احسان شریعتی : مخالف هر گونه حبس و حصر هستم

جامعه شناس و فرزند دکترعلی شریعتی طی سخنانی ، مدرک گرایی را موجب فراموشی هویت ورسالت دانشجوی عنوان کرد و گفت : دانشجویان برای کسب درآمد وشغل تنها بدنبال مدرک هستند درحالیکه رسالت حقیقی دانشجویان این نیست.

به گزارش امید،وی با اشاره به مضامین مختلف علم درجهان بینی های گوناگون اظهارکرد:در زمان شاه که نظام استبدادی درایران حکمفرما بود دانشگاه دچار تعرض گردید و ازنظر محتوای آموزشی، صنفی وسانسور مورد تعرض واقع شد، اما پس از انقلاب نیزمحدودیت ها وفشاربه دانشگاه ادامه داشته وگروه های سیاسی موجب اختلاف افکنی دردانشگاه شدند.

فرزند دکتر علی شریعتی دانشگاه را نهادی نوپا خواند وگفت: دانشجویان باید توان اندیشیدن مستقل داشته باشند درحالی که دردانشگاه نوعی دوگانگی حاکم بوده به طوریکه ضمن آموزش علوم سنتی دردانشگاه علوم غربی نیزآموزش داده می شود.

این پژوهشگر کوتاهی دانشجویان وکم کاری گذشتگان راازدیگر دلایل فراموش شدن هویت ورسالت دانشجویان دانست وگفت: درایران تحولات فکری موجب شد انقلاب اسلامی به عنوان پیشگام ترین انقلاب های دنیا مطرح شود.

وی گفت: با تغییرات ایجاد شده دردوران وگفتمان باید درتعریف دانشجو تجدید نظر شود.

شریعتی هویت را ایده ، بازگشت به خویش وخودآگاه شدن تعریف کرد و افزود: هویت گرایی یعنی اینکه به ذات اسلامی وایرانی خود بازگردیم.

وی برتحلیل دردانشگاه ها تاکید کرد وگفت: درنظام آموزشی کنونی دانشجویان باید قدرت تحلیل داشته باشند این درحالی است که مدرک گرایی وکتاب سازی مانع از بحث جدی در این خصوص شده است.

این استاد دانشگاه گفت : باید اختلافات را گام به گام حل کرد وعزم ملی برای رفع مشکلات ایجاد شود.

وی به اتفاقات سال های ۷۸ و۸۸ وحمله به خوابگاه دانشجویان تهران اشاره کرد وگفت: حمله شرم آور به خوابگاه دانشجویان درسال ۸۸ نشانه ناکامی و شکست بود واین گسست باید رفع شود .

دکتر شریعتی گفت: گسست بین حافظه ونسل ها موجب شده انتظاری ازآینده نداشته باشیم وفرار مغزها به ناکجا آباد را شاهد باشیم.

وی گفت: دانشجویان باید نقش روشنفکر ومتفکر حقیقی را داشته و به دنبال تحول انقلابی باشند واین را رسالت خود قرار داده وضعف های گذشته را درهمایش ملی مورد بحث قرار دهند تا مشکلات رفع شود وشاهد تکرار آنها نباشیم.

این مدرس دانشگاه با تاکید برضرورت شناخت حساسیت های نسل جوان گفت:عدم شناخت مسوولان ازحساسیت های نسل جوان موجب شد تامرگ یکی ازخوانندگان پاپ درسطح کشور بازتاب وسیعی داشته باشد درحالی که هنوز برخی مسوولان این خواننده را نمی شناسند.

وی با تاکید بردفاع از نهاد دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی گفت:باید از مفهوم دانش تعریف مجددی داشته باشیم.

بخش های دیگر سخنان دکتر احسان به نقل از دزفول امروز :

** ما باید در زمینه حجاب و چادر در محیط دانشگاه، کاملا آزادی فکری را ایجاد نمائیم.

** کسی که عقاید چپ و ملی دارد و کسانی که مذهبی نیستند، باید بتوانند عقاید خود را ابراز کنند و برای ما نواندیشان، هر گونه اکراه در دین قابل قبول نیست.

** تفکیک جنسیتی به این معنی که هر کلاس را دو بار برگزار کنیم ناممکن است ، بلکه باید پاکی عقلی و علمی در دانشگاه وجود داشته باشد تا سوء ظنی در محیط علمی از هر جنسیتی ایجاد نشود.

** شریعتی ، دانشجویان را موتور زنده و پیش برنده انقلاب دانست و مسئولیت اساتید و دانشجویان را یادآور شد و اظهار کرد: ما میلیون ها دانشجو داریم، و انتظار این است که از نظر دینی، اخلاقی، اسلامی و تحقق اهداف انقلاب و پیشرفت راه حل های علمی، عملی و کارشناسی ارائه بدهند.

*از نظر شخصی بعنوان احسان شریعتی مخالف هر گونه حبس و حصر هستم و معتقدم راه های دیگری برای حل اختلافات درون خانوادگی وجود دارد.

افزودن نظر جدید