در سفر تفریحی نمایندگان به آفریقا چه گذشت؟

در شرایطی که کشور میزبان روسای مجالس و هیاتهای پارلمانهای کشورهای اسلامی بود گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به سرپرستی حجه الاسلام سالک ریاست محترم این کمیسیون و پنج تن دیگر از اعضای این کمیسیون سفری را به کشور آفریقای جنوبی داشته اند

به گزارش امید به نقل از تابناک، آنچه از شنیده ها بر می آید گویا بهانه این نمایندگان مجلس دیدار با مقامات پارلمان کشور بوده که آنها را وادار به این سفر کرده است، این در حالیست که پارلمان آفریقای جنوبی در حال بررسی گزارشات وزرای این کشور و تعیین بودجه سنواتی بوده و آنگونه که قبلا اعلام نموده بود به هیچ وجه فرصت ملاقات با هیچ هیاتی را ندارد و وقت ملاقاتی در این خصوص تعیین نخواهد کرد.

البته این موضوع از قرار معلوم به اطلاع هیات مذکور رسانده شده بود ولی از آنجائیکه آقایان شوق سفر داشته و مناظر زیبای دماغه امید نیک آنها را به سوی خود می کشاند، ایشان اصرار بر انجام سفر داشتند و آنگونه که ششنیده ها حکایت دارد ایشان تنها یک یا دو ملاقات تشریفاتی با تعدادی از مسلمانان داشته اند نتوانسته اند با اعضای موثر در پارلمان افرقای جنوبی دیدار داشته باشند.

پس از دیدار های نه چندان مهم نمایندگان محترم از دیدن مناظر زیبای کیپ تاون و حضور سه روزه در این شهر برای ادامه تفریح و بازدید خود راهی پرتوریا می شوند در این شهر نیز دیدارهای موفقی از پارک شیرها، مونته کازینو! و خانه رضا خان داشته اند.

البته ناگفته نماند که از جامعه المصطفی نیز دیدار داشته اند. اصرار آقایان برای انجام سفر هم در نوع خود جالب است . بنا بر اعلام برخی از نمایندگان در مجلس،این نمایندگان توجیهشان این بوده است که اگر به این سفر نروند بودجه کمیسیون فرهنگی در آخر سال به خزانه دولت برمی گردد و باید این سفر را انجام شود.

حال اگر سری به آژانسهای مسافرتی در داخل کشور بزنیم می بینیم که هزینه سفر توریستی به آفریقای جنوبی و کیپ تاون را مورد بررس قرار دهیم به نتایج جالبی دست خواهیم یافت، هزینه سفر به این کشور چیزی در حدود 16 میلیون تومان است که البته در هتلهای نه چندان مناسب.حال محاسبه کنید سفر 6 نفر از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و اقامت در بهترین هتلهای این شهر چقدر بودجه نیاز خواهد داشت.

خبرنگار تابناک برای روشن شدن موضوع با یکی از نمایندگانی که در این سفر هیات پارلمانی ایران را همراهی می‌کرد تماس گرفت، خانم لاله افتخاری نیز در این باره گفت: هیات پارلمانی ایران برای برقرای ارتباط فرهنگی با کشور آفریقای جنوبی و همچنین دیدار و گفت و گو با مسلمانان این کشور اقدام به این سفر کرد.

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و هم اینکه پارلمان آفریقای جنوبی در حال بررسی لایحه بودجه بود ملاقات ها به صورت محدود انجام شد و توفیق زیادی حاصل نگردید، اما اعضای هیات توانستند از برخی مراکز فرهنگی در این کشور بازدید داشته باشند.

در این سفر جناب حجه الاسلام آقای احمد سالک کاشانی ، جناب حجه الاسلام آقای سید مرتضی حسینی، سرکارخانم لاله افتخاری ، جناب حجه الاسلام نصرالله پژمان فر و نماینده محترم ساری اعضای هیات پارلمانی ایران در سفر به کشور آفریقای جنوبی بودند.

نفس سفر و ارتباط با کشور های مشترک المنافع از لحاض دیپلماسی ارزش زیادی دارد ولی نکاتی در این سفر وجود دارد که به غیر از هزینه های مالی، آن هم در شرایطی که کشور درگیر تورم و کاهش بودجه است هزینه های دیگری را نیز متوجه مردم می کند.

به نظر می رسد انجام سفر به کشور هایی که اعضای پارلمان های آن در حال رسیدگی به امور دیگری است آنچنان که باید نمی تواند مفید واقع شود و ایجاد چنین تشریفاتی فقط وقت و هزینه اضافی را به بار خواهد آورد، بهتر بود نمایندگان محترم در زمانی که اجلاس بین المجالس اسلامی در ایران در حال انجام بود سفر خود را زمان دیگری موکول می کردند و از حضور نمایندگان کشور های دیگر بهره بیشتری می بردند.

افزودن نظر جدید