- کد مطلب : 10601 |
- تاریخ انتشار : 29 فروردین, 1395 - 11:22 |
- ارسال با پست الکترونیکی
فضاسازی رسانهای تاثیری در انتخاب رئیس مجلس ندارد
آقای هاشمی بهنظر شما چرا اینبار گزینه ریاست مجلس در اذهان عمومی و رسانهها پر رنگ شده است؟
دلیلش این است که ما تاکنون مجالس یکدستی داشتیم که از دل این مجالس یکدست تنها یک تفکر بیرون میآمد. مثلا مجلس هشتم و نهم، اکثریت اصولگرا بودند و قطعا اگر هم قرار بود رقابتی بر سر گزینه ریاست باشد، بین گزینههای اصولگرا بود. یا مثلا در مجلس ششم نیز تا حدودی ترکیب بهگونهای بود که گزینه ریاست مجلس باتوجه به اکثریت مجلس قابل پیشبینی بود. از این بابت اکنون که ترکیب مجلس از یکدستی نسبت به مجالس دیگر خارج شده است، به نوعی برای رسانههای هر دو جناح یعنی هم اصولگرا و هم اصلاحطلب، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.
اما تعیین گزینه ریاست برعهده نمایندگان است ولی این روزها شاهدیم که در رسانهها بعضا رییسسازی میکنند و افکار را به یکطرف سوق میدهند.
بله. این کار اشتباهی است. این روزها هم بارها از من خواستهاند که درباره گزینه ریاست مجلس صحبت کنم اما من مصاحبه نکردهام. دلیلش هم این بوده که تعیین رییس مجلس از حقوق نمایندگان است. حالا حدس زدن اینکه چه کسی رییس میشود یا اینکه فضاسازی کنیم برای اینکه فلانی رییس شود، چه تاثیری دارد؟ در هر حال نمایندگان وقتی انتخاب شدند و اعتبارنامهشان تصویب شد، خودشان رییس مجلس را انتخاب میکنند.
آفتهای این موضوع چه چیزی میتواند باشد؟
نباید فضا را دو قطبی کرد چون همانطور که گفتم تصمیم داخلی مجلس است و طبق آییننامه مجلس، نمایندگان هستند که رییس مجلس را انتخاب میکنند. ضمن اینکه انتخابات مرحله دوم هم هنوز تمام نشده و ترکیب مجلس هنوز تکمیل نشده است.
به نظر شما اصلا این فضاسازی در رسانهها درباره ریاست مجلس، میتواند اثرگذاری خاصی داشته باشد؟
بعید است که تاثیر چندانی داشته باشد.
افزودن نظر جدید