زیباکلام: احمدی نژاد قابل کنترل نیست

صادق زیبا کلام گفت: اصولگرایان در انتخابات آینده و آرایش سیاسی خود معضلی به نام احمدی نژاد دارند.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، صادق زیبا کلام در همایش نخستین سالگرد دولت تدبیر و امید در بجنورد اظهار کرد: برای این که سنجش مناسبی از دولت صورت گیرد باید در دو گام اساسی نحوه چگونگی ایجاد دولت یازدهم و شرایط و اوضاع تحویل دولت بررسی شود.

وی با بیان این‌که با گذشت یک سال از فعالیت دولت معتقدم شیوه ساری و جاری در جامعه ،شیوه درستی نیست، گفت:کسانی که طرفدار دولت هستند تلاش می کنند که نمره بالایی به عملکرد دولت داده و در ملاء عام از دولت دفاع کرده و در محافل خصوصی انتقاد می کنند.

وی افزود: مخالفین نیز هیچ امتیازی به دولت نداده و معتقدند دولت دستاوردی نداشته است و به شکل های مختلف چندین جبهه و خاکریز مقابل دولت ایجاد کرده و نمونه آن این که در مباحث فرهنگ و توافقات ژنو حمالات سنگینی به دولت می شود.

وی یادآور شد: مخالفین توافق ژنو می گویند که این سیاست سبب شده که دستاوردهای هسته‌ای به باد برود و این موضوع قرار داد ترکمنچای جدیدی است و همچنین در حوزه اقتصادی نیز کاری صورت نگرفته و مشکلات و فساد ادامه دارد.

زیبا کلام خاطر نشان کرد: برای ارزیابی منصفانه عملکرد دولت یازدهم باید نحوه تولد و شرایط و مشکلات زمان انتقال دولت به صورت کامل تحلیل شود.

وی یادآورشد: تا چند هفته قبل انتخابات هنوز در مجموعه اصلاح طلبان، نامزدی برای انتخابات نبود و مشخص نبود که چه کسی ،خاتمی و یا هاشمی رفسنجانی در انتخابات شرکت می کنند. در وضعی که نامزدهای اصلاح طلبان هنوز معلوم نبود، مشخص نبود که روحانی با عنوان چه طیف سیاسی و اجتماعی ثبت نام می کند بر این اساس به اعتقاد من چند هفته مانده به انتخابات هیچ چیز مشخص نبود.

وی با ذکر این که معتقدم بودم باید در انتخابات شرکت کنیم و در همه جلسات و دانشگاه ها شهر به شهر مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کردم، خاطر نشان کرد: برای تغییر ،هیچ راه دیگری جز صندوق های رای نیست.

وی در ادامه با اشاره به جریان رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آن را مساله‌ای خواند که همه در بهت فرو برد.

وی گفت: به عقب که برمی گردم متوجه می شوم که به چه میزان این رد صلاحیت، به نفع ما شد چراکه باعث شد بسیاری از افرادی که رای خاکستری بودند با این وضعیت در انتخابات شرکت کردند.

زیبا کلام افزود: پس از مدتی و اعلام انصراف محمد رضا عارف از انتخابات ، رای روحانی به شکل زیادی در نظر سنجی ها از قالیباف جلو افتاد و در نهایت پیروز شد.

وی یادآور شد: دولت پس از پیروزی در معرفی وزرا، سفرا و مدیران نیز مشکل داشت و با بهانه های مختلفی از سوی گروه های خاص روبرو بود که این فرد فتنه گر است، از اصلاح طلبان نباشد و یا برائت خود را از فتنه گران اعلام کند و حتی هنوز هم این داستان ها ادامه دارد.

زیبا کلام گفت : دولت در این شرایط مجبور بود که بدنه مجلس را با خود همراه کند، بنابراین مهمترین پست کابینه خود را از اصولگرایان انتخاب کرد.

زیبا کلام با بیان این که بدنه مجلس 160 و یا 170 نفری کم و بیش با دولت همراه هستند، افزود:با توجه به تعامل دولت با مجلس در ظرف شش ماه چندین هزار سوال از دولت شده است و حال این که در زمان احمدی نژاد این طور نبود، زیرا این معجزه هزاره سوم هاله ای از نور با خود داشت.

وی یادآور شد: دولت در شرایطی قوه مجریه را تحویل گرفت که فساد از در و دیوار آن بالا می رفت و با وجود تعداد بسیاری از بیکاران، با انرژی هسته ای همه دنیا را بر علیه خود کرده بودیم، بنابراین بررسی این مسائل برای دادن نمره ای منصفانه به دولت فعلی ضروری است.

وی در بخش پایانی این مراسم که به پرسش و پاسخ اختصاص داشت، در پاسخ به سوالی درباره سلامت انتخابات 88 عنوان کرد:با توجه به این که شخصا در این قضیه تحقیق کرده ام و از دوستان اصولگرا و اصلاح طلبان مورد اعتماد نیز سوال کردم به این اجتهاد نرسیدم که به صورت قاطع تقلبی در انتخابات صورت گرفته است یا خیر.

زیبا کلام درباره آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات گفت: معتقدم اصولگرایان معزلی بنیادی بنام احمدی نژاد دارند که نمی دانند با او چه کار کنند.

وی با ذکر این که به لحاظ محبوبیت هنوز احمدی نژاد یک پایگاه 8 تا 10 میلیون آرای مردمی را دارا است ادامه داد:مشکل اساسی در پایگاه اصول گرایان تفاوت رای احمدی نژاد با نفر دوم به لحاظ محبوبیت و جمع آوری آرای مردمی است که این افراد پس از احمدی نژاد خیلی محبوب نیستند که جذب آرا کنند.

زیبا کلام یادآور شد:اگر احمدی نژاد در قطار اصولگرایان سوار شود کابوس هشت و چهار ساله دوم دولتش برای مردم و خود اصول گرایان تکرار می شود، زیرا احمدی نژاد قابل کنترل نیست .

وی افزود: به نظر من اگر معجزه ای اتفاق بیافتد کسی در انتخابات رای احمدی نژاد را جمع کند و خودش نباشد بالاترین خدمت را کرده است.

زیبا کلام در پاسخ به سوالی درباره فضای سیاسی دانشگاه ها عنوان کرد: تغییرات در دانشگاه سخت بوده و هزاران دانشجوی بیگناه بدون هیچ منطق،رحم و شفقتی بعد از سال 88 ممنوع التحصیل و تعلیق شدند.

وی با ذکر این که تاکنون خیلی از این دانشجویان بازگشته اند، گفت:برگشت این دانشجویان را نمی توان از طریق بلند گو اعلام کرد و حال این که اعلام نکرده این چنین بر سر دولت ریخته اند.

این فعال سیاسی با اشاره به بازگشت برخی از اساتید که در آن زمان کنار گذاشته و به اجبار بازنشسته شده بودند عنوان کرد: به نظر می رسد فضای سیاسی دانشگاه ها در صورت سنجش امسال با سال های گذشته بهبود یافته است.

زیبا کلام در خصوص وجود زندانیان سیاسی در دولت تدبیر و امید گفت:آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر نمی تواند به این سادگی اتفاق بیافتد ،در 23 خرداد 88 شاهد بودید جناحی که شبانه روز خود را برنده انتخابات می دانست به عنوان مخالفین و عاملان فتنه شناسایی شد.

وی ادامه داد: از سال 88 تا 92 به مدت چهار سال به رغم تلاش های شبانه روزی اصولگرایان از تریبون های مختلف در خصوص فتنه و فتنه گران ،رای مردم در انتخابات به این معنی این است که یک کلام از داستان فتنه گری را باور نکرده اند ،در غیر این صورت به سعید جلیلی رای می دادند.

این استاد فلسفه در دانشگاه های کشور پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز خاطر نشان کرد:برای برنامه ریزی و تا حدودی ایجاد محدودیت برای افراط گرایان در انتخابات مجلس سال آینده ،کار دشوار است.

زیبا کلام افزود:به طور یقین شورای نگهبان چهره ها و نامزدهای اصلاح طلبان را رد صلاحیت می کند، بنابراین راهی جز وحدت،همدلی و ائتلاف وجود ندارد.

وی ادامه داد:باید از هر گونه اختلاف و تشدید در حوزه های انتخابیه پرهیز و بر روی نامزدهای واحد تکیه کنیم.

وی با بیان این که معتقدم ورود زنان به عرصه اجتماعی بر عهده قوه مجریه است عنوان کرد: به نظر می رسد واگذاری برخی از سمت ها در قوه مجریه تا حدودی وضع زنان را در جامعه بهبود می بخشد.

زیبا کلام گفت: در دولت گذشته طرح زوج و فرد کردن دانشگاه علامه و یا طرح وزارت علوم برای عدم تحصیل دانشجویان دختر در برخی از رشته ها مطرح و اجرا شد و هیچ کسی حتی قوه قضایه و مجلس اعتراض نکرد، که این رفتار ها سبب شد تا مانعی برای مشارکت اجتماعی زنان ایجاد شود.

افزودن نظر جدید