- کد مطلب : 11909 |
- تاریخ انتشار : 3 مهر, 1395 - 13:55 |
- ارسال با پست الکترونیکی
روزنامه جمهوری اسلامی: چرا صداوسیما،فیلمهای مربوط به مسئولان وفرماندهان دوران جنگ را سانسور می کند؟
در عین حال، چند نکته مهم وجود دارد که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. قطعاً توجه به این نکات و رعایت آنها توسط دستاندرکاران برگزاری هفته دفاع مقدس، برنامههای این اقدام مهم را به اوج تاثیرگذاری و جاذبه خواهد رساند.
مهمترین نکته اینست که دفاع مقدس مربوط به عموم است و به همین دلیل باید برای همیشه جنبه عمومی آن حفظ شود. اگر این نکته مورد توجه دستاندرکاران باشد، قطعاً نقش هیچیک از افراد و مجموعههائی که در شکلگیری دفاع مقدس نقش داشتند و به شکلهای مختلف در پیشبرد اهداف فرمانده کل قوا در دوران جنگ تحمیلی یعنی امام خمینی، از قلم نخواهد افتاد و هرگز حقی از کسی ضایع نخواهد شد.
این روزها و شبها برنامههای جالبی از رسانه ملی درباره نقش زنان، خانوادههای رزمندگان و اهالی روستاهای دورافتاده در پشتیبانی از نیروهای رزمنده پخش میشود که عمق نفوذ کلام امام خمینی درباره ضرورت مشارکت عموم مردم در دفاع از کشور را در دوران جنگ تحمیلی نشان میدهد. این، کار بسیار بزرگی است که برای زنده نگهداشتن خاطرات دوران دفاع مقدس صورت میگیرد و قطعاً در نسل امروز و نسلهای آینده تاثیر مهمی خواهد داشت و به خاطر این ابتکار جالب باید به مبتکرین آن تبریک گفت.
نکته مهم دیگر اینست که ما باید از مناسبت هفته دفاع مقدس برای نزدیک ساختن قلبها و از بین بردن کدورتها استفاده کنیم. اینکه درست در آستانه هفته دفاع مقدس، فرمانده جنگ و معتمد امام و مقاومترین مبارز ضد رژیم ستم شاهی را با تهمتی واهی زیر سئوال ببریم نه تنها سودی نصیب کشور و ملت و نظام نمیشود بلکه موجبات شادی دشمنان را فراهم میکند. اخیراً مخالفان آقای هاشمی رفسنجانی، ایشان را به مخالفت با تقویت بنیه نظامی کشور متهم کردهاند و هنوز هم این اتهام واهی را تکرار میکنند. جملهای که خود مخالفان از قول آقای هاشمی رفسنجانی در این زمینه نقل میکنند اینست که ایشان در اجلاس مدیران آموزش و پرورش گفته است: «اگر میبینید آلمان و ژاپن این روزها محکمترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای درحال جنگ را میبردند و از این رو با این اقدام پولهایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفتند و اقتصاد دانش بنیان برای خود درست کردند. لذا دیگر آسیبپذیر نیستند. این راه در ایران باز شده است.»
هر انسان منصفی این جمله را بشنود یا بخواند آن را به معنای مخالفت با تقویت بنیه نظامی در کشوری که ممنوعیتی برای این کار ندارد تلقی نخواهد کرد. روشن است که مقصود گوینده این سخن اینست که چون آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم از داشتن نیروی نظامی محروم شدند، بودجه خود را صرف کارهای علمی و تولیدی کردند و در چنان شرایطی کار درستی هم کردند و حالا ما که میتوانیم نیروی نظامی داشته باشیم، علاوه بر آن باید بودجههای دیگر را صرف کارهای علمی و تولیدی کنیم تا از هر دو جهت قدرتمند باشیم.
این، همان چیزی است که همواره در بیانات رهبر انقلاب با عنوان «تولید علم» مورد تاکید است و جنبه بارزی از اقتصاد مقاومتی را نیز شکل خواهد داد. با این برداشت واقعبینانه میتوان افکار عمومی را به سوی تلاش برای تقویت قدرت دفاعی کشور از طریق تحکیم بنیه نظامی و اقتصاد مقاومتی هدایت کرد و ضمناً از سخنان یکی از ارکان نظام برای تقویت موضع رهبری بهرهبرداری نمود. درست در همینجاست که باید پرسید کسانی که به جای این برداشت واقعبینانه از سخنان فرمانده جنگ و کسی که بانی بسیاری از پیشرفتهای صنایع نظامی کشور است و با گوشت و پوست خود برای تقویت بنیه دفاعی کشور تلاش کرده و میکند برداشتهای منفی را القاء میکنند آیا دلسوزان این ملت و نظام هستند یا اهداف و اغراض دیگری را دنبال میکنند؟
و سومین نکته اینکه از سیره پیشوایان معصوم آموختهایم که در همه حال، عدالت و مروت را، چه در گفتار و چه در کردار، رعایت کنیم. انقلاب اسلامی را امام خمینی با این هدف آغاز کرد و به سرانجام رساند که عدالت و مروت را در پرتو نظام اسلامی محقق نماید. تحمیل جنگ 8 ساله بر ملت ایران به این دلیل بود که نظام جمهوری اسلامی نتواند به هدف خود برسد و به الگوئی برای ملتها تبدیل شود. رزمندگان عزیز ما به پیروی از پیشوایان معصوم حتی در جنگ نیز تمام موازین اسلامی و اخلاقی را در رفتار با دشمنان و با اسرای جنگی رعایت کردند و شیرینی و ارزش والای پیروزی ملت ایران در جنگ تحمیلی مرهون همین رفتار اسلامی رزمندگان است. این روش را باید همه ما در دوران بعد از جنگ و از جمله در تدوین تاریخ دفاع مقدس و حفاظت از آن و انتقال آن به نسل کنونی رعایت کنیم و برای آیندگان امانتدار خوبی باشیم تا برای ملتها الگو شویم. این روش اسلامی را، حافظ شیرازی در این بیت معروف با زیباترین کلمات آورده است:
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
افزودن نظر جدید