- کد مطلب : 19939 |
- تاریخ انتشار : 25 دی, 1397 - 14:24 |
- ارسال با پست الکترونیکی
عارف تشريح كرد:نقش آيت الله هاشمي رفسنجاني در تاسيس دانشگاه علمي كاربردي
به گزارش اميدنامه به نقل از فارس، محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: دانشگاه علمی کاربردی باید در توسعه کشور سهم قابل توجهی داشته باشد. هم از لحاظ ارتقاء جایگاه و هم از لحاظ فناوری باید پیشرفت کند. این در حالی است که بعد از انقلاب ما برای تاسیس این دانشگاه به فکر ایجاد مجموعه آموزشی بودیم.البته در آن زمان ما به دنبال تشکیل ستادی برای ایجاد مراکز آموزشی بودیم. اما با حمایت رئیسجمهور وقت آیتالله هاشمی رفسنجانی این ستاد تبدیل به دانشگاه شد.
وی افزود: در سال 62 ما طی یک جمعبندی تصمیم گرفتیم دانشگاه علمی کاربردی را با 140 واحد تاسیس کنیم و با دانشگاههای بزرگ تهران ارتباط برقرار کردیم که در حوزه علم و صنعت و همچنین حوزه کاربردی ما را حمایت کنند اما در عوض این اتفاق نیفتاد. این در حالی است که دانشگاههای کلاسیک ما در دورههای فنی و حرفهای عملکرد خوبی نداشتند چرا که ساختار آنها متفاوت بود اما در سال 68 با توجه به اینکه بنده به عنوان رئیس گروه فنی مهندسی انتخاب شدم مسئله ایجاد دانشگاه به صورت جدی دنبال شد که در پی آن گروه مستقلی برای برنامهریزی رشتههای مهارتی تشکیل شد. اما با توجه به اینکه توسعه رشتهها را داشتیم اما هنوز احساس میشد این رشتهها را در دانشگاههای کلاسیک باید تدریس شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: در سال 70 شورای عالی علمی کاربردی تشکیل شد که رئیسجمهور وقت برای راهاندازی آن حمایت لازم را انجام داد که در نهایت در سال 71 به تصویب شورای گسترش رسید و در نهایت دورهةای کاردانی را به ناپیوسته و کاردانی به کارشناسی و کارشناسی به کارشناسی ارشد انجام شده و روند طبیعی در رشتههای مهارتی را پیدا کرد.
عارف تصریح کرد: رشتههای کاربردی مهندسی عملی چالشهای اساسی صنعت در کشور ما هستند. از سوی دیگر خلاء داشتن متخصصین مهارت هم از سوی دیگر تاثیرگذار بود. برای اینکه بتوانیم حوزه علم و صنعت را به یکدیگر نزدیک کنیم. این در حالی است که ما با ایجاد اساسنامه دانشگاه علمی کاربردی بندهایی را در آن گذاشتیم که میتوان به افزایش سرمایه انسانی در اقتصاد در زمینه ارتقاء آموزشی و مهارتی ، توانمندسازی نیروی کار در رشتههای کاربردی، اشتغال توام با آموزش مهارت و متناسب سازی سطوح تحصیلی با نیاز اشتغال و تولید. استارت کار در دانشگاه را زدیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی تاکنون یک میلیون و 690 فارغالتحصیل داشته است ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی باید بخشی از مسئولیت پیشرفت و توسعه کشور را در رشتههای علمی و کاربردی بر عهده بگیرد چرا که در گذشته در حوزه صنعت ما با کمبود نیروهای کاردان و کارشناس مهارتی روبرو بودیم. اکنون نیز در نظام اداری دچار چنین مشکلی هستیم که باید این نظام بر اساس آموزش و مهارت تغییر داده شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: من در این مراسم اعلام میکنم با دعوت از دولت و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح جامع برای ارتقاء جایگاه دانشگاه علمی کاربردی انجام میدهم. واز مسئولین دانشگاه میخواهم برنامه 10 سالهای را برای ارتقاء پیشرفت در حوزه کاربردی و علمی و فناوری تبیین کنند که امیدوارم این دانشگاه بتواند در آیندهای نزدیک نقش کلیدی خود را در پیشرفت کشور ثابت کند.
افزودن نظر جدید