره اخبار منتشر شده در این خصوص و اعلام نگرانی خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین گفته بود: «می‌گویند درانتخابات ۸۸ تقلب شده است و می‌گویند که مملکت کذا و کذا است، مگر هر حرف دروغی را که آن‌ها مطرح کردند، باید ما آن را بپذیریم. مگر تا به حال کم دروغ از آن‌ها شنیده‌ایم. این هم یک دروغ دیگر از دروغ‌های بزرگی است که تا به حال گفته‌اند».
خانواده های زندانیان ۳۵۰ اوین به کمیسیون اصل نود و حقوقی مجلس شکایت کنند

اکنون اما یک عضو حقوقدان مجلس شورای اسلامی نظری متفاوت در این باره دارد. میرهادی قره سید رومیانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همزمان با تجمع این خانواده ها در مقابل ساختمان مجلس بمی گوید: «این افراد اگر قبلا جرمی داشته اند مطابق قانون محاکمه شده اند و الان هم مجازات خود را تحمل می کنند. این ادعا که بگوییم به دلیل جرم سابق حرف ها و دعاوی این افراد بی اساس است، هیچ محلی از اعراب ندارد».

وی ادامه می دهد: «از لحاظ حقوق اسلامی و قوانین موجود و نیز قوانین بالادستی و پائین دستی این امکان برای همه فراهم است که شکایات و عرایض خود را به مراجع مربوطه اعلام کنند. اینکه حرف این خانواده ها و حتی زندانیان بند ۳۵۰ اوین گوش نشود و محترم شمرده نشود اصلا قابل قبول نیست».

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس همچنین با اشاره به اینکه «زندانیان و خانواده آنها با هر جرمی، از یکسری حقوق مشخص برخوردار هستند که باید رعایت شود و عدم رعایت آن خودش یک جرم قابل پیگیری است»، می گوید: «خانواده زندانیان سیاسی اگر در این مورد بحث و شکایتی دارند حتما می توانند به مراجع ذیصلاح مراجعه کنند و یکی از این مراجع نهادهای پارلمانی مثل کمیسیون اصل نود و کمیسیون حقوقی مجلس است».

وی درباره پیگیری این موضوع در مجلس نیز می گوید: «الان چیزی در این رابطه به کمیسیون واصل نشده و اگر موضوع به کمیسیون قضایی واصل شود وظیفه ذاتی کمیسیون است که از بعد نظارتی وارد موضوع شود و آن را بررسی کند و نتیجه آن را به اطلاع عموم برساند».
رئیس سازمان زندان ها برای پاسخگویی روانه مجلس می شود

قره سید رومیانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آتی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس توضیح می دهد: «قرار است در اولین جلسه کمیسیون قضایی گزارش غیر رسمی در این خصوص داده شود و موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که مجلس سعی دارد تا موضوع را بررسی کند و این محدود به کمیسیون قضایی نیست و نمایندگان دیگر مجلس هم پیگیر قضیه هستند». بر اساس اعلام این نماینده حقوقدان مجلس، بعد از ظهر امروز (یکشنبه) قرار است از رئیس سازمان های زندان ها به شکل رسمی دعوت به عمل بیاید تا برای ارائه توضیحات در این خصوص در جلسه آینده کمیسیون قضایی حاضر شود.

این نماینده مجلس ضمن بیان اینکه «ما در کمیسیون قضایی کمیته ای تحت عنوان کمیته بازدید از زندان ها و بازداشتگاه های کشور تشکیل داده ایم که بنده هم به همراه دو نفر از همکاران دیگر عضو آن هستم» از احتمال بازدید قریب الوقوع این کمیته از زندان اوین و دیدار با زندانیان بند ۳۵۰ خبر می دهد و می گوید: «ما قبلا در کمیسیون برای بازدید از زندان اوین هم مانند دیگر زندان های کشور برنامه داشتیم که احتمال دارد این قضیه ای که اخیرا راجع به بند ۳۵۰ مطرح شده این بازدید را جلو بیاندازد و ما حتما به شکل همه جانبه و تا جایی که اختیاراتمان اجازه دهد ورود خواهیم کرد».

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید