- کد مطلب : 24449 |
- تاریخ انتشار : 27 آذر, 1401 - 08:57 |
- ارسال با پست الکترونیکی
ریشه اعتراضات اخیر از نگاه عبدالله نوری:معترضان منتقد، رنجدیده و گرفتار در مصائب اقتصادی و معیشتی چگونه مخالفت خود را اعلام کنند؟
به گزارش امیدنامه به نقل از جماران وزیر اسبق کشور تاکید کرد: اعمال و رفتارهای خشونت بار، گسترش آشوب و هرج و مرج و بطور کلی غبارآلود شدن فضای کشور، بستر و فضای مساعدی برای اِعمال حداکثر قدرت و ارعاب را فراهم می کند.
در بخشهایی از بیانیه عبدالله نوری آمده است: سه ماه پیش و در پی جان باختن دردناک دختر ایران زمین "مهسا امینی"، در جریان بازداشت از سوی گشت ارشاد، کشور به مرحلهی پر فراز و نشیبی وارد شد که همچنان در تب و تاب آن است.
وی ریشه اعتراضات جوانان، زنان و اقشار گوناگون جامعه به آن رویداد تلخ را در ناکارآمدی برآورده کردن انتظارات و خواست عمومی دانست و ابراز عقیده کرد: در شرایطی که در پرتو ناکامی اصلاحات هیچ امیدی به بهبود وضعیت فروبستهی معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود نداشت، کثیری از مردم برای اعتراض به این وضعیت به ویژه محرومیت از زندگی شرافتمندانه و پایمال شدن حقوق اولیه خود با شعار پرمعنا و تأثیرگذار "زن، زندگی، آزادی" فریاد مظلومیت سر دادند و خواستار آزادی و رفع فساد و تبعیض و اجرای عدالت و حکمرانی عالمانه، عادلانه و پاسخگو شدند.
وی که سابقه نمایندگی امام خمینی در جهاد سازندگی و سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد با اشاره به آنچه برخوردهای به شدت خشونتآمیز و هتاکیها و فحاشیهای بیسابقه نسبت به معترضان خواند، این رفتارها را موجب آن دانست که : بسیاری که صادقانه و با نیّت و انگیزههای ملی در انقلاب ۵۷ و جنگ تحمیلی و روندهای پس از آن نقش داشتهاند را بهت زده ... سازد چرا که در برابر انبوهی از پرسشها که به ویژه از طرف جوانان با آن مواجه می شوند، پاسخی جز سکوت و یا اظهار تأسف و ندامت ندارند.
در ادامه بیانیه نوری آمده است: به کیان پیرفلک، کودک شیرین سخن این سرزمین بنگرید، قتل او لرزه بر اندام هر انسان با وجدان و با شرفی میاندازد. مادرش میگوید به دست ماموران کشته شده است و مسئولان تکذیب می کنند. البته هنوز فراموش نکردهایم که تا بر ملا شدن فاجعه شلیک به هواپیمای اوکراینی، حاکمیت مسئولیت سرنگونی آن را به عهده نگرفت.
وی پرسید: این نوع رفتار، چه نسبتی با جلوهی رحمانی پیامبر اسلام (ص) دارد که خداوند در وصف او می فرماید: "به برکتِ رحمت الهى، با مردم نرمخو و پُر مِهر شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مىشدند." (آل عمران - ۱۵۹) مگر امیر مؤمنان خطاب به مالک اشتر اندرز نمی دهد که "باید دلت از رحمت و محبت مردم مالامال باشد و لطف و دوستی نسبت به آنان روا داری و نباید همچون جانور درندهای، خوردن آنها را غنیمت شماری"؟
عبدالله نوری معتقد است: سیاستگذاریهای نادرست داخلی و استراتژی تقابلی و هزینهزا در سیاست خارجی که در سالهای گذشته در پیش گرفته شده نتیجهای جز خارج کردن کشور از مدار توسعه و فرو بردن انبوهی از جمعیت به زیر خط فقر مطلق نداشته است.
به اعتقاد عبدالله نوری اکثر کارشناسان مستقل در تمامی زمینهها از سیاست خارجی تا اقتصاد و فرهنگ مخالف مسیری هستند که در حال اجراست و آتیهی ایران با تمدن دیرینه و بزرگ را به مراتب رنجبارتر از وضع ناهنجار کنونی میدانند.
وی با طرح این سئوال که معترضان منتقد، رنجدیده و گرفتار در مصائب اقتصادی و معیشتی چگونه مخالفت خود را اعلام کنند؟ ... و چگونه وظیفهی ملی و اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر که در قرآن و سنت نیز بر آن تأکید شده است را نسبت به حکومت عملی کنند؟ آورده است: امام علی (ع) تأکید میکنند "هرگز امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید. زیرا که اشرار بر شما مسلط میشوند و دیگر دعایتان مستجاب نخواهد شد و خداوند از این جهت ملل گذشته را مورد لعن خود قرار داد که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده بودند."
در ادامه بیانیه با اشاره به این که مردم شعارها و آرمانهای انقلاب ۵۷ را در نظر میگیرند که بدنبال آزادی بیان و آزادی اندیشه و محکومیت استبداد و دیکتاتوری بود و با طرح این سئوال که آیا این سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی که "پدران ما چه حقی داشتند که برای ما یک همچو کاری بکنند؟" را تنها محدود به حکومت پهلوی می دانند؟ سکوت مراجع و علما سئوالبرانگیز خوانده شده و آمده است: آیا ایشان این نوع رفتار را درست میدانند؟ آیا ذبح اخلاق و انسانیت با تهدید و خشونت عریانِ در برابر اعتراض، توجیه اخلاقی و شرعی دارد؟ اگر چنین نیست، آنان چگونه به وظیفهی دینی امر به معروف و نهی از منکر عمل می کنند؟
در یکی از فرازهای پایانی بیانیه حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نوری به تعبیر امام علی (ع) خطاب به ابن عباس اشاره شده است که فرمود: "سوگند به خدا این نعلین از فرمانروایی شما نزد من محبوب تر است مگر آنکه حقی را بپای دارم یا باطلی را دفع کنم."
افزودن نظر جدید