زیباکلام : عامل ظهور مرتضوی ، قوه قضاییه غیر پاسخگو است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در خصوص ماجرای سعید مرتضوی تاکید کرد: من هر طور که به ماجرای آقای مرتضوی نگاه می‌کنم، نمی‌توانم این واقعیت را نادیده بگیرم که عامل ظهور مرتضوی ، نبود عنصر پاسخگویی در قوه قضائیه و عدم ایفای درست نقش نظارتی‌اش است.

به گزارش امید به نقل از پویش؛صادق زیباکلام در خصوص گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی گفت: اینکه سعید مرتضوی در دوران ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی چه کرده یا چه نکرده است، مهم نیست چرا که اقتصاد ما دولتی است و اقتصاد دولتی در طول تاریخ، اقتصادی متقلب، فاسد و ناکارمد بوده و اقتصاد ما نیز از این قاعده استثنا نیست. اگر ما به بخش‌های مختلف همین چرخه اقتصادی نگاهی بکنیم و آن‌ها نیز مانند سازمان تامین اجتماعی مورد تحقیق و تفحص قرار گیرند، میزان فساد در درون آن‌ها چیزی کمتر از این سازمان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر قوه قضائیه پاسخگو بود، ممکن نبود مرتضوی به چنین جایگاهی دست یابد، اظهار داشت: اگر عنصر پاسخگویی در قوه قضائیه وجود داشت، باید پاسخ می‌داد که چگونه و براساس چه شاخصه‌هایی یک فرد بیست و چند ساله می‌بایست قاضی مطبوعات و در حدود سی سالگی به دادستانی پایتخت ایران برسد.

زیباکلام خاطرنشان کرد: اگر حساب و کتابی جدی در قوه قضائیه وجود داشت و افراد برحسب شایستگی پله‌های ترقی و رشد را طی می‌کردند امکان نداشت کسی که هنوز مهر پای مدرک کارشناسی‌اش خشک نشده است بتواند به سمت قضاوت منصوب شود چرا که اگر ما به کشورهای توسعه‌یافته نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم قاضی و دادستان افرادی هستند که گرایشات سیاسی نداشته باشند، خوش سابقه و با تجربه باشند و اعتدال و عدالت مهم‌ترین ویژگی‌های فردی شان باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه در دوران قضاوت و دادستانی مرتضوی صد‌ها روزنامه‌نگار، نویسنده و روشنفکر و فعال سیاسی محاکمه و زندانی شدند، تصریح کرد: اینکه بیش از یک دهه نام سعید مرتضوی مترادف با توقیف، زندان، حبس و اعلام جرم بود کسی پرسید که آقای مرتضوی بر اساس چه سازوکاری و براساس چه قانونی و براساس چه نیاتی این همه فعال سیاسی، روزنامه‌نگار و نویسنده را محکوم و روزنامه‌ها را توقیف می‌کند.

زیباکلام در آخر با تاکید بر محاکمه سعید مرتضوی در قوه قضائیه گفت: اگر این قوه از آقای مرتضوی فقط برای یک بار می‌پرسید که چگونه حکم می‌کند، چگونه با مخالفانش برخورد می‌کند و چرا این همه بازداشتی و توقیفی دارد دیگر شاهد روی دادن حوادثی مانند بازداشتگاه کهریزک نبودیم. 

افزودن نظر جدید