محمدرضا عارف:

رعایت حقوق شهروندی باید به باور و اعتقاد مسئولان تبدیل شود/ در دهه اول انقلاب شاهد برخی حرکات افراطی بودیم/هرگونه حبس و حصر و تعزیر باید بر مبنای قانون صورت بگیرد

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نباید به مردم نگاه قیم مابانه داشت، تاکید کرد:رعایت حقوق شهروندی باید به باور و اعتقاد مسئولان و مردم تبدیل شود . رعایت این حقوق صرفا با بخشنامه و دستور امکان‌پذیر نیست.

به گزارش امید،دکتر محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان دانشجویی و فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر با اشاره به 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه یاد و خاطره شهید مفتح را گرامی داشت و گفت: طرح راهگشای وحدت بین حوزه و دانشگاه آنطور که باید عملی نشده است.  نباید سطح کار به اضافه کردن برچسب اسلامی به برخی دروس دانشگاهی و یا تغییرات جزئی محتوای آنها محدود شود سبک و ساختار مباحثاتی حوزه و تعامل جدی و نزدیک بین اساتید حوزه و دانشگاه با اهداف تعیین شده و همسویی کامل باید مبنای این حرکت ارزشی قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به ایام سالگرد فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی (ره)،یادآور شد:  این فرمان به هیچ وجه محدود به زمان و مکان نیست و دستور العملی است برای تمام مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران .این فرمان منشوری است برای رفتار حاکمیت با مردم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در دهه اول انقلاب شاهد برخی حرکات افراطی بودیم،خاطرنشان کرد:وقتی امام امت در بدو ورود به ایران تاکید می کنند"به پشتوانه مردم دولت تعین می‌کنم" نشان از عمق باور ایشان به رای و نظر مردم است حال چگونه برخی به خود اجازه می دهند به مردم نگاه قیام مابانه داشته باشند؟
وی در همین راستا تصریح کرد:نگاه قیم مابانه به مردم با ذات انقلاب اسلامی ما سازگاری ندارد.اعتدال در ذات انقلاب است نباید عده‌ای با حرکات خودسرانه به خود اجازه دهند به حقوق مردم تعدی کنند و برای مردم نسخه رفتاری و حرکتی بپیچند.
عارف با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی باید به باور و اعتقاد مسئولان و حتی خود مردم تبدیل شود،تاکید کرد:مسئولان در ادوار مختلف اقداماتی در خور تقدیر درباره حقوق شهروندی و رعایت آن از سوی حاکمیت انجام دادند اما می‌بینیم که در این زمینه هنوز با مشکلات جدی رو به رو هستیم. به نظرمن رعایت حقوق شهروندی با بخشنامه و دستور امکان پذیر نیست و باید برنامه عملی همراه با تضمینهای قانونی و نظارت دقیق بر اجرا داشت.
وی با یادآوری برخی وقایعی که در حوادث سال 88 اتفاق افتاد،گفت:فاجعه کهریزک که نقض آشکار حقوق شهروندی بود باعث وهن نظام شد و رهبر معظم انقلاب در چندین نوبت نسبت به پیگیری مجدانه این فاجعه تاکید کردند ولی جای تعجب دارد که هنوز برخی از مسئولان به جای عذرخواهی جدی از آسیب دیدگان به نبال مقصر این حادثه می گردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم حاکمیت قانون در تمامی شئون و با بیان اینکه هرگونه حبس و حصر و  تعزیر باید بر مبنای قانون صورت بگیرد،گفت: بعضی از افراد خودشان را حق مطلق و دیگران را باطل مطلق می دانند که این نوعی استبداد و بدترین شکل آن است.امیر المومنین (ع) می فرمودند "کسی که استبداد رای دارد باعث هلاکت خودش و دیگران می شود" .یک جریانی در کشور فکر می کند هر آنچه که آنها از دین و انقلاب و از خط امام فهمیده اند درست است و ضد او و خلاف او را اگر کسی فهمید، باطل است و حق دارند به آنهاهتک و اهانت کنند. این تفکر بسیار خطرناک است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود،با اشاره به فعالیت بنیاد امید ایرانیان ،گفت:بنیاد امید ایرانیان که در سال 88 با تدوین اساسنامه و مرامنامه فعالیت خود را آغاز کرد به دنبال ترویج اخلاق گرایی و خرد جمعی است. امیدوارم در آینده ای  نزدیک با تاسیس دفاتر استانی در استانها  فعالیت‌های بنیاد گسترش یابد.
عارف همچنین با بیان اینکه با نگاه به آینده و عبرت گیری از گذشته گروه های سیاسی  حرکات خود را ساماندهی کنند،اظهار داشت:آرزوی من این است که جریان اصیل اصلاحات به یک نظام تشکیلاتی جامع و تصمیم گیری منطقی دست پیدا کند و شخصا به همراه همکارانم در این زمینه تلاش خواهم کرد. 

دیدگاه‌ها

آقای عارف ی فکری برای فیلترینگ وی چت بکنید ضربه بزرگی داریم می خوریم منشع سوئ استفاده مخالفان و اصولگر اها شده

خدایی که آدمها را جانشین خود در زمین قرار داده است ناکید می فرماید که چیزی را با قومی دگرگون نمی سازد مگر اینکه آنان بنفس خویش آن را تغییر دهند. لذا تا وقتی که مردم با اعتماد بنفس خواهان استیفای حقوق شهروندیشان نگردند قول زمامداران خودمحور بی ثمر خواهد ماند.

افزودن نظر جدید