سوء استفاده دلواپسان از سخنان رهبری برای استیضاح وزیر علوم

هشدار رهبری در سخنرانی اخیر نسبت به توقف رشد علمی، تکرار فراری دادن مغزها در سایه ی برخی سیاست بازی ها، با وارونه نمایی اهداکنندگان 3000 بورسیه ی غیرقانونی و حامیان بی سوادی مواجه شد.

به گزارش امید به نقل از انصاف نیوز، در حالی که تاکید رهبری همواره بر رشد علمی بوده، اما در 8 سال گذشته یک جریان بی سواد و رانت خوار با انتصابات فامیلی، سیاسی و باندی و غیر علمی، باعث سقوط علمی دانشگاه ها شده بود اما با روی کار آمدن دولت جدید، همان جریان به دنبال حفظ باندهای سیاسی و غیر علمی در مدیریت دانشگاه ها هستند.

ورود رانتی های کم سواد به دانشگاه ها و به ویژه هیات های علمی، با معیارهای سیاسی و جناحی و باندی و فامیلی در سالهای اخیر، دانشگاه ها را از درون از لحاظ علمی تضعیف کرده بود؛ همچنین اخراج اساتید باسواد و باتجربه از دانشگاه ها، باعث خانه نشینی و شکل گیری موج خروج آنها از کشور شده بود.

ستاره دار کردن بخشی از دانشجویان و ممانعت های سیاسی برای تحصیل در دانشگاه ها، خیانتی دیگری بود که در سالهای اخیر باعث تضعیف دانشگاه ها شد؛ دانشگاه هایی که نباید جولانگاه سیاسیون می شد اما خط کش سیاسی مدیران وزارت علوم حتی بر تن دانشجو نیز نشست.

چندی پیش وزارت علوم از وجود 3000 بورسیه ی رانتی در دولت قبل ب نفع جریان سیاسی حامی خود خبر داد که این خبر احساسات حامیان رانت های داده شده را تحریک کرده و از آنجایی که گفته می شود تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در میان آنها هستند، تلاش بر جلوگیری از افشای آن 3000 بورسیه که ضربه ای مهلک به ساحت علمی کشور است، شدت گرفت.

در 8 سال دولت گذشته، انتخاب روسای دانشگاه ها به قدری بر مبنای روابط سیاسی و فامیلی انجام شده بود که برادر شخص وزیر علوم دولت آخر احمدی نژاد، بر ریاست دانشگاه آزاد گمارده شد اما در روز آخر همان دولت، گزارش بازرسی ریاست جمهوری نشان از میزان رفتارهای سیاسی و حتی سوءاستفاده های فامیلی و سیاسی از آن موقعیت داشت.

اوج سیاسی کاری دولت های نهم و دهم آنجایی بود که محمد مهدی زاهدی، مدرس یکی از دانشگاه های کرمان را که هم جهت سیاسی رییس دولت بود بر کرسی وزارت علوم نشاند، در حالی که دولت روحانی، رضا فرجی دانا، استاد تمام دانشگاه تهران و از برجستگان علمی را به وزارت رساند.

حالا در حالی که تاکید رهبری در جلسه ی اخیر با اساتید دانشگاه ها، این بوده که «دانشگاه‌ها باید در اختیار عاشقان پیشرفت علمی کشور باشد»، سوءاستفاده کنندگان سیاسی و مجریان و حامیان رانت خواری و اقدامات سیاسی بر ضد علم و دانش در سالهای اخیر، تلاش دارند تا تاکید رهبری را به نفع خود تحریف کنند.

افزودن نظر جدید