از شائبه‌های پزشکی تا وصیت آقای فیلمساز/ روزهای تلخ بعد از کیارستمی

امید ایرانیان نوشت: عباس کیارستمی، فیلمساز شهیر ایرانی در کمال ناباوری و در روزهایی که برای تکیمل سیکل درمانش به فرانسه رفته بود از دنیا رفت. مرگ کیارستمی برای سینمای ایران و جهان واقعه‌ای به غایت غیرقابل باور و سخت بود. اهمیت این فیلمساز ایرانی در جهان آنقدر زیاد بود که غیر از اسکورسیزی، کارگردان شهیر امریکایی و خیلی از چهره‌های شناخته شده سیمای جهان، پای چهره‌های سیاسی را هم به مساله باز کرد.

 

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه و وزیر فرهنگ این کشور ازجمله چهره‌های سیاسی بودند که مرگ این فیلمساز صاحب سبک و جهانی را ضایعه‌ای مهم برای هنر، انسانیت و صلح دانستند.

 

غم هنرمندان در ایران و فرانسه

در ادامه مراسم یادبود عباس کیارستمی سه‌شنبه شب در موزه سینما برگزار شد. در این مراسم هنرمندان و دوستداران این کارگردان حضور داشتند و با روشن کردن شمع و نوشتن در یک دفتر یابود، خاطره او را زنده نگه داشتند. هنرمندان بسیاری ازجمله اصغر فرهادی، فاطمه معتمدآریا، رخشان بنی‌اعتماد، ابوالحسن داوودی، مهناز افشار، جعفر پناهی، مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، پریسا بخت‌آور، باران کوثری، بیژن میرباقری، حبیب رضایی، داریوش فرهنگ، علیرضا شجاع‌نوری، فرشته صدرعرفایی، تورج منصوری، همایون اسعدیان، مازیار میری، محمد متوسلانی، خسرو سینایی، پولاد کیمیایی، بیژن امکانیان، فریبرز عرب‌نیا، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، سامان سالور، پژمان بازغی، مستانه مهاجر، علی‌اکبر ثقفی و غلامرضا موسوی در موزه سینما حضور یافتند. حجت‌الله ایوبی ریییس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر هم به‌عنوان مدیران فرهنگی در این گردهمایی حاضر شدند.

ایوبی در سخنانی درباره زمان روند بازگرداندن پیکر فیلمساز فقید به ایران گفت: «پیکر عباس کیارستمی جمعه به ایران می‌آید و دفن او در قطعه هنرمندان هنوز مشخص و قطعی نیست.»

رییس سازمان سینمایی در ادامه گفت که احتمالا طرح پوستر جشنواره جهانی سال بعد عباس کیارستمی خواهد بود: «سال گذشته در جشنواره جهانی فجر بزرگداشت این هنرمند برگزار شد و فیلم‌های او به نمایش درآمد و احتمالا طرح پوستر امسال تصویری از عباس کیارستمی خواهد بود.» ایوبی همچنین درباره احتمال قصور پزشکی در درمان کیارستمی توضیح داد: «بنده و وزیر بهداشت روند درمان کیارستمی را پیگیری می‌کنیم و اگر تخلفی صورت گرفته باشد حتما با آن برخورد خواهیم کرد.»

در حالی که در مراسم یادبود عباس کیارستمی که سه‌شنبه شب در موزه سینما برگزار شد، اعلام شده بود مراسم تشییع کارگردان شهیر ایرانی از موزه سینما برگزار می‌شود و تاریخ آن مشخص نبود، عصر پنج‌شنبه رخشان بنی‌اعتماد اعلام کرد بدرقه کیارستمی تا خانه ابدی‌اش یک‌شنبه 20 تیر از مقابل ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام خوهد شد.

بنی‌اعتماد که سخنگوی ستاد بدرقه و ادای احترام به عباس کیارستمی است، در گردهمایی سینماگران در خانه سینما گفت که این مراسم ساعت 8:30 از مقابل ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود مراسم تشییع کیارستمی از مقابل موزه سینما برگزار می‌شود.

بنی‌اعتماد درباره تغییر مکان این مراسم از موزه‌ سینما به مقابل ساختمان کانون پرورش فکری توضیح داد: طبق تصمیم خانواده ایشان و اعضای ستاد برگزاری، از آنجا که این هنرمند افتخارآفرین نخستین فیلم‌هایش را در کانون پرورش فکری ساخته قرار بر این شد آیین بدرقه از مقابل ساختمان کانون در خیابان حجاب برگزار شود.

او از طرف هنرمندان خانه سینما از عموم مردم دعوت کرد برای حضور در آیین بدرقه این خالق آثار ماندگار سینما همراه هنرمندان باشند. فاطمه معتمدآریا و پرویز پرستویی هم ازجمله هنرمندانی بودند که در پیام‌های ویدیویی جداگانه از مردم خواستند در مراسم بدرقه کیارستمی شرکت کنند.

 به گفته‌ بنی‌اعتماد؛ آیین بدرقه عباس کیارستمی از مقابل ساختمان کانون به مدت یک ساعت پیش‌بینی شده و پس از آن بنا بر وصیت او مراسم خاکسپاری در لواسان خواهد بود.

بنی اعتماد در مراسم خانه سینما درباره زمان انتقال عباس کیارستمی از پاریس به تهران گفت: «پیکر ایشان جمعه 18 تیر از پاریس به تهران منتقل خواهد شد.»

 

پاریس تحت تاثیر درگذشت کیارستمی

در شرایطی که در تهران و بسیاری از شهرهای ایران، فیلمسازان و اهالی هنر سینما از مرگ کیارستمی غمگین بودند، مراسم یادبود عباس کیارستمی در پاریس در سه برنامه جداگانه برگزار شد. در یکی از مراسم‌ یادبودی که به وقت پاریس عصر پنج‌شنبه، 17 تیر از سوی احمد و بهمن کیارستمی، پسران عباس کیارستمی در خانه شعر پاریس برگزار شد، هنرمندان ایرانی و فرانسوی و دوستداران این هنرمند فقید حضور داشتند.

در مراسم یادبود این هنرمند فیلمساز، عکاس و شاعر، ژیل ژاکوب و سیف‌الله صمدیان سخن گفتند همچنین پیام‌های ژان لوک نانسی و ژان کلود کاریر خوانده شد. کیومرث پوراحمد، رسول صدرعاملی و رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما هم از حاضران در این مراسم بودند.

همچنین سه فریم از مجموعه 24 فریم کیارستمی در مراسم یادبودش در پاریس که چند روز پیش در پی بیماری در این شهر از دنیا رفت به نمایش درآمد.

عصر 17 تیر در پاریس جمعی از مردم، هنرمندان و ایرانی‌های مقیم پاریس، عکس‌هایی از عباس کیارستمی را آراسته به شمع و گل بر بستر رودخانه سن قرار دادند و به‌صورت نمادین با این کارگردان سرشناس وداع کردند.

در مراسم دیگری نیز در خانه فرهنگ ایران در پاریس، مراسم یادبودی برای عباس کیارستمی برگزار شد که با سخنرانی پوراحمد، صدرعاملی و رضا میرکریمی همراه شد.

در همان ساعات اولیه رسیدن خبر از دست رفتن کارگردان نامدار ایرانی شائبه‌هایی در مورد پرونده پزشکی این فیلمساز مطرح شد. برخی از چهره‌های شناخته شده عرصه فرهنگ معتقد بودند قصور یا تقصیر تیم پزشکی بیمارستانی که کیارستمی در ایران در آن بستری بود باعث شد آقای فیلمساز از دنیا برود. با در نظر گرفتن حجم پیام‌های رد و بدل شده در فضای مجازی می‌شد حدس زد حالا نوبت ورود مسوولان برای پاسخگویی است. عاقبت سازمان نظام پزشکی به شکل رسمی دستور پیگیری قانونی این مساله را صادر کرد. رییس سازمان نظام پزشکی به معاون انتظامی این سازمان دستور داد پرونده پزشکی کیارستمی «بررسی دقیق» شود.

روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گزارش داده که دکتر علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به معاون و دادستان انتظامی دستور پیگیری و رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی را صادر کرده است.

 

نظام پزشکی وارد می‌شود

در این نامه خطاب به دکتر فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی آمده است: «با تاثر و تاسف درگذشت غم‌انگیز هنرمند برجسته مرحوم عباس کیارستمی از کارگردانان شناخته شده و هنرمندان مولف که با آثار فاخر خود موجب افتخار جامعه ایرانی در جهان بود موجی از حزن و اندوه را در میان ایرانیان به‌ویژه هنردوستان ایجاد کرد. نظر به اهمیت بررسی پرونده پزشکی ایشان و در راستای وظایف ذاتی سازمان نظام پزشکی به جنابعالی ماموریت داده می‌شود با استفاده از تمام ظرفیت و توان کارشناسی سازمان و تشکیل تیم خبره به‌طور ویژه ضمن بررسی دقیق پرونده پزشکی آن مرحوم به ارایه گزارش در اسرع وقت مبادرت نمایید.»

این خبر در حالی منتشر شده که حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی روز سه‌شنبه در جمع سینماگران در موزه سینما گفت که وزارت بهداشت پیگیر احتمال خطای پزشکی در درمان عباس کیارستمی است و نیازی به دخالت وزارت ارشاد نیست. احمد کیارستمی، فرزند ارشد عباس کیارستمی هم در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو فرانسه با اشاره به اینکه خانواده کیارستمی از این به بعد از راه درست درباره پرونده پزشکی پدرش اطلاع‌رسانی خواهند کرد، گفته بود موضوع فقط شخص پدرش نیست بلکه معضل بزرگ‌تری برای جامعه پزشکی است که باید به آن معضل نگاه شود و اینکه چگونه می‌شود این معضل برطرف شود.

فارغ از نتیجه‌ای که می‌توان از مطرح شدن چنین بحث‌هایی گرفت، مرگ عباس کیارستمی و رد و بدل شدن پیام‌های چندصد میلیونی در فضای مجازی نشان‌دهنده ظرفیت‌های موجود در مساله هنر و البته جایگاه مردی به بزرگی کیارستمی بود. او از دنیا رفت در حالی که با جوایزی که به دست آورد و فیلم‌هایی که ساخت، روی دیگر زندگی مردم حاشیه‌نشین و روستانشین ایران را به تماشاگران آثارش عرضه کرد. او معتقد بود نباید فیلم‌هایش ناامیدکننده باشند و دست‌کم می‌شود در دنیایی که تلخی‌های بسیار دارد از امید و پویایی سخن گفت. مرگ کیارستمی بخشی از سینمای ایران را که به بیان هنری اهمیت زیادی قائل بود سرگردان کرد. باید امیدوار بود کارهایی که از او برجای مانده چراغ راهی باشد برای فعالان و دوستداران این نوع از سینما. 

 

افزودن نظر جدید