اهداف پشت پرده شکایت احمدی نژاد از جهانگیری

احمدی‌نژاد از طرح شکایت علیه جهانگیری سه هدف دارد." یک کارشناس مسائل سیاسی بابیان این مطلب فرار روبه‌جلو، فضاسازی برای کم‌رنگ کردن تخلفات دولت خود و برجسته کردن خود باهدف انتخاباتی را اهداف احمدی‌نژاد از این اقدام سیاسی دانست.
دو سال از اتمام دوران هشت‌ساله احمدی‌نژاد گذشته است. تخلفات مالی گسترده‌ای در دولت نهم و دهم برملا شده و دو تن از معاون او پایشان در این فسادها گیر است. تاکنون مسئولان اجرایی کشور بارها در این خصوص صحبت کرده‌اند و آمار و ارقام قابل‌توجهی از تخلفات این دولت ارائه کرده‌اند. حالا بعد از دو سال رییس‌جمهور پیشین صدایش درآمده است اما به‌جای پاسخ گفتن در مورد مسائل مطرح‌شده از معاون اول دولت فعلی شکایت کرده است!

آقای معاون اول نیز از این شکایت استقبال کرده و گفته است که مستندات تخلفات و سوء مدیریت‌های او را به مراجع قضایی تسلیم خواهد کرد. گذشته از اینکه نتیجه این شکایت کردن چیست و در جریان این پرونده چقدر از دیگر تخلفات دولت‌های نهم و دهم روشن خواهد شد، باید به این نکته توجه کرد که هدف احمدی‌نژاد از این اقدام در فضای کنونی سیاست داخلی چیست؟

به گزارش امید به نقل از فرارو، علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در این خصوص گفت: خیلی از مسائل و رفتارها در دوران احمدی‌نژاد به‌صورت جدید و بدیع بود. از جمله تصمیماتی که راسا از سوی او گرفته می‌شد و مراحل اداری و قانونی خود را طی نمی‌کرد مانند برداشت‌ها از حساب ارزی یا بسیاری از اتفاقات دیگر که بعد از اتمام دولت او مشخص شد.

وی افزود: وظیفه هر دولتی است که با مردم صادق و شفاف باشد و توضیح بدهد که چه چیزی را تحویل گرفته و چه چیزی تحویل می‌دهد لذا اظهارات جهانگیری در مورد دولت قبل در این راستا بوده است. توجه داشته باشید که دولت احمدی‌نژاد ازنظر نگاه غیرمنصفانه و بیان اظهارات آمیخته با مسائل غیرواقعی در این زمینه رکورددار است.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ادامه داد: در دولت‌های نهم و دهم با روش‌هایی مانند ارائه آمار غیرواقعی و ... نه‌فقط دولت قبل از خودشان بلکه همه دولت‌های بعد از انقلاب را نقد و فراتر از آن نفی کردند. از سوی دیگر در اظهارات آقای جهانگیری که پیرامون مسائل اقتصادی در دولت قبل بوده است بیش از آنکه نگاه سیاسی داشته باشد، کارشناسانه بوده است.

تاجرنیا این اقدام احمدی‌نژاد را نوعی فرار روبه‌جلو تعبیر کرد و گفت: به‌جای پاسخگویی در خصوص عملکرد خود اقدام به این شکایت کرده است. همیشه معمول بوده است که وقتی در مورد مجموعه‌ای اظهارنظر می‌شود، ذی‌نفعان آن نسبت به اظهارات عنوان‌شده پاسخ خود را ارائه کنند لذا باید گفت که طرح شکایت به این خاطر ایجاد کردن یک فضای روانی و فرار از پاسخگویی است.

وی با تأکید بر اینکه در دولت احمدی‌نژاد که ادعای پاک دستی داشت خطاهای بزرگی صورت گرفت که حداقل دو تن از معاون او در آن نقش داشتند؛ گفت: کارنامه احمدی‌نژاد در بخش اقتصاد از نظر تصمیم‌گیری اقتصادی و از نظر شفافیت بسیار تیره است لذا بهتر است به‌جای آنکه به دنبال فرافکنی باشند، اشکالات عملکرد خود را پذیرفته و از مردم عذرخواهی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: سرنوشت حاکمیتی که تن به چارچوب‌های قانونی ندهد و حتی مجلس همسو و همفکر خود را هم برنتابد، گرفتار فساد شدن است و شکایت کردن از کسانی که این فسادها را به مردم می‌گویند چاره کار نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که هدف احمدی‌نژاد از طرح این شکایت در این مقطع زمانی – دو سال بعد از اتمام دولتش- چیست؟ گفت: به نظر من سه دلیل وجود داد. نخست اینکه روند رسیدگی به جرائم اقتصادی طی خواهد شد و به معاونان احمدی‌نژاد نیز ختم نمی‌شود. حتی ممکن است دامن خود را نیز به خاطر قرار داشتن در رأس آن مجموعه بگیرد.

تاجر نیا افزود: از سوی دیگر آنها احساس می‌کنند که هرچقدر حاشیه‌ها بیشتر باشد، کمتر مجبور می‌شوند که هزینه دهند و در برابر مشکلات ایجاد کرده برای کشور پاسخگو باشند لذا سعی می‌کنند که با جریان سازی و درعین‌حال مظلوم‌نمایی، تخلفات و مسائل برملا شده دورانشان را کم‌رنگ کنند.

نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه نگاه به فعالیت‌های انتخاباتی هدف دیگر آنها است، گفت: جریان احمدی‌نژاد در حقیقت یک جریان سیاسی نیست و گفتمان مشخصی هم ندارد. این جریان معطوف به شخص و رفتارهای احمدی‌نژاد است لذا برای بازگشت به قدرت و کسب موفقیت باید نقش شخصی خود را برجسته‌تر کند.

به گفته وی این سه مورد ازجمله اهداف احمدی‌نژاد از طرح شکایت علیه اسحاق جهانگیری است تا با این فضاسازی‌ها و همزمان با آن، بیان انتقاداتی که بعد از دو سال می‌توان به دولت یازدهم کرد؛ در جهت اثرگذاری بر دولت کنونی حرکت کند.

 
زیبا کلام:دلیل شکایت احمدی نژاد از جهانگیری،تاثیر گذاشتن بر پرونده بقایی و دیگر متخلفان دولت اوست
 
زیبا کلام می گوید: در حقیقت احمدی نژاد با شکایت از آقای جهانگیری می خواهد آن بغض و کینه ای را که نسبت به آقای هاشمی را دارد را بیان کند.

به گزارش امید به نقل از خبرآنلاین، صادق زیباکلام علت شکایت احمدی نژاد از اسحاق جهانگیری را مخدوش کردن موفقیت های اخیر دولت دانست و افزود: احمدی نژاد با ارائه این شکایت می خواهد ، توجه و موفقیتی  که به نفع دولت در زمینه انعقاد توافق وین به وجود آمده را ، مقداری کدر کند .

وی بیان کرد: دلیل دیگر آن است،  که  ایشان می خواهد با شکایت از اسحاق جهانگیری ی فضای حقوقی و حقیقی را بهم بریزد و مخدوش کند و مسائلی که در رابطه با آقای بقایی و پرونده های متعددی که در رابطه با دولت ایشان  در آن هشت سال به وجود آمده خدشه دار کند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: وی با ایجاد شلوغی می خواهد ، بخشی از مردم متوجه نشوند که حقیقت چه بوده و در آن هشت سال چه بر سر مملکت  آمده است. با سر و صدا راه انداختن و شکایت کردن و مصاحبه  می خواهد مانع توجه به مسئله اصلی فساد شود.فساد دولت نهم و دهم تاریخی بود ، شما در هیچ دوره ای چنین چیزی مشاهده نمی کنید.ایشان می خواهد، جو کشور را شلوغ کند تا مسائل اصلی مرتبط با پرونده های عدیده فساد دوره ریاست جمهوری اش، مورد توجه قرار نگیرد.

زیبا کلام افزود: آقای جهانگیری نماد دولت یازدهم می باشد. نیم ایشان برای دولت یازدهم است و نیم دیگر برای دولت زمان آقای هاشمی رفسنجانی . در حقیقت احمدی نژاد با شکایت از آقای جهانگیری می خواهد آن بغض و کینه ای را که نسبت به آقای هاشمی  داردبیان کند.

وی در پایان گفت: دولت در قبال این شکایت باید بگذارد، قوه قضیه مسیر قانونی خود را طی کند  و آنچه را که لازم است سخنگوی دولت ، خود آقای جهانگیری و شخص رئیس جمهور برای روشن کردن افکار عمومی بگویند، برای مردم توضیح دهند و مابقی را به سیر قضایی بسپارند.

افزودن نظر جدید