جهانگیری:در دولت قبل نظام بانکی شده بود قلک/ روابط با کشورهای خلیج فارس نگران کننده شده

 معاون اول رییس جمهور در واکنش به برخی اظهارات مقامات سعودی علیه ایران، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با بزرگواری از کنار این اظهارات عبور می‌کند، اظهار کرد: قرار نیست روابط‌مان متشنج تر شود در همین زمینه امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور شامگاه دوشنبه در برنامه ای تلویزیونی درباره جزئیات سفر اخیر رییس جمهور به کشورهای عمان و کویت با بیان اینکه «بحث‌های سیاسی و اقتصادی خوبی در این سفرها میان طرفین مطرح شده است»٬ اظهار کرد: علاقه‌مندی دولت ایران بر این است که روابط‌مان با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان منطقه در بالاترین سطح باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشورهای حوزه خلیج فارس روابط‌مان مقداری سرد و نگران کننده شده و آن‌طوری نبود که علاقه‌مند بودیم.

اهم اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری را از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

* سلطان قابوس که مدتی کسالت داشت، علاقه‌مند بود که با آقای روحانی به عنوان اولین فرد پس از دوران کسالت دیدار کند. در همین راستا نیز این دیدار در عمان انجام شد. در این دیدار پس از انجام گفت‌و‌گوهای عمومی، گفت‌وگو‌های خصوصی نیز عمدتا در جهت تقویت ارتباطات سیاسی کشورهای اسلامی انجام گرفت‌.

*رابطه ایران و عمان از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد، در حال حاضر ایران در بانک‌های عمان پول دارد و مقدار این پول در مقطعی حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.

*{درباره رابطه خوب ایران و کویت و نگارش نامه ای از سوی امیر کویت به رییس جمهور ایران } کویتی‌ها می‌دانند که ایران حق زیادی بر گردن آن‌ها دارد.

*متاسفانه عدم حل مشکلات منطقه‌ای باعث شده است که در برخی کشورهای اسلامی همواره شاهد کشتار و خونریزی باشیم. در همین زمینه ایران علاقه‌مند است تا این مسائل در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر به سرعت حل شود.

*گروه‌های تروریستی تبدیل به بلایی برای جهان اسلام شده‌اند،کسانی که به پیدایش گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند نیز امروز پشیمان هستند اما این پشیمانی را به روی خود نمی‌آورند و برای حل مسائل بصورت جدی وارد صحنه نمی‌شوند.

*{درباره طرح برخی اظهارات از سوی سران  برخی کشورهای منطقه} حدود عربستان و دیگران در منطقه این نیست که با ایران وارد تنش شوند، ایران نیز به این موضوع علاقه‌مند نیست بلکه ایران علاقه‌ دارد تا رابطه‌مان با کشورهای منطقه خوب شود. کشورهای منطقه نیز به خوبی می‌دانند ایران در هیچ مقطعی به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

*متاسفانه در برخی کشورها از جمله عربستان گروه‌های تازه کار که روی کار آمده‌اند و حد و حدود و تاریخ و جغرافیا را نمی‌دانند، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. با این وجود ایران با بزرگواری از آن‌ها عبور می‌کند چراکه قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود. امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.

* روش همکاری و برادری اسلامی بیش از هر چیزی برای دو کشور مفید است.

*در ایجاد سامانه های مختلفی که می تواند در مقابله با فساد نقش داشته باشد تصمیمات خوبی گرفتیم از جمله گمرک که ورود و خروج کالا در آن اتفاق می افتد.

* قانون شفاف سازی اطلاعات و اطلاع رسانی تدوین، تصویب و ابلاغ شده است و دستگاه ها باید اطلاعات خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهند و اخیرا وزارت ارشاد نیز به این مهم مبادرت کرده است.

*فساد داستان مفصلی دارد و من رئیس ستاد مبارزه با مفاسد هم هستم و اخرین جلسه ما یک ماه پیش بود. ابلاغ های رهبری که در این زمینه صادر شده در سال 82 بوده که خطاب به سران 3 قوه اعلام شد و اقایان در جلساتی به معاونان خود شرکت در جلسه را واگذار کردند.

*در سال 95 روی قاچاق و مبارزه با آن تمرکز ویژه ای داشتیم. اعلام کردیم کالای قاچاق باید حتما منهدم شود و این کار انجام شد.

*قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسید و امسال دوستان اعلام کردند که از این رقم نیز 20 درصد کاهش یافته است.

*کالاهایی که وارد کشور می شود از نظر برخی قاچاق محسوب می شود اما از نظر گمرک قاچاق نیست. ورود کالا از منطقه آزاد قاچاق تلقی نمی شود. ته لنج از سوی گمرک قاچاق محسوب نمی شود و طبقات ضعیف زندگی خود را بر این اساس شکل داده اند.

*دشمنان ما تحریم هایی وضع کردند که نیازمند بود اقتصاد در برابر این تحریم ها تحمل داشته باشد لذا سیاست هایی به این منظور تدوین شد تا اقتصاد ما به این مرحله برسد.

*درون زایی ، عدالت بنیانی ، مردمی بودن ، برون زایی و بیرونی بودن را پنج رکن اجرای اقتصاد مقاومتی است. ما با شورای اقتصاد شروع کردیم و در شهریور 94 که خدمت رهبری رسیدیم ایشان فرمودند که باید ستاد مستقلی تشکیل شود و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و 12 برنامه و 200 طرح را مشخص کرده و به دستگاه ها ابلاغ کردیم.

*در سال 95 که رهبری به اقدام و عمل اشاره کردند اولویت سال 95 را برای به حرکت دراوردن تولید کشور قرار دادیم و بر اساس این سیاست 120 طرح پروژه را مشخص کرده و نظارت کردیم.

*به اکثر استان ها سفر و این مسئله را پیگیری کردیم و نتیجه این پیگیری ها دستاوردهای درخشانی در اقتصاد کشور برجا گذاشت. امسال اقتصاد کشور درخشان ترین دوران خود را در سال های اخیر سپری کرد.

*{ درباره واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی } این واحدها ممکن است با کوچکترین حرکتی از توقف بایستند و یا به حرکت درایند.

*بیش از 90 درصد واحدهای کشور از این نوع واحدها هستند، اقتصاد دنیا به این واحدها وابسته و مشکلات آنها معمولا تکراری است. واحدهای کوچک گاه به جایی می رسند که محصولاتشان خریدار ندارند. ما برای این که منابع کشور هدر نرود درعین تشکیل ستاد های استانی اعلام کردیم به واحدهایی که بازار دارند، تسهیلات بدهند.

*واحدهای کوچک 2 نوع هستند. نوع اول محصولاتشان بازار ندارد و نوع دوم واحدهایی هستند که با مشکل روبرو شده و محصولاتشان بازار دارد.

*این حق را به بانک ها دادیم که به واحدهایی که محصولاتشان خریدار ندارد وام ندهند و در این باره توضیحات ارائه کنند.
 5400 واحد صنعتی نیمه تمام که بالای 60 درصد پیشرفت خصوصی داشتند شناسایی شد و تاکنون 4977 واحد با 76هزار شغل راه اندازی شده است.

*در سال 91 و 92 قدرت خرید مردم کمتر شد، قدرت خرید مردم در روستاها در سال 91، 35 درصد کاهش یافت و تلاش برای بازگشت قدرت خرید مردم به پیش از این دشوار است.

*{درباره خرید گندم از مردم توسط دولت }1270 تومان به ازای هر کیلوگرم از گندمداران گندم خریدیم و در سال 95 نسبت به سال 91 نزدیک به 17 برابر به گندمداران پول پرداخت کردیم .

*تاکنون 70 هزار دستگاه تراکتور در میان کشاورزان توزیع شد، نتیجه سیاست هاید حمایتی موجب شد که به رفاه روستاییان کمک شده است.

*در سال 96 قیمت هر کیلو گندم به 1300 تومان رسیده و سعی می کنیم به نوع دیگری نیز به کشاورزان کمک کنیم تا بهره وری بیشتر شود و میزان برداشت ها از هر هکتار افزایش یابد.

*در این 3 سال اقتصاد ما حرکتش به سمت خصوصی تر شدن بوده است. تصمیماتی که برای واگذاری ها گرفتیم قبول نکردیم کارخانجات خوب موجود از وزارتخانه ای به وزارتخانه ای دیگر تحت عنوان دیون انتقال یابد و یا پیشتر کارخانه ای به نهادی عمومی داده می شد و به اسم خصوصی سازی اعلام می شد.

*اصرار داشتیم که مردم در طرح های ما شرکت کنند. 80 هزار طرح نیمه تمام داریم که باید تکمیل شوند. تصمیم گرفتیم به هر میزان می توانیم به مردم واگذار کنیم و بیش از 2500 پروژه به بخش خصوصی واگذار شده که عموما بخش کوچک است.

*در این دولت کار مهمی در نفت و گاز انجام دادیم . یکی از نکات میادین مشترک و اولویت برداشت از آن است . شاید باورکردنی نباشد که در سال 84 از پارس جنوبی با قطر مساوی برداشت می کردیم و در سال 92 قطر 2 برابر ما برداشت منابع می کرد.

*چند 10 میلیارد دلار از پول ملت ایران از دست رفت و فساد فقط برداشت از بانک نیست و این که اموال ملتی بر اثر کار نکردن از دست می رود همه باید پاسخگو باشیم.

*تا پایان امسال در پارس جنوبی از قطر بیشتر برداشت خواهیم کرد و چند فاز پارس جنوبی افتتاح خواهد شد و بیش از 20 میلیارد دلار طرح به نتیجه رسیده و 12 طرح پتروشیمی بهره برداری شد و بیش از 6 میلیارد دلار ارزش بهره برداری از این مراکز است.

*ستاره خلیج فارس یکی از مهمترین طرح های کشور بود که با کندی پیش می رفت و منابع تامین شد و فاز اول ان که بنزین جت و یورو 4 تامین می کند تا اخر امسال تکمیل می شود .

*امسال ما صادر کننده گازوییل بودیم، در گازرسانی کار بزرگی اتفاق افتاد. به استان سیستان و بلوچستان که مردمش عاشق نظام و مردم هستند گاز رسانی شد و فردا در زاهدان شعله گاز روشن خواهد شد.

*در نظام بانکی با مشکلات بسیاری روبرو هستیم، بخشی از منابع بانک ها در جاهای مختلف حبس شده است. بخشی در دولت و بخشی در طرح هایی است که اقتصادی نبوده و برخی در معوق شدن اعتبارات است.

*حدود 100 هزار میلیارد به شرکت های خصوصی وام داده شده و نتوانستند پرداخت کنند. افرادی بودند که خوشنام بودند و رکود اقتصادی مانع از بازگشت این هزینه ها شد و باید به این ها کمک کنیم که به چرخه اقتصاد برگردند اما عده ای از همان ابتدا برای بازنگرداندن وام گرفتند و باید این افراد پول ها را بازگردانند.

*اصرار دارم به دولت گذشته نپردازم اما تا هر موضوعی مطرح می شود ما به داستان های دولت قبل می رسیم. در ان دوره نظام بانکی شده بود قلک دولت. مگر پول بانک پول دولت است؟

*در پروژه پارس جنوبی در مقطعی تصمیم می گیرند، یک میلیارد و 800 میلیون دلار را به پیمان کاران بدهند و این فرد این پول را در حساب خود می گذارد. چهار مقام ارشد دولتی امضا کردند که این پول به حساب بانک و شخصی بریزند که مشخص نیست کیست و کجاست. 

افزودن نظر جدید