تبلیغات آزاردهنده اپراتورهای تلفن همراه

اپراتورها یا همان گردانندگان تلفن همراه در ایران اگر در یک چیز مشترک باشند، تبلیغات فراوان، آزاردهنده و اجباری‌ای است که روزانه برای مشترکان فرستاده می‌شود. به سخن دیگر، گوشی تلفن همراه مشترکان تبدیل به بیلبوردهای تبلیغاتی رایگان اپراتورها شده است؛ آن هم در حالی‌که شما برای کمترین و کوچکترین خدمات این اپراتورها، بهای آن را می‌پردازید. بهایی که سودی فراوان نصیب اپراتورها می‌کند.

به گزارش امیدنامه به نقل از فرارو، امیر هاشمی مقدم؛ اپراتورها یا همان گردانندگان تلفن همراه در ایران اگر در یک چیز مشترک باشند، تبلیغات فراوان، آزاردهنده و اجباری‌ای است که روزانه برای مشترکان فرستاده می‌شود. به سخن دیگر، گوشی تلفن همراه مشترکان تبدیل به بیلبوردهای تبلیغاتی رایگان اپراتورها شده است؛ آن هم در حالی‌که شما برای کمترین و کوچکترین خدمات این اپراتورها، بهای آن را می‌پردازید. بهایی که سودی فراوان نصیب اپراتورها می‌کند.

برای فرار و دوری از این تبلیغات آزاردهنده، ظاهرا راه‌هایی وجود دارد. راه‌هایی که همه این اپراتورها معرفی کرده‌اند و بیشتر مشترکین تلفن‌های همراه هم بارها و بارها آنها را آزموده‌، اما کمترین نتیجه‌ای نگرفته‌اند. یکی از این راه‌ها، وارد کردن کدهای دستوری لغو تبلیغات است. شیوه دیگر، تماس تلفنی با بخش خدمات اپراتورها و درخواست شفاهی است. در هر دو شیوه، به شما اطمینان داده می‌شود که طی 24 یا 48 ساعت آینده، دیگر برای شما تبلیغات فرستاده نمی‌شود. وعده‌ای پوچ که هرگز عملی نمی‌شود.

حتی به تازگی برخی از اپراتورهای تلفن همراه شیوه تازه‌ای را به کار گرفته‌اند و آن، نشان داده شدن پیام‌های تبلیغاتی‌شان هنگام برقراری تماس تلفنی شما است. یعنی زمانی که شما به دوست، همکار یا هر شخص و نهاد دیگری زنگ می‌زنید، به محض برقراری ارتباط، یک پیام تبلیغاتی روی صفحه تلفن همراه‌تان نشان داده می‌شود و تا پایان مکالمه، همچنان مزاحم جدی شما است.

به جز قول و قرار برای قطع پیام‌های تبلیغاتی، پاسخگویان بخش پشتیبانی اپراتورهای تلفن همراه، پاسخهای گوناگونی به شما می‌دهند؛ از تکذیب وجود چنین پیامهایی گرفته تا تبلیغاتی نبودن آنها! برای نمونه، نگارنده نیز به‌عنوان یکی از میلیونها کاربر ایرانی تلفن همراه، تاکنون ده‌ها بار با وارد کردن کدهای دستوری و تماسهای فراوان تلفنی با پشتیبانی ایرانسل، خواستار قطع این پیامهای آزاردهنده شده بود. نهایتا در آخرین تماس تلفنی با بخش پشتیبانی ایرانسل و اعتراض شدید نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق اولیه کاربران، پاسخی که ارایه شد این بود که:

«اینهایی که الان برای‌تان می‌آید، تبلیغات نیست؛ بلکه اطلاع‌رسانی است و هرگز هم قطع نمی‌شود!»

پس از بیان چنین توجیهی، نمی‌دانم چه بر سر روح آلبرت لاسکر که به‌عنوان بنیانگذار دانش نوین تبلیغات شناخته می‌شود، آمد!

واقعا اگر این همه پیامک که خبر از بسته‌های اینترنتی یا مکالمه یا فروش مودم و... می‌دهد، تبلیغاتی نیست، پس واقعا معنای تبلیغات چیست؟ به جز این مغلطه و دروغ شاخدار، بخش دوم پاسخ که به روشنی به شما می‌گوید این پیامها چه بخواهید چه نخواهید قطع نمی‌شوند، توهین و تجاوز آشکار به حقوق شما است. چه کسی به اپراتورهای تلفن همراه اجازه می‌دهد با پیامکها، تماسهای خودکار، و نمایشهای روی صفحه در هنگام برقراری تماس تلفنی، برای کاربران‌شان ایجاد مزاحمت کرده و خود را محق بدانند؟

آن هم تبلیغات غیر هدفمند. برای نمونه، در حالی‌که شخصا بیش از یکسال است از خدمات به اصطلاح اینترنت نسل چهارم ایرانسل استفاده می‌کنم، در همین یک ماهه گذشته، ده‌ها بار پیامک و دیگر تبلیغات ایرانسل بر روی گوشی‌ام نمایش داده شده که پیشنهاد می‌دهد سیم‌کارت نسل سوم خود را به نسل چهارم تبدیل کنم تا از مزایای آن بهره‌مند گردم.

تبلیغات این بسته‌ها و خدمات حاشیه‌ای در حالی است که بیشتر اپراتورها علی‌رغم ادعاهای فراوان، همچنان در بسیاری از موارد از ارائه آنتن‌دهی مناسب برای یک تماس ساده تلفنی، ناتوانند. برای نمونه خطوط ایرانسل در چند ماه گذشته  با قطعی‌های مکرر فراوان روبرو بوده است؛ دست‌کم در چندین استان که نگارنده و دیگر دوستان و آشنایان ایرانسلی‌اش حضور داشته‌اند. و پیگیری این قطعی‌های آنتن، هر بار با یک توجیه غیرمنطقی از سوی کارشناسان این اپراتور همراه بوده است.

به‌هرحال انتظار می‌رود اپراتورهای تلفن همراه، به جای این همه ادعاها و تبلیغات پر دبدبه، به حقوق نخستین و ساده کاربران‌شان به دیده احترام بنگرند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید