فرهاد اصلانی: سينما كج‌دار و مريز جلو مي‌رود

قانون نوشت: از«ابن زیاد»کياس«مختارنامه»تاشوهرخواهر زن ذلیل «اکبر»در«آشپزباشي»چقدرفاصله است؟روحانی شیرین «یه حبه قند» را چه به قاتل بی‌رحم «خرس» ؟ مگر ميان «اکبر ابوالحسنی» آب زیرکاه در «راه بی‌پایان» و «اسماعیل جلوه» ساده‌دل در «گاو صندوق» نقطه اشتراكي هست ؟ لابد هست كه فرهاد اصلاني آن را بلد است. بازيگري كه شايد هيچ‌گاه ستاره نبوده و نخواسته كه ستاره باشد ولي آنچنان نقش هايش را صيقل داده است كه حتي تلالو نقش‌هاي كدر و كم فروغش در سينما نيز چشم تو را مي‌فريبد. او در سال ۱۳۷۰ در دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تئاتر از فرهنگسرای نیاوران فارغ‌التحصیل شد. بازی در تئاتر را در سال ۱۳۵۷ همزمان با تحصیل و همچنین بازی در نمایش‌های رادیویی را از سال ۱۳۷۱ آغاز كرد. اولین بار در نقش جوان میوه‌فروش در مجموعه تلویزیونی همسایه‌ها که در سال ۱۳۷۲ و به‌مناسبت ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش می‌شد، نظرها را به خود جلب کرد و سپس حضور درجلوی دوربین را در سال ۱۳۷۳ با فیلم روسری آبی، کاری از رخشان بنی‌اعتماد تجربه کرد. اودرسریال آشپزباشی بسیار هنرمندانه ظاهر شد و نقشی به یادماندنی را درخاطره مردم ثبت کرد. اصلانی در «زندگی خصوصی» و «من مادر هستم» با بازی قوی خود نقشی ماندگار را به جا گذاشت. این بازیگر سینما،‌تئاتروتلویزیون جداازتوانمندی‌اش در ایفای نقش‌هایی که برعهده داشت،‌در سال‌های گذشته بیش از هرچیز با فیلم‌هایی مطرح شد که هرکدام به نوعی دچارمشکل شدند؛‌ فیلم‌هایی که یا اصلا مجوز اکران نگرفتند یا از پرده سینماها پایین کشیده شدند.اصلاني اين روزها با «يك روز بخصوص» همايون اسعديان به پرده نقره‌اي بازگشته است. فیلم سینمایی «یک روز بخصوص»، نهمین ساخته همایون‌اسعدیان در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. «یک روز بخصوص»، فیلمی در ژانر ملودرام و با مضمونی اجتماعی است. به گفته همایون‌اسعدیان، این فیلم از لایه‌هایی در جامعه پرده‌برمی‌دارد که تاکنون کمتر فیلمسازی در سینما سراغ تصویر کردن آن رفته است. در داستان اين فيلم آمده است كه حامد بايد براى عمل قلب خواهرش دست به يك انتخاب بزند؛ انتخابى كه در آينده مسيرهاى متفاوتى را پيش روى او قرار مى‌دهد.آخرين ساخته همايون اسعديان در اكران نوروزي سال 96،مهمان پرده نقره اي سينماهاي كشور شد و به همين بهانه با فرهاد اصلاني به گفت‌وگو نشسته‌ايم. كمي «يك روز بخصوص»،كمي«سينما»وكمي هم درباره خودش.

 

 

آقاي اصلاني! حالا كه «يك روز بخصوص»اكران شده است، نظرتان نسبت به بازي خودتان در اين فيلم چيست وآن راچگونه مي بينيد؟

من نبايد در مورد بازي خودم در فيلم نظر بدهم اما مي توانم بگويم كه با اعتقاد قلبي اين نقش را انتخاب كردم و از اجراي آن هم لذت بردم.اميدوارم مخاطب هم اين نقش را بپذيرد و به دلش بنشيند.

شما «يك روز بخصوص» را در شرايطي بازي كرديد كه سر همکاری قبلی با اسعديان با او اختلاف‌نظرپيدا كرده بوديد و از اين رو بازي شما در آخرين ساخته ايشان غير منتظره بود. اما شما بازي در «يك روز بخصوص» را پذیرفتید و در نهايت نيزحاصل كار براي هردوي شما بسيار خوب شد تا جايي كه آقاي اسعديان در مصاحبه هاي‌شان از بازي شما بسيار تمجيد كرده اند و حتي پذيرفتن بازي در «یک روز بخصوص» را مصداق بزرگواري شما عنوان كردند.به طور کلی برای شما کار با همایون اسعديان
چطوربود؟

همايون اسعديان به من لطف بسیار دارد. اما اگر بخواهم در مورد كارکردن با او صحبت كنم، مي‌توانم بگويم كه آقاي‌اسعديان، كارگردان بسيار با برنامه اي است و به كاري كه انجام مي‌دهد، كاملا اشراف دارد.

اسعديان يا كاري را شروع نمي‌كند، يا تمام وقت براي آن انرژي مي گذارد و با تمام توانش آن را پيش مي برد.كار با همايون اسعديان احساس خوبي به من مي دهد؛ چون اين قوت قلب را در من ايجاد مي‌كند كه در جاي درستي كار
مي كنم.

با توجه به اختلاف قبلي‌تان با همايون اسعديان چطور شد كه بازي در فيلم او را قبول كرديد؟

اين موضوع كه آقای اسعدیان با توجه به اختلاف كاري كه ميان ما وجود داشت از من براي بازي در فيلمش دعوت كرد، برايم بسيارارزشمند بود زيرا نشان داد كه حواشي در كار او جايي ندارد و اين دور بودن از حواشی، كار كردن با همايون اسعدیان را ارزشمند مي كند.البته اين را هم بگويم كه اختلاف نظري كه ميان من و آقای اسعدیان بود، فقط به مسائل كاري مربوط مي‌شد و به موضوع ديگري ارتباط
نداشت.

«يك روز بخصوص» داستان خوبي دارد و شاهد بازي و كارگرداني فوق‌العاده‌اي هم در اين فيلم هستيم اما متاسفانه فيلم، در گيشه خوب نمي فروشد. به نظرشما علت آن چيست؟

احتمالا علت آن زمان اكران اين فيلم است.از قبل مي‌شد پيش‌بيني كرد كه «يك روز بخصوص» در رقابت با فيلم‌هاي كمدي اكران نوروز، شانس چنداني در گیشه نخواهد داشت زيرا در اين ايام تمايل مردم بيشتر به ژانر كمدي است.اما عوامل ديگري نيز در فروش کمتر از حد انتظار «يك‌روزبخصوص» دخيل می توان برشمرد كه يكي از مهم‌ترين اين دلايل، عدم حمايت صداوسيما از فيلمسازان مستقل
است.

امكانات تبليغاتي و ظرفيت‌هايي كه در صداوسيما وجود دارد، در اختيار فيلم‌ها و فيلمسازان قرار نمي گيرد وفيلم اسعديان هم از این مساله ضربه بزرگی خورده است.البته ناگفته نماند كه در مجموع سال گذشته، سال خوبي براي سينمای ایران نبود و دخالت‌هاي سياسي در سينما باعث دلزدگي مردم از اين هنر شد. وقتي خيلي سربه‌سر سينما مي‌گذارند، ناخودآگاه مخاطب ريزش پيدا مي‌كند.

شما بارها عنوان كرده‌ايد كه نبايد سينماي‌اجتماعي را سياسي ديد و اين موضوع از اساس اشتباه است. چرا اين‌گونه فكر مي كنيد؟

ببينيد ماجرا اين است كه در طول سي‌وچند سال‌گذشته سينما در ایران تحمل شده

افزودن نظر جدید