انفجارهایی که به سفرهای داخلی رونق بخشید

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان نوشت- بر چهره گل نسیم نوروز خوش است ... شاعر می‌سراید برای روزهای عید. اما اتفاقاتی که این روزها را از دیگر روزها متمایز کرد، اتفاقاتی است که در حوزه گردشگری و حوادث جاده‌ای در کشور رخ داد. در همین زمینه بالاترین نوع حوادث به‌دلیل تصادفات جاده‌ای بوده است. جانشین نیروی انتظامی اعلام کرد: « ۴۴‌درصد تصادفات از نوع واژگونی خودرو در نوروز بوده که خستگی و خواب‌آلودگی و شرایط جوی این موضوع را تشدید کرده است.» سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا نیز از آخرین آمار مربوط به سفرهای نوروزی در کشور خبر داد و گفت: « آمارها نشان می‌دهد در طرح نوروز 95 حدود دو هزار میلیارد تومان تصادفات رانندگی به اقتصاد کشور صدمه زده که این ارقام تنها هزینه‌های مستقیم بوده و جدا از سایر هزینه‌های معنوی تصادفات است.» همچنین سردار مومنی، خودرو پراید را پرتصادف‌ترین خودروی کشور در تعطیلات نوروز امسال عنوان کرد.

از دیگر سو، مرتضی مرادی‌پور؛ مسوول بخش عملیاتی طرح نوروزی هلال احمردرباره عملیات امدادی هلال احمر در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» نکاتی را ذکر کرد که موضوع قابل‌توجه کاهش تعداد حوادث نسبت به سال گذشته بوده است. مرادی‌پور، تاکید می‌کند: «البته هنوز گزارش نهایی اعلام نشده است اما تا روز سیزدهم از نظر تعداد عملیات‌های امداد و نجات 8‌درصد کاهش داشته‌ایم. البته 48درصد حوادث ترافیکی بوده است اما حوادث غیرترافیکی هم امسال کم نبوده مانند سیلاب و آبگرفتگی، برف و کولاک و حتی زمین‌لرزه‌ای که در حدود 5ریشتر در چارمحال بختیاری رخ داد جزو حوادث غیرترافیکی محسوب می‌شود.» همچنین مسوول بخش عملیاتی طرح نوروزی هلال احمر می‌گوید: «تا روز سیزدهم 48درصد عملیات‌های ما ترافیکی و مابقی سایر عملیات‌ها ازجمله سیل و آبگرفتگی، برف و کولاک، توفان شن، کوهستان، ساحلی و خدمات حضوری در پایگاه‌ها و پوشش امدادی زائران راهیان نور بوده است. البته اینها مجموع حوادث کشور نیست بلکه مجموع عملیات‌هایی هستند که جمعیت هلال احمر در آنها حضور داشته است.»

 

اتفاقات گردشگری در نوروز 95

یکی از اتفاقات مهمی که در سال جاری رخ داد تصویب برجام بود که به عقیده بسیاری از فعالان حوزه گردشگری موجب سرازیر شدن گردشگران خارجی به کشور و رونق صنعت گردشگری می‌شود. از دیگر سو، باتوجه به اتفاقاتی که در کشورهای همسایه افتاد که هرساله مکانی برای سفرهای نوروزی ایرانیان به آنجا بود، تا حدودی سفر ایرانیان به این کشورها کاهش یافت. یکی از این اتفاقات عملیات انتحاری‌ای بود که در روز 29 اسفند 94 در خیابان استقلال استانبول رخ داد. در این اتفاق یک ایرانی که توریست بود کشته شد و دو ایرانی نیز زخمی شدند. یکی از مسافران این کشور در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» می‌گوید: «در زمانی که عملیات انتحاری رخ داد بسیاری از ایرانی‌ها به این کشور برای گذران تعطیلات آمده بودند و خیابان استقلال از خیابان‌های اصلی برای حضور توریست‌ها است و زمانی که این اتفاق رخ داد بسیاری از ایرانی‌ها از هتل دیگر خارج نشدند و ترس و وحشت در فضا موج می‌زد.» به گفته مسوول تور این مسافر استانبول، بسیاری از ایرانی‌ها به‌دلیل وحشت از عملیات تروریستی داعش سفر خود را کنسل کرده‌اند و حتی این ترس به کشورهای همسایه دیگر نیز سرایت کرده به‌طوری که در هندوستان نیز پلیس در آماده باش در برابر عملیات تروریستی به سر می‌برده و همین باعث شده تا ایرانی‌ها از سفر به این کشورها صرف نظر کنند در صورتی که در سال‌های پیش بیشترین سفر ایرانی‌ها در ایام عید به کشورهای همسایه بوده است. از دیگر سو، رییس جامعه هتل‌داران ایران گفت: «از بیست و هفتم اسفند ماه تا هشتم فروردین ۹۵ با افزایش حضور مسافران نوروزی در هتل‌ها مواجه بودیم.» جمشید حمزه‌زاده درباره وضعیت هتل‌های کشور در ایام نوروز ۹۵ اظهار داشت: «در برخی از استان‌ها با افزایش مسافر هتلی و در برخی از استان‌ها با کاهش مسافر روبه‌رو بوده‌ایم.»

همچنین او تاکید کرد: «هتل‌های استان‌های خوزستان، هرمزگان، اصفهان، آذربایجان شرقی، زنجان و کرمان با افزایش مسافر هتلی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است و استانی مانند زنجان با ۵‌درصد و اصفهان با ۱۵‌درصد رشد و خوزستان نیز با ۲۰‌درصد افزایش روبه‌رو بوده است.»

حمزه‌زاده ادامه داد: «در برخی از استان‌ها نیز با کاهش مسافر مواجه بودیم مانند هتل‌های استان مازندران، گیلان، خراسان رضوی و فارس، بنابراین می‌توان گفت که بیشترین کاهش از نظر مسافر هتلی متوجه استان خراسان رضوی بوده که با ۳۰‌درصد کاهش مواجه بود، اما برعکس آن استان‌های کرمان و خوزستان نسبت به سال قبل با رشد حضور مسافر در هتل‌ها مواجه بودند.»

رییس جامعه هتل‌داران ایران تصریح کرد: «جزیره کیش نیز اگرچه نسبت به سال گذشته با افزایش مسافر روبه‌رو بوده اما این افزایش چشمگیر نیست. در هر حال می‌توان گفت میانگین حضور مسافران در هتل‌های کشور در نوروز ۹۵ نسبت به نوروز ۹۴ با افزایش روبه‌رو بوده است.»

رشد ۴۸‌درصدی گردشگری داخلی

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با اشاره به اینکه آلمانی‌ها نخستین‌ گردشگران ۹۵ ایران هستند، گفت: «میزان بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸‌درصد افزایش یافته است.» مرتضی رحمانی‌موحد گفت: «در دور اول سفرهای نوروزی، 48میلیون نفر از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی کشور بازدید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 48‌درصدی را نشان می‌دهد.» رحمانی‌موحد گفت: «افزایش بازدیدها نشانگر افزایش میزان توجه به ایران‌گردی در نوروز 95 نسبت به سال‌های گذشته است.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: «تا پایان ششم فروردین ماه 95 و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز میزان اقامت نفر- شب در کشور حدود 10‌درصد افزایش یافته است.»

افزودن نظر جدید