تردیدی نداریم که اسرائیل از توافق ناراحت است و برای ایجاد مشکل پول خرج می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی مسیر هسته ای کشورمان را نو و با چالش های جدید دانست و گفت: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که شروعی برای مسائل دیگر است که باید به طور کامل به آن وقوف داشت.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در مراسم آیین گرامی‌داشت روز خبرنگار که با حضور خبرنگاران پارلمانی برگزار شد با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهید صارمی و دیپلمات‌های ربوده شده در خصوص حفظ جایگاه روشن و صیانت شده خبرنگاران اظهار کرد:‌ البته طرح جامع رسانه در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است، اما اگر بار مالی بخواهد داشته باشد با تفسیری که شورای نگهبان دارد باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: بنابراین بنده پیگیری می‌کنم و به نظر می‌رسد که وزارت ارشاد باید پیش‌قدم شود و لایحه بدهد تا مجلس هم راحتر بتواند به این موضوع ورود کند.

لاریجانی در ادامه درخصوص سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این مسیر مذاکرات هسته‌ای تاکنون به چه نحو پیش رفته است اظهار کرد: به نظر می‌رسد مساله هسته‌ای در ایران از آن دسته مسائلی است که کمتر وجود داشته؛ البته بحران‌هایی مانند درگیری با گروهک‌ها و جنگ هم بوده است و ما اگر بخواهیم این مساله را با یکی از مهمترین اتفاقات در کشور در نظر گیریم می‌توان با قطعنامه 598 آن را در نظر گرفت که کشور را از شرایطی به شرایط دیگر عبور داد.

لاریجانی افزود: در مورد مساله‌ی هسته‌ای نیز در چنین گذاری قرار داریم که پس از 12 سال پیگیری وارد صحنه دیگری می‌شود. ممکن است گفته شود چالش ناحقی بوده چرا که در صحنه بین‌الملل ناحقی زیاد است و جنگ ایران هم ناحق بود.

لاریجانی خطار نشان کرد: ‌قطعنامه 598 فراز دیگری برای ملت ایران تعریف کرد و ما در قضیه هسته‌ای نیز پس از چالش‌های بسیار به این مقطع رسیدیم.

وی افزود: ممکن است سوال شود آیا مسیر را درست طی کرده‌ایم که باید در جواب بیان کرد همیشه می‌توان تحلیل کرد و در طی 12 سال با دقت حرکت‌ها زیر ذره‌بین بوده و طی می‌شد یا زمانی اگر ایستادگی می‌کردیم این حرکت، حرکت ملی بود و پشت این مدت‌ها فکر شده بود که چرا در این مقطع این تصمیم‌ها را در نظر بگیریم.

لاریجانی با بیان اینکه ایران مذاکرات را از نگاه تاکتیکی جدی‌تر دنبال کرد گفت: با چارچوب‌هایی که طی شد و بحث‌هایی که مطرح کردیم چیزی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد. بلکه مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفت و زمانی که مذاکرات آغاز شد فراز و فرودهای زیادی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با مورد خطاب قرار دادن خبرنگاران اظهار کرد:‌ شما در ایجاد فکر جامعه نقش آفرین هستید و جزو گروهی از جامعه هستید که همیشه در پیشرو حرکت‌ها دیده می‌شود و از این جهت جایگاه شما در جامعه اثرگذار است که در مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم این موضوع دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اطلاعات به درستی منتقل شود گفت: درباره‌ی دشوار نویسی برخی قوانین که بعضا امکان فهم صحیح آن برای عموم مردم وجود ندارد گفت: لسان تقنین لسان خاصی است و چاره‌ای هم نیست. زبان حقوقی زبان خاصی است و نمی‌توان در نگارش قانون عامیانه صحبت کرد. اما حتما می‌توان کاتالیزوری در نظر گرفت که بتواند متن ثقیل را قابل فهم کند؛ لذا یکی از کارهای مهم برای رسانه‌ها هم همین است که این متون را بتواند برای مخاطبین به صورت قابل فهم منتقل کند.

وی با بیان این که می‌توان بر روی این موضوع فکر کرد و این که چگونه می‌توان قانون را قابل فهم در اختیار مردم قرار داد گفت: هر چه سهم مردم نسبت به قانون بیشتر شود ارتباطات سهل می‌شود. بنابراین هر چه مردم با حقوق و چارچوب‌ها آشناتر شوند می‌توانند از حقوق خود بهتر دفاع کنند.

وی درباره‌ی آموزش‌های حرفه‌ای خبرنگاران نیز اظهارکرد:‌ فکر می‌کنم شما خبرنگاران آموزش‌های لازم را دیده‌اید اما اگر به صورت مکمل نیاز است و یا برگزاری دوره‌های حین خدمت ما هم آمادگی داریم که از این موضوع حمایت کنیم.

وی ادامه داد: مجلس می‌تواند در حوزه‌ای که جنبه صیانتی از حقوق خبرنگاران را دارد، طرح ارائه کند، اما در حوزه‌ای که نیاز به منابع مالی باشد لازم است از سوی دولت لایحه‌ای ارائه شود.

وی قول مساعد داد در خصوص محل جدید رفت و آمد خبرنگاران به مجلس تسهیلاتی صورت گیرد.

جنجال جدید "پارچین" برای تغییر نظر جامعه بین المللی در قبال توافق صورت گرفته است

لاریجانی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران پارلمانی به وظیفه آنها در شرایط کنونی جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: همه ما یک مأموریت داریم و آنها سوق دادن افکار جامعه به سمت نقاط مهم است و اینکه ذهن جامعه از مسأله اصلی دور نشود که در حال حاضر مسأله هسته‌ای از مسائل مهمی است که در تاریخ ایران از جنس آن را کمتر داشته ایم.

وی افزود: بعد از وقوع انقلاب اسلامی بحران زیاد داشته‌ایم که همواره با زندگی ما ایرانیان عجین بوده است اما توافق هسته‌ای صورت گرفته را می‌توان با زمان پذیرفتن قطعنامه 598 مقایسه کرد که در مقابل بی رحمی‌های جامعه بین المللی وارد عرصه جدیدی شدیم لذا اکنون بعد از 12 سال چالش سنگین در عرصه مذاکرات هسته‌ای مجددا وارد مسیر جدیدی شدیم که می‌تواند درباره آن تحلیل‌های مختلفی داشت.

لاریجانی یادآور شد: نگاه در زمینه مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به این توافق نگاه تاکتیکی نبود بلکه چارچوب‌هایی برای اینکه چرا باید مذاکره کرد و چه چارچوب‌هایی داشته باشد و چگونه مسیر مذاکره را طی کرد از قبل مشخص شده بود و تصمیم یک نفر نبود، از این رو مذاکرات آغاز شد و فراز و نشیب‌های خاص خود را داشت که در نهایت در این دوره به سطح متفاوتی رسید که بعد از انقلاب سخت ترین مذاکره به حساب می‌آید لذا نباید روند مذاکرات را یکطرفه دانست.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه توافق صورت گرفته خاتمه یک دوره و آغاز یک دوره جدید است، گفت: اکنون در برابر مذاکرات هسته‌ای راه هموار قرار ندارد؛ چرا که این موجودات موذی که در برابر ما قرار دارند هر روز جنجالی جدید به وجود می‌آورند؛ چنانچه در چند روز گذشته، یک جنجال تصنعی در مورد "پارچین" ایجاد کردند و آن را به ظن خود مسیری برای تغییر نظر جامعه بین المللی در قبال توافق می‌دانند که بر همین اساس رفت و آمدهای این منطقه را به پادگان نظامی ارتباط می‌دهند و داستان جدیدی می‌سازند.

وی تصریح کرد: قطعا رژیم صهیونیستی از توافق انجام شده خوشحال نیست و بودجه‌ای را نیز برای این موضوع قرار داده اند و لازم است در مسیر جدیدی که وارد شده ایم به چالش‌های جدید آن نیز وقوف داشته باشیم و با فهم دقیق از سند موجود در تبیین آن با صداقت عمل کنیم قبول داریم که داد و ستدها برای وقوع توافقنامه رخ داده و تیزهوشی تیم مذاکره کننده در این زمینه حفظ جایگاه ایران بوده است.

وی ادامه داد: غنی سازی و برداشته شدن تحریم ها را دو موضوع اساسی در روند توافق هسته‌ای توافق صورت گرفته قطعا با حواشی همراه خواهد بود لذا سوال اساسی این است که آیا غنی سازی در متن سند برای ایران لحاظ شده است یا خیر که باید گفت بله و حتی اگر سطح آن محدود باشد، غربی ها وجود آن را در کشور پذیرفته اند لذا این گام بزرگی است و محدودیت‌های موجود برای ایران تبعات ضررآمیز ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه توافق هسته‌ای دستاورد بزرگی برای کشور بوده و پایه‌ای برای آن محسوب می‌شود، گفت: باید توجه داشت که همواره در شرایط موجود توقف نمی کنیم و در سند نیز آمده که در بحث هسته‌ای به سمت صنعتی شدن پیش خواهیم رفت.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص چگونگی رفع تحریم‌های اقتصادی در سند توافقنامه به موضوع رفع تحریم‌های اقتصادی اشاره شده است که البته در قسمت هایی با عنوان "لغو" و در قسمت هایی با عنوان "توقف" آمده است که قابل درک بوده اما به هر حال تحقق آن مورد اهمیت است لذا باید دقت کنیم که موارد عنوان شده در مسیر درستی اجرا شود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اکنون باید مسیرهای اقتصادی به وجود بیاوریم که زمینه توسعه و سرمایه گذاری فناورانه ایجاد شود که در این زمینه هم دولت و هم مجلس تأکید دارد و اگر در آینده این مسیر هموار شده و سمت گیری‌های اقتصادی مشخص شود، سرمایه گذاری برای ایجاد فناوری‌های جدید نیز شکل می‌گیرد که با نیروی انسانی موجود قابل تحقق است.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیران اقتصادی نباید صرفا اهداف نزدیک را دیده بلکه باید به اهداف دوردست بنگرند، گفت: بیماری مهمی که در سیستم دیوانی کشور به آن دچار هستیم حجیم بودن آن است که اگر همچنان این حجم بماند به سرمایه گذاری نمی توان امید داشت لذا باید چابک‌سازی سرلوحه قرار گیرد که البته بسیار سخت بوده و مثل عمل جراحی و نوعی پوست اندازی است؛ ضمن آنکه در این مسیر، کارمندان باید از رفتاری به رفتار دیگر تغییر رویه دهند.

لاریجانی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگار پارلمانی با اشاره به این مطلب که 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود، یادآور شد: متأسفانه تا این لحظه که ما در خدمت شما هستیم در موضوع بودجه عمرانی هیچ اتفاقی نیفتاده است چرا که بودجه‌ای در کار نیست؛ لذا تحرکی در تولید صورت نمی‌گیرد از این رو با فراز و نشیبی که در آینده خواهیم داشت؛ لذا باید به فهم مشترکی در این خصوص برسیم؛ برای مثال باید ببینیم استخدام جدید در مجلس به نفع ماست یا خیر؛ چرا که نباید بار کشتی را به نحوی زیاد کرد که حرکت آن سخت‌تر شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری باید به سمت سرمایه گذاری فناورانه سوق داده شود، به مسائل منطقه ای اشاره کرد و گفت: منطقه خاورمیانه در سال های بعد از انقلاب تاکنون به این اندازه پرتنش نبوده است و این به دلیل این است که گرفتار پدیده ناشی‌گری غربی ها در منطقه شده ایم چنانچه در مسأله سوریه، حلقه انقلاب ها نشان دهنده تیزهوشی برای حل مشکلات این کشور نیست.

لاریجانی ادامه داد: از طرفی غرب مدعی شده با داعش و جبهه النصره درگیر است و از طرف دیگر ائتلاف می سازد و به گونه ای عمل می کند که در 300 پرواز صورت گرفته در منطقه سوریه، فقط 3 حمله به داعش اصابت می کند و باقی آنها به مناطق کردنشین می خورد لذا مسأله آنها مبارزه با داعش نیست و آنها به دنبال سناریوی دیگری هستند اما باید بدانند که سوریه را نمی توان به لیبی تبدیل کرد و این مسأله به نفع خود غرب نیز نیست چرا که نابودی سوریه، آسیب جدی برای منطقه و خود غرب به دنبال دارد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به وضعیت یمن اشاره کرد و یادآور شد: در یمن از رئیس جمهور ورشکسته و از جنبش القاعده حمایت می‌کنند؛ لذا در تجربه ای که در افغانستان، سوریه و عراق داریم، ناشی گری غربی ها همواره منجر به خلق جریان تروریستی جدید شده است که در حال حاضر نیز شاهد بروز یک گروه جدید در یمن هستیم این در حالی است که ایران کشور مسئولیت پذیری بوده و و درک ملموسی از مسائل دارد و نسبت به امنیت ملی کشور خود و سرنوشت مسلمانان دغدغه مند است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل داخلی کشور، بر ایجاد وفاق میان گروه های مختلف تأکید کرد و ادامه داد: لازم است در رسانه ها مسائل کوچک بزرگ نشود و مهم ترین مسائل، مسائل اقتصادی، بین المللی و منطقه ای باشد و ذهن جامعه به سمت شناسایی این موارد پیش برود از این رو رسانه باید جامعه را ترغیب کند که روی این مسائل تأکید شود.

لاریجانی افزود: هر رسانه ممکن است یک صبغه یا رنگ سیاسی داشته باشد که اشکالی ندارد فقط باید در حوزه مسائل ملی ورای رنگ ها عمل کرد که اگر موضوعات ملی هم مورد شناسایی رسانه ها قرار نگیرند دچار آسیب خواهیم شد. این شناسایی و جدا شدن از جاذبه رنگ ها سخت است اما همین امر نوعی بلوغ محسوب می شود؛ چنانچه امروز 90 درصد موضوعات ورای رنگ های سیاسی بوده و 10 درصد آن رقابت بین جناح هاست.

رئیس قوه مقننه در ادامه ایجاد رقابت در ابتکارات اقتصادی را مهم تلقی کرد و گفت: اگر مردم کارآفرین نشوند، افزایش پول کمکی به توسعه نمی کند چنانچه در جلسه ای که با رئیس سازمان صداوسیما داشتیم به وی گفتم باید جوانان خلاق و کارآفرین به جامعه نشان داده شده و معرفی شوند تا تکرار شوند و اگر دست آنها گرفته نشود خفه می شوند.

وی در ادامه با تأکید مجدد بر تفکیک قائل شدن رسانه ها میان مسائل ملی و سایر مسائل، عنوان کرد: برخی رسانه ها و سیاستمداران نسبت به بعضی اتفاقات ایجاد ظن و گمان می کنند تا سناریویی درست کنند تا از قبل آن نان درست ‌کنند و تفت دهند و در تنور دیگری بزنند که این درست نیست و باید دانست که گرفتاری کشور زیاد است لذا لازم نیست نسبت به رفتار هم ظنین باشیم.

لاریجانی در ادامه تأکید کرد: تلقی‌های غلطی که به جامعه منتقل می شود روح جامعه را منقبض می کند و توانایی حرکت را از آن می گیرد البته من که در کابینه های مختلف چپ و راست حضور داشتم تا کنون بی صداقتی در سطح کلان جامعه ندیدم لذا اینکه افراد دائما از سوی دیگران تخریب شوند، باعث تخریب روح جامعه می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه فهم انتخاب راه درست از سوی رسانه به معنای سانسور نیست، خاطرنشان کرد: باید راه درست را شناخت و نگاه طبیبانه به مسائل داشت لذا امیدواریم رسانه ها این نقش اساسی را در دوره حاضر به نام خود ثبت کنند.

 

افزودن نظر جدید