استارت ائتلاف‌های جدید اصولگرایان در انتخابات داخلی بهارستان

برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس اولین مجال برای نشان‌دادن تغییر صف‌کشی‌های اصولگرایان و تولد ائتلاف‌های جدید در دل این جریان شده است. جایی که نزدیکی جریان‌هایی چون جبهه پایداری با اصولگرایان سنتی از یک و همینطور فاصله‌گرفتن اصولگرایان معتدل از این طیف تازه تشکیل شده از سوی دیگر تبلور عملی پیدا کرده است. موضوعی که می‌توان به روشنی ردپای آن را در سخنان اخیر دو چهره موثر فراکسیون‌های اکثریت و اقلیت بهارستان پیدا کرد.

به گزارش امید به نقل از خرداد؛ روز جمعه در حالی که امیر حسین قاضی‌زاده از لیست ائتلافی فراکسیون اصولگرایان با رهروانی‌ها برای انتخابات داخلی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا سخن گفته بود، کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان تاکید کرده که این مجموعه سیاسی فعلا در حال رایزنی‌های داخلی برای معرفی نامزدهای خود به صحن علنی است. هرچند در این معادلات هیچ چیز خاصی برای تهدید جایگاه علی لاریجانی وجود ندارد اما دیگر کرسی‌های هیات رئیسه محل رقابتی سرسختانه خواهند بود؛ خصوصا کرسی‌های نایب رئیسی مجلس.

هرچند شاید نتیجه نهایی انتخابات هیئت رئیسه باز هم پیروزی عددی رهروانی‌ها را نشان دهد اما نکته قابل تامل‌تر ترکیب ائتلاف بین طیف منتقد دولت این فراکسیون با فراکسیون اصولگرایان است. چیزی که نشانه‌های خود را به شکلی واضح در سخنان همزمان کاظم جلالی و امیرحسین قاضی‌زاده آشکار می‌کند. جایی که قاضی‌زاده می‌گوید: «سعي مي‌كنيم با فراكسيون رهروان ولايت ليستي مشترك ارايه دهيم.» و در مقابل او کاظم جلالی تاکید دارد: «با دوستان‌مان در فراكسيون رهروان ولايت در حال رايزني و گفت‌وگو هستيم تا اقدامات مناسبي را براي انتخابات هيات‌رييسه انجام دهيم»

کاملا مشخص است که امید فراکسیون اقلیت برای ائتلاف با رهروانی‌ها بر پایه نزدیکی به طیفی است که محمدرضا باهنر آن را رهبری می‌کند. طیفی که از روز استیضاح رضا فرجی‌دانا نشان داد که رفتن به سمت پایداری‌ها و مخالفان دولت را به ماندن در کنار اصولگرایان معتدلی چون علی لاریجانی ترجیح می‌دهد. در مقابل کاظم جلالی حرفی از لیست مشترک با فراکسیون اصولگرایان به میان نمی‌آورد، چرا که می‌داند در صورت چنین ائتلافی جناح خود اوست که در فراکسیون رهروان بازنده بازی خواهد شد، پس بسیار طبیعی است که فعلا برای فرآیندی که به افزایش رای رقیب درون گروهی او یعنی محمدرضا باهنر می‌انجامد،‌پیش قدم نشود.

امیرحسین قاضی‌زاده در سخنان روز جمعه خود دو نکته مهم دیگر را هم اضافه کرده است؛ اول اینکه فراکسیون اقلیت گزینه‌ای برای رقابت با علی لاریجانی ندارد و دوم هم این سخن که «فكر مي‌كنم براي نواب رياست مجلس آقايان ابوترابي و باهنر كانديداهاي مناسبي باشند و اگر در‌نهايت با فراكسيون رهروان ولايت به جمع‌بندي نرسيديم آن زمان فراكسيون اصولگرايان تصميم خواهد گرفت كه چه كساني را معرفي كند.»

ابوترایی‌فرد و باهنر هر چند کارت عضویت رهروان را در جیب دارند اما طی یک سال گذشته رفتارشان بیشتر به سمت فراکسیون اصولگرایان و طیف مخالف دولت متمایل بوده است. اشاره مستقيم اين عضو جبهه پايداري به نامزدي باهنر براي نايب‌رييسي مجلس مي‌تواند بيش از پيش بيانگر آن باشد كه منظور فراكسيون اقليت از ائتلاف با رهرواني‌ها چيست. آنها همچنان همان برنامه‌اي را براي پيشبرد معادلات خود در بهارستان پي مي‌گيرند كه آخرين روز مردادماه سال گذشته و در جريان استيضاح رضا فرجي‌دانا از آن رونمايي كردند؛ فاصله انداختن بين طيف لاريجاني و باهنر در فراكسيون رهروان با نزديك شدن به باهنر و حاميان او. اميرحسين قاضي‌زاده به روشني گفته كه «درباره افراد هنوز در فراكسيون اصولگرايان بحثي رخ نداده چه در سمت نواب رييس يا كارپردازان، اما فكر مي‌كنم كه تركيب هيات‌رييسه كنوني خوب باشد.» اشاره او به «خوب» بودن تركيب هيات رييسه بيش از هر چيز ديگر جايگاه نواب رييس را مورد اشاره دارد. چه آنكه علي لاريجاني فعلا به عنوان يك چهره بدون رقيب صدر كرسي‌هاي مجلس را در اختيار گرفته و در سطوح پايين‌تر هيات رييسه نيز جابه‌جايي‌ها چندان تغييري در سياست‌ها ايجاد نمي‌كند. آنچه از تغييرات اثربخش در تركيب هيات رييسه باقي مي‌ماند همان دو كرسي نواب رييس است كه فعلا طيف منتقدان دولت آن را به نفع خود مي‌دانند، هرچند آنها نامشان در لیست رهروان باشد.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد ائتلاف‌های داخلی مجلس برای انتخابات هیات رئیسه با این ترتیبی که پیش می‌رود، فروپاشی رسمی فراکسیون رهروان باشد. فراکسیونی که درصد بالایی از آن اکنون در هماهنگی عملیاتی با اقلیت قرار دارند و این طیف است که به صورت غیر رسمی باید طیف اکثریت مجلس نامیده شود.

این معادلات وقتی ناظر به صف کشی‌های انتخاباتی مجلس دهم می‌شوند، اهمیت‌شان بیش از پیش به چشم خواهد آمد. انتخابات داخلی مجلس هرچند بدون رقیبی جدی برای علی لاریجانی برگزار خواهد شد، اما نمادی از تنهایی طیف منتسب به او خواهد بود. آن هم در مجلسی که می‌توان ترکیبش را عصاره اصولگرایی دانست. این موضوع برای علی لاریجانی که قصد دارد تا از این پس دیگر تنها یک چهره منفرد سیاسی نباشد و برای خود عقبه‌ای دست و پا کند، بسیار مهم است. درس انتخابات داخلی مجلس و تغییر احتمالی ترکیب هیئت رئیسه بعد از 7 خرداد احتمالا برای لاریجانی و تیم او چیزی جز لزوم نزدیکی بیشتر به طیف حامیان دولت و اصلاح‌طلبان معتدل نخواهد بود. جرا که آنها نمی‌توانند در میدان رقابت اصولگرایان تا این اندازه تنها و بی‌پشتوانه بمانند. بر همین اساس انتخابات شاید کلید ائتلاف‌های بعدی اصولگرایان در همین انتخابات هیات رئیسه مجلس پیدا شود.

افزودن نظر جدید