تبعیض وزارت ارشاد علیه روزنامه نگاران با هنرنمایی حسین انتظامی

گویا برای جلوگیری از سنگین شدن بدهی صندوق حمایت از بیمه نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به سازمان تامین اجتماعی قرار است صرفا از بیمه شدن روزنامه نگاران ممانعت شود. این تصمیم با اظهارات چند وقت گذشته آقای انتظامی درباره قطع شدن بیمه روزنامه نگاران توسط دولت همخوانی دارد و به نظر می رسد در راستای سیاست های وی در حال اجرا شدن است.

به گزارش امید به نقل از پیام نو، هفته گذشته، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قطع بیمه خبرنگاران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و وظیفه بیمه کردن خبرنگاران را بر عهده رسانه ها دانست، خبری که حاوی پیامی ناخوشایند برای روزنامه نگاران بود.

دعوا بر سر بیمه روزنامه نگاران به شهریور ماه سال گذشته و صحبت های مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان بر می گردد. هنگامی که محمد شجاعی از قطع خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به بیش از ۶۰ هزار خانوار عضو این صندوق به دلیل بدهی این صندوق به تامین اجتماعی خبر داد. موضوعی که بحث بدهی های وزارت ارشاد به سازمان تامین اجتماعی را هم مطرح کرد. کمی بعد از انتشار خبر قطع بیمه، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، موضوع قطع بیمه نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان را نادرست خواند و با اعلام اینکه «از معاون فنی و درآمد سازمان خواسته ام، حداکثر مساعدت را در پذیرش بیمه شدگان جدید داشته باشد» آرامشی نسبی را بر جامعه رسانه ای حاکم کرد.

سال ۹۳ اما همراه بود با صحبت های بسیار داغ حسین انتظامی در مورد بیمه خبرنگاران. هزینه ای که گویا بار آن بر بودجه های کلان وزارت ارشاد سنگینی می کند. انتظامی با اشاره به اینکه بیمه خبرنگاران برعهده خود رسانه ها است مهم‌ترین استدلال برای قطع بیمه خبرنگاران را بازگرداندن استقلال به روزنامه نگاران عنوان کرد و گفت:«در شکل غیراصولی، دولت خیرخواهانه اقدام به بیمه‌کردن خبرنگاران می‌کرد که این حرکت عملا استقلال خبرنگاران را زیر سوال می‌برد؛ چراکه خبرنگاران وابسته به بنگاه رسانه‌ای خود هستند. طبق ماده ۴۶ قانون مطبوعات، صاحبان رسانه باید نسبت به بیمه‌کردن خبرنگاران اقدام کنند و این حرکت علاوه بر استقلال خبرنگار، هویت او را شکل می‌دهد.»

به نظر می رسد پشت پرده اظهارات مکرر انتظامی درباره قطع بیمه روزنامه نگاران و ممانعت از بیمه  روزنامه نگاران بدهی ۳۵ میلیارد تومانی وزارت ارشاد به سازمان تامین اجتماعی است. بدهی که به گفته تیموری، مدیر امور بیمه های صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به پیام نو، همچنان به قوت خود باقی است و به نظر می رسد وزارت ارشاد  با عاملیت آقای حسین انتظامی قصد دارد با ممانعت از بیمه های جدید مانع سنگین تر شدن این بدهی بشود.

تیموری، مدیر امور بیمه های صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان در گفت و گو با پیام نو درباره وضعیت بیمه روزنامه نگاران می گوید: «دوستان ما در حال مذاکره با سازمان تامین اجتماعی هستند اما تاکنون نتیجه محسوسی حاصل نشده است، اما در حال پیگیری هستیم. چنانچه نتایج مثبتی به دست آمد اطلاع رسانی می کنیم.»

وی بدهی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به سازمان تامین اجتماعی را بیش از ۳۰ میلیاد ریال عنون می کند و به طور صریح می گوید که این صندوق روزنامه نگاران جدید را بیمه نمی کند. تیموری می گوید: «تاکنون بیمه هیچ کس قطع نشده است و تنها از پذیرش بیمه اعضای جدید در این صندوق معذور هستیم.  این مشکل برای هیچ کدام از خبرنگارانی که تاکنون بیمه بوده اند و حق بیمه خود را پرداخت کرده اند وجود ندارد. این افراد مادامی که حق بیمه خود را پرداخت کنند بیمه شان برقرار است مگر اینکه خود فرد در پرداخت حق بیمه اش سهل انگاری کند.»

مدیر امور بیمه های صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان می گوید: «این صندوق حمایتی از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان است که این سه دسته جامعه هدف ما هستند که یک بخش آن روزنامه نگاران می شود. نسبت به این موضوع که بیمه روزنامه نگاران قدیمی هم قرار است قطع شود اطلاعی ندارم اما هنرمندان و نویسندگان نیز زیر نظر این صندوق هستند و حق بیمه آنها تامین می شود. اما صندوق به روزنامه نگاران عضو خود نیز خدمات را می دهد. اگر قرار است در مورد قطع بیمه روزنامه نگاران اتفاقی صورت بگیرد این موضوع را باید از معاونت مطبوعاتی بپرسید.»

 بیمه روزنامه نگاران تنها بیمه ای است که مورد بی مهری وزارت ارشاد قرار گرفته است. هر چند صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان برای هر سه بخش زیرنظر خود، خدمات را پیگیری می کند اما معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گویا علاقه ای به این پیگیری ها ندارند و می خواهد بار مشکلات روزنامه نگاران در این باره را از دوش خود بردارد و به دوش دیگری اندازد؛ دوشی ضعیف به نام «بخش خصوصی» و البته انجمن های حمایت از روزنامه نگاران که این روزها خبری از آنها نیست.

افزودن نظر جدید