دکترعارف:انتخابات ترکیه می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد/ باید در اتاق فکر حاکمیت نگاه نخبگی دست برتر را داشته باشند نه نگاه امنیتی/ باید تصمیماتی بزرگی در عرصه سیاست کشور گرفته شود وگرنه باید با نگاه حسرت آلود انتخاباتی نظیر انتخابات ترکیه را نظاره‌گر بود

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشت اینستاگرامی خود به مناسبت مشارکت بالای مردم در انتخابات ترکیه و مقایسه آن با انتخابات ایران با تاکید بر اینکه باید در اتاق فکر حاکمیت نگاه نخبگی دست برتر را داشته باشند نه نگاه امنیتی به حاکمیت پیشنهاد کرد باید تصمیماتی بزرگی در عرصه سیاست کشور گرفته شود وگرنه صرفا باید با نگاه حسرت آلود انتخاباتی نظیر انتخابات ترکیه را نظاره گر بود.

به گزارش امیدنامه؛ متن یادداشت محمدرضا عارف به شرح زیر است :

آنچه در  انتخابات اخیر  کشور دوست ، برادر و همسایه با جمعیت  اکثریت مسلمان شاهدیم، نمونه ای توسعه یافته از دموکراسی و مشارکت در کشوری غیر غربی است که بیش از هر چیز نشان دهنده ی آن است که از طرفی می توان به سنت ها و ارزش های دینی پایبند بود و از سویی می توان دستاوردهای بشر در عرصه های مدرنیته و مدرنیزاسیون را پذیرفت.

این در حالی است که  ما ایرانیان بسی پیش تر از ترکیه در عرصه های نظر و عمل ، فکر  نو و مشروطیت را پذیرفته بودیم و دو رخداد بزرگ  نهضت مشروطیت و انقلاب ۵۷ را برای تحقق  حق حاکمیت ملی  و شهروندی مدرن را پشت سر نهاده ایم ، اما همچنان تاتحقق این مطالبات تاریخی فاصله داریم.

امروز دموکراسی در ترکیه به چنان درجه ای رسیده است که احزاب  مختلف به طور آزاد و با عبور از  دخالت نظامیان، برنامه های خود را برای اتخاذ رأی مردم در عرصه ی عمومی مطرح می کنند و انتخاب آزاد مردمان آزاد و برابر کشورشان را با احترام می پذیرند.

این رخداد مهم می تواند برای ما درس آموز باشد . ما نیز  می توانیم با ایجاد زمینه ی مشارکت شهروندان  ایران ، فصل جدیدی از تاریخ سیاسی کشورمان را رقم بزنیم، کما اینکه احزاب مختلف ترکیه ، بالاخص احزاب مسلمان آن کشور از بدو شکل گیری از آموزه های متفکران کشورمان درس های زیادی گرفته اند.

اقتدار  ناشی از رأی مردم و مشارکت  حداکثری ، متضمن  منافع و مصالح ایران عزیز است.اگر به دنبال مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود هستیم باید در اتاق فکر حاکمیت نگاه نخبگی  دست برتر را داشته باشند نه نگاه امنیتی .باشد که در شکل دهی به فصل جدیدی از مناسبات بین مردم و حاکمیت  و غلبه بر نقشه های شوم بدخواهان ایران عزیز ، شاهد تصمیماتی بزرگ در عرصه ی سیاست کشور باشیم در غیر این صورت صرفا باید با نگاه حسرت آلود انتخاباتی نظیر انتخابات ترکیه را نظاره گر بود.

افزودن نظر جدید