رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان:به تفاهم خوبی در شورای عالی رسیدیم/سعی کردیم نقطه نظرات منتقدین را اعمال کنیم/باید به تصمیمات جمعی تمکین کرد

همانگونه که پیش بینی می‌شد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان پس از یک دور بازسازی تشکیلاتی بعد از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم، روز گذشته با حضور اکثریت اعضای این شورا در دفتر دکتر محمدرضا عارف تشکیل جلسه دادند تا فعالیت رسمی انسجام بخشی اصلاح طلبان برای دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا را آغاز کنند. بعد از تشکیل کمیته‌ای برای آسیب شناسی عملکرد فعالیت گذشته شورا و تعیین ترکیب جدید در نهایت ساز و کار فعالیت شورای عالی برای دور جدید با حضور برخی چهره‌های ملی اصلاح طلب مشخص شد به این ترتیب اولین جلسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان روز گذشته در حالی برگزار شد که اکثریت اعضای این شورا متشکل از احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، برخی از احزاب فراگیر اصلاح طلب و برخی از اشخاص حقیقی اصلاح طلب در این جلسه حضور داشتند. از جمله شخصیتهای ملی اصلاح طلب که در ترکیب جدید وارد ساختار شوارای عالی شدند مصطفی معین، ابوالقاسم سرحدی زاده و محمد سلامتی هستند. قرار است فراکسیون امید هم سه نفر را به شورای عالی اصلاح طلبان جهت عضویت در این شورا معرفی کند. پیش بینی می‌شود تعداد اعضای شورای عالی با حضور نمایندگان احزاب، شخصیت‌های حقیقی و سه عضو فراکسیون امید به حدود ۴۳ نفر برسد. در جلسه روز گذشته پس از ارائه گزارشی از سوی آیت الله موسوی تبریزی درباره عملکرد کمیته تعیین ترکیب شورای عالی، انتخاب هیات رئیسه موقت در دستور کار قرار گرفت که با اجماع حداکثری دکتر محمدرضا عارف رئیس موقت شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان شد و بر اساس تصمیم اتخاذ شده نایب رئیس موقت هم رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد که در مقطع فعلی علی تاجرینا از سوی انجمن اسلامی جامعه پزشکی در جلسات حضور دارد و عملاً نایب رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان شد. دبیر هیات رئیسه موقت هم نماینده انجمن روزنامه نگاران زن انتخاب شد. کمیته‌ای هم برای جهت نهایی کردن آئین نامه شورای عالی سیاست گذاری معین و قرار شد ظرف مدت یک هفته پیش نویس آئین‌نامه شورا توسط کمیته تدوین و به هیات رئیسه موقت ارائه شود. طی ماه‌های اخیر برخی جریانات سیاسی تلاش داشتند تداوم فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان را با مخاطراتی رو به رو کنند. حتی محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید هم در اظهارنظری گفته بود «عده‌ای می‌خواهند شورای عالی اصلاح طلبان را متلاشی کنند» اما با همبستگی و هماهنگی بین اعضای شورا تلاش برخی جریانات برای آسیب زدن به شورای عالی با شکست مواجه شد. محمد رضا عارف نیز که برای دومین بار ریاست شورای عالی سیاست گذاری را با تصمیم جمعی عهده دار شد، پس از پاین جلسه شورای عالی اصلاح طلبان در گفت وگو با «امید ایرانیان» اظهار امیدواری کرد که با تشکیل جلسات شورای عالی سیاست گذاری، منتقدان ادامه فعالیت این شورا، به این جمع بپیوندند. ارئیس فراکسیون امید می‌گوید که سعی شد، نظرات منتقدان لحاظ شود، هرچند که ممکن است تمام نظرات آنها تأمین نشده باشد. اما در یک کار جمعی نمی‌توان انتظار داشت که نظرات همه یکسان و کامل تأمین شود.  مشروح گفت و گو «امید ایرانیان» با رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را در ادامه می‌خوانید:
 

 

آقای دکتر عارف، با توجه به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات مجلس دهم، آینده فعالیت این شورا را در انتخابات ریاست جمهوری آینده و همینظور انتخابات آینده چه گونه پیش بینی می‌کنید؟

به نظرم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما در انتخابات 92، تشکیل شورای عالی سیاست گذاری که دستاورد ارزشمندی هم بود. چراکه جریان اصلاحات را به انسجام رساند و عملاً ما با یک مرکز فرماندهی و مدیریت رو به رو بودیم. با آسیب شناسی فعالیت‌ها در دور گذشته، ارزیابی عملکرد و در عین حال نظر سنجی که از اعضای شورا و استان‌ها کردیم، جمع بندی عمومی و کلی ما این بود که فعالیت شورا باید ادامه پیدا کند. بحث همیشگی ما حاکمیت احزاب و تحزب است اما قطعاً می دانیم که هیچ حزبی نمی‌تواند به عنوان یک حزب فراگیر در انتخابات شرکت کند و از این رو کشور ناگزیر به فعالیت جبهه‌ای است. اگر بپذیریم که شرایط برای فعالیت مستقل احزاب فراهم نشده است، این ساز و کار جواب می‌دهد. با نظر سنجی هم ادامه راه بهترین راه است و در خود شورا هم ما این بحث را داشتیم و حتی کارگروهی هم داشتیم که بعضی از ملاحظات و نگرانی‌هایی که برخی احزاب عضو شورای عالی سیاست گذاری را لحاظ کنیم. خوشبختانه هم در نهایت به تفاهم خوبی رسیدیم. همه احزاب عضو شورای هماهنگی مجدداً و چند حزب جدید عضو جبهه اصلاحات هم عضو هستند و تعدادی هم از اعضای حقیقی که نقشی در همبستگی و انسجام جبهه اصلاحات می‌توانند داشته باشند هم عضو این شورا هستند. از این جهت امیدوارم که عملکرد این شورا در دور جدید بهتر از دوره قبل باشد تا این شورا بتواند در انتخابات نقش هماهنگی و انسجام داشته باشد.

گفتید که امیدوارید دور جدید بهتر از دوره قبل باشد. با توجه به جلسات شورا و اعضای جدیدی که حضور دارند، شما امیدوار هستید که عملرد شورا بهتر شود؟

با اینکه مبنا را باید تقویت احزاب باید بگذاریم و فعالیت فراگیری باید داشته باشیم و همه فعالین اصلاح طلب را در صحنه حاضر داشته باشیم، راه دیگری به نظر ما نمی‌رسد. چون خیلی از افراد برجسته اصلاح طلب عضو هیچ حزبی نیستند و نمی‌توان از وجود آنها استفاده نکرد. اگر بخواهیم آنها به میدان بیایند ناگزیر به حرکاتی چون شورای عالی سیاست گذاری هستیم تا انشاء الله به چند حزب فراگیر برسیم.

همیشه در سخنرانی‌هایتان علاوه بر تقویت احزاب تاکید می کردید که نقش افراد حیقیقی را نمی‌توان در نظر نگرفت. ترکیب فعلی را نسبت به گذشته چه طور می‌بینید؟

ما به جایگاه شخصیت‌های غیر حزبی هم احترام می‌گذاریم و از آنها هم باید استفاده کنیم. به نظرم ترکیبفعلی ترکیبی منطقی است. چراکه 60 درصد آن را احزاب و 40 درصد هم شخصیت‌های حقیقی تشکیل می‌دهند. این ترکیب خوبی است و با ساز و کاری که در گذشته دیدیم، تصمیمات اجماعی خواهد بود. یعنی سعی می‌کنیم که روی مشترکات حرکت کنیم و احساس نمی‌کنم که شورای عالی در کارآیی و به نتیجه رسیدن کارها به مشکل بربخورد.

نقدهایی به شورای عالی از سوی برخی احزاب طی بیانیه‌ای اخیراً اعلام شد. فکر می‌کنید که در طول فعالیت شورا، آن‌ها به مجموعه بپیوندند؟

حدود 5 حزب نامه نوشتند و اعلام مخالفت کردند. نقطه نظرات آنها سعی شد که اصلاح و اعمال شود. خواهش ما این است که بر اساس مشترکات جلو برویم و دموکراسی هم همین را می‌گوید. آن‌ها عضو جبهه بودند و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رأی گیری کرده که عضو شورای عالی سیاست گذاری شوند. بنابراین اگر به دموکراسی اعتقاد داریم باید آنها هم تمکین کنند. اگرچه ممکن است که خواسته صد در صدی آنها تأمین نشده باشد. این البته طبیعی است که در یک حرکت جبهه‌ای خواسته‌ای هیچ کس صد در صد تأمین نمی‌شود. ما باید بر اساس خواسته‌های حداقلی و مسئولیت پذیری حداکثری جلو رویم تا انشالله به حزب فراگیر برسیم.

انتخابات دیگر هم انتخابات شوراهاست که انتخاباتی محلی است. شورای عالی سیاست گذاری، چه گونه می‌خواهد به این انتخابات ورود کند؟

شورای اسلامی شهر و روستا خیلی مهم است و پایه مردم سالاری در کشور است. در هشت سال دولت اصلاحات هم این شوراها تشکیل شد و نگاه من به این شوراها هم به عنوان یک پارلمان محلی است. یعنی باید با اصلاح قانون و بازنگری در وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر و روستا به جایی برسیم که تلقی پارلمان محلی ایجاد شود. به عبارت دیگر امور داخل محل آن شهر یا روستا به عهده شورا با اختیارات خوب قانونی بگذاریم. بنابراین با این نگاه شورا اهمیت پیدا می‌کند و ما باید تلاش جدی داشته باشیم. اگر شورای عالی سیاست گذاری، قوی حاضر شود و در سیاست گذاری و انسجام بخشی در استان‌ها با لحاظ کردن مسائل منطقه‌ای قوی حاضر شود، موفق می‌شویم. البته ما در انتخابات دوره قبل (انتخابات مجلس دهم) دخالت در امور استان‌ها و شهرستان‌ها نکردیم و همین مسیر را ادامه می‌دهیم یعنی با سیاست گذاری، شهرستان‌ها و استان‌ها را کمک می‌کنیم که بتوانند با نسجام خوبی در انتخابات شوراها شرکت کنند.

تلاش‌هایی که گفتید، فقط در راستای انسجام بخشی است؟

مهم‌ترین مسأله ما انسجام بخشی است که در هر استان و شهرستان فقط یک صدا از جبهه اصلاحات شنیده شود.

یعنی نحوه ورود شما فقط از طریق سیاست گذاری و انسجام بخشی است؟

بله. ما سیاست گذاری می‌کنیم و شاخص‌ها و معیارها را مشخص می‌کنیم تا بر اساس آنها، آن استان یا شهرستان بتواند لیست خود را ببندد که ما با چند لیست مواجه نباشیم.

افزودن نظر جدید