العالم از کشته شدن 40 نفر در زلزله سراوان خبر داد

زلزله ای به بزرگی 7.5 ریشتر در سیستان و بلوچستان رخ داد.

به گزارش امید به نقل از منابع خبری ، این زلزله در بخش های جنوبی کشور با قدرت بالای 7 ریشتر به ثبت رسیده است.

در پی وقوع این زمین لرزه پنج تیم ارزیاب از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به منطقه اعزام شدند.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت این زمین لرزه  را 15 و 14دقیقه و 17 ثانیه اعلام کرد.

گفته می شود، این زمین لرزه در منطقه خلیج فارس و دهلی و همچنین در دیگر استان های ایران از جمله کرمان، هرمزگان و فارس نیز احساس شده است.

بر اساس این گزارش، شدت این زمین لرزه به حدی بود که مردم از خانه‌های خود خارج شده و به کوچه و خیابان ریختند.
مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله بحران کشور در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تایید این زلزله گفت: هنوز آماری از تلفات و خرابی‌ها در دسترس نیست و ارتباط تلفنی با سروان قطع شده و تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده اند.

دکتر مهدی زارع رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به مهر گفت :این زمین لرزه در 86 کیلومتری جنوب شرق شهر خاش پس از 16 سال اتفاق افتاده و تابیش از یک سال ممکن است پس لرزه های به بزرگی 6 ریشتر داشته باشد.

بنابراین گزارش، اگرچه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگی این زلزله را حدود ۷٫۵ ریشتر اعلام کرده، اما مؤسسه زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا قدرت این زلزله را در حدود ۷٫۸ ریشتر ثبت کرده است.

محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در عین حال اظهار کرد: بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال 85 خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست.

براساس اعلام پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی شدت این زمین لرزه یک ریشتر بیشتر از زلزله بم بوده و طی 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
معاون پژوهشگاه زلزله شناسی کشور به مهر گفت: زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله کشور در 40 سال گذشته بوده است.

زارع افزود: در سال 76 زلزله ای با قدرت بیش از 7 ریشتر در شهرستان قائن رخ داده بود و می توان گفت که زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله ای است که پس از دهه 50 در کشور رخ داده است.

وی اضافه کرد: این گسل با گسل برازجان مرتبط نیست و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد.

به نوشته ی العالم، نخستین آمار تایید نشده ی زلزله سراوان از کشته شدن دست کم 40 نفر حکایت دارد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید