- کد مطلب : 6714 |
- تاریخ انتشار : 27 دی, 1393 - 14:56 |
- ارسال با پست الکترونیکی
اخطار« اينترنت» به « صدا و سيما»
الگوي خبرگيري تغيير ميكند؛ دو قرن پيش، رسانههاي چاپي در صدر بودند، سپس نوبت راديو رسيد، به زودي تلويزيون جاي راديو را گرفت، به ويژه از دهه ٩٠ به اين سو كه پخش زنده ميدانهاي جنگ، حوادث و رويدادهاي بزرگ و... كاركرد دوربين را به جهانيان نشان داد.
گفته ميشود كه با انباشت ماهوارهها دوران «سلطه بزرگ تلويزيون» فرا رسيده اما اينترنت به سرعت اين الگو را تغيير داده است. ميشود گفت وارد دوراني شدهايم كه «تسلط بر خبر» براي هيچ نهاد و گروه و دولتي ديگر ممكن نيست و رسانههاي رسمي و تلويزيونهاي دولتي مدت مديدي است كه عرصه را واگذار كردهاند.
اين نظرسنجي كه به شكل تلفني و در تهران انجام شده، هرچند كه نشان ميدهد همچنان صدا و سيما مرجع خبري گروهي از مردم است اما در ميان نخبگان، تحصيلكردگان و ديگر اقشار اجتماعي فعال، اين مرجعيت بهشدت در حال افول است.
نظرسنجي ما نشان ميدهد كه بيشتر مخاطبان صدا و سيما، زنان خانهدار هستند كه از سپهر فعاليتهاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي غايبند و در برابر آن بخش زيادي از گروههاي فعال امروز شبكههاي اجتماعي به ويژه شبكههاي موبايلي را انتخاب نخست خود كردهاند؛ اعتماد در ماههاي آينده به شكلهاي گوناگوني اين نظرسنجي را با گروههاي هدف ديگري نيز برگزار خواهد كرد تا در پايان آن بتوانيم به يك متر و معيار از «الگوي خبري جامعه ايراني» دست پيدا كنيم؛ براي امروز «تهران»، پايتخت را زيرنظر گرفتهايم و تهرانيها به ما گفتهاند كه چگونه ارتزاق خبري ميكنند.
افزودن نظر جدید