اژه‌ای:تکذیب دیدار شمخانی با موسوی/عفو 80 محکوم امنیتی

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای دیدار شمخانی با میر حسین موسوی را تکذیب کرد.

به گزارش امید به نقل از ایسنا،  وی تاکید کرد: باید اول مشخص شود که منبع انتشار دهنده این خبر کذب کجا بوده و با چه قصد و نیتی خبر را منتشر کرده است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد دیدار شمخانی با میرحسین موسوی، اظهار کرد: اول، این سوال مطرح می‌شود که آیا اصل خبر درست است؟ اصل خبر وقتی جعل باشد مابقی خبر نیز جعل است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: آقای شمخانی تا ظهر امروز که من با خبر هستم با میرحسین موسوی دیداری نداشته و این خبر کذب است.

وی ادامه داد: بعضی از آقایان گفتند که در فیس‌بوک حاشیه‌هایی را برایشان به وجود آوردند که در این زمینه وزیر مربوطه نزد من گله‌هایی را انجام داده است و گفته که من این سایت را ایجاد نکرده‌ام. کسانی که این سایت را به وجو آوردند از طرف من مطلب می‌گذارند که البته خود دولت افرادی را در رابطه با این موضوع قرار داده تا مساله را بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها مهم هستند اما مهم‌تر از آن اعتماد مردم است و ما باید سعی کنیم فضا را در جامعه ملتهب نکنیم؛ بنابراین اصلا چنین دیداری بین آقای شمخانی و فردی که شما نامش را بردید صورت نگرفته است. لااقل تا ظهر که من از این ماجرا اطلاعی ندارم. از بعدازظهر به بعد نیز اگر اتفاق افتاده باشد بی‌اطلاع هستم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: 80 نفر از محکومان امنیتی اعم از محکومان فتنه 88 و غیر از آن‌ها مورد عفو واقع شده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین با اشاره به آزادی تعدادی از زندانیان امنیتی در روزهای اخیر، گفت: در بین این افراد کسانی هستند که فقط حبس‌شان عفو شده‌، کسانی نیز هستند که همه مجازات‌های آن‌ها مشمول عفو شده و افرادی نیز حبس نداشته و مجازات‌های دیگر آن‌ها مانند جزای نقدی‌شان بخشیده شده است.

وی گفت: افرادی که مورد عفو قرار گرفتند هم شامل محکومان مربوط به فتنه 88 و هم غیر از آنها هستند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه محکومان فتنه 88 تاکنون در سه نوبت مورد عفو قرار گرفتند، افزود: در سال‌های 90، 91 و 92 تعدادی از محکومان امنیتی مربوط به فتنه 88 مشمول عفو واقع شده‌اند که مجموع مشمولان عفو در نوبت اخیر 80 نفر هستند، البته مجازات این 80 نفر لزوما حبس نیست.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: تعدادی از محکومان امنیتی دادگاه انقلاب در روزهای اخیر مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند. طبق بند 11 اصل 110 قانون اساسی، محکومان می‌توانند با پیشنهاد رییس قوه قضاییه از طرف مقام معظم رهبری مورد عفو قرار گیرند که این عفو می‌تواند شامل کل یا بخشی از مجازات آن‌ها شود.

محسنی‌اژه‌ای گفت: یک آیین‌نامه در رابطه با عفو از سالیان گذشته وجود دارد که در آن مشخص شده که به چه مناسبت‌هایی عفو داشته باشیم که این مناسبت‌ها در ماده 17 آیین‌نامه آمده است. هرچند عفو به این مناسبت‌ها اختصاص ندارد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: طبق ماده 6 این آیین‌نامه، رییس دادگستری محل، دادستان‌ها، قاضی ناظر زندان، رییس زندان، محکوم‌علیه و خانواده یا بستگان او می‌توانند پیشنهاد و درخواست عفو کنند که این درخواست‌ها و پیشنهادات از طرف رییس قوه قضاییه به مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و در صورت اجازه مقام معظم رهبری تمام یا بخشی از مجازات محکومان مورد عفو واقع می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در مناسبت‌هایی که گفته می‌شد به صورت معیاری یا مصداقی محکومان مشغول عفو واقع شوند، یعنی ممکن است شرایطی به مقام معظم رهبری اعلام شود مبنی بر اینکه کسانی که دارای این شرایط هستند عفو شوند. عفوهای موردی هم که بیشتر صورت می‌گیرد، از لحاظ تعداد محدودیتی ندارد و همچنین محدودیتی هم از این لحاظ که مشمولان عفو از کدام حوزه قضایی باشند وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: درباره کسانی که مشمول عفو می‌شوند مبانی متفاوت است، مثلا توجه می‌شود که فرد چه جرمی مرتکب شده، تحت چه شرایطی بوده، چقدر تحمل کیفر کرده، خانواده‌اش چه کسانی هستند، مریض است یا نه و آیا در زندان مشغول حرفه‌آموزی یا تحصیل بوده است یا خیر.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در مورد اخیر هم تعدادی از زندانیان و محکومین دادگاه انقلاب تهران که برخی از آن‌ها مرتکبان فتنه 88 و برخی غیر از آنها بودند، مشمول عفو واقع شدند.

وی اظهار کرد: عفو این افراد توسط دادستان تهران پیشنهاد شده بود که این پیشنهاد در یک هیات مورد بررسی قرار گرفت و آن‌هایی که تشخیص داده شد که می‌توانند مورد عطوفت اسلامی قرار گیرند، به رییس قوه قضاییه اعلام شد و ایشان هم این موارد را به مقام معظم رهبری پیشنهاد کردند.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: اینکه عفو افراد مورد موافقت مقام معظم رهبری واقع می‌شود، این عفو به سازمان زندان‌ها ابلاغ می‌شود. سازمان زندان‌ها با نظارت دادستان بررسی می‌کند که آیا این افراد پرونده دیگری دارند یا خیر و اگر قرار بازداشت دیگری نداشته باشند، آزاد می‌شوند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه محکومان فتنه 88 تاکنون در سه نوبت مشمول عفو واقع شده‌اند، گفت: این سه نوبت در سال‌های 90، 91 و 92 بوده است. تعدادی از این افراد در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز مشمول عفو واقع شده‌اند.

 

افزودن نظر جدید